בעקבות הודעתן של חברות התעופה האמריקאיות יונייטד ודלתא על ביטול טיסותיהן לישראל, הודיעו היום חברות תעופה זרות נוספות על ביטול הטיסות לנמל התעופה בן גוריון וישראלים רבים נותרו בחוסר ודאות, כאשר הם אינם יודעים מתי יוכלו לשוב לארץ ורבים נוספים, שתכננו את חופשת הקיץ, ממתינים במתח להתפתחויות.

היום היה אחד מהימים העמוסים הקיץ בנתב"ג ובמהלכו אמורים היו לעבור כ-70 אלף נוסעים ב-413 טיסות בינלאומיות יוצאות ונכנסות.

בצהריים הודיעה רשות שדות התעופה, כי חלק מחבורת התעופה הזרות משהות או מצמצמות חלק מטיסותיהן לישראל. "על הנוסעים לקחת בחשבון, כי ייתכן וחזרתם ארצה תתעכב, לעמוד בקשר עם חבורת התעופה ולהתעדכן לגבי טיסותיהם", המליצו ברש"ת על רקע גל הודעות הביטולים של חברות תעופה זרות.

בשל המתיחות הביטחונית: חברות תעופה ישראליות מתגברות טיסות בעקבות ביטולי חברות זרות

לנוכח ביטולי טיסות, ישראלים רבים לא יכולים לשוב לארץ וחברות התעופה הישראליות – אל על-ארקיע וישראייר תגברו את הטיסות לחלק מהיעדים, במטרה לאפשר את חזרתם של נוסעים רבים לארץ. ההערכות הן שאלפי ישראלים יצטרכו למצוא דרכים חלופיות כדי לשוב לארץ, כמו למשל, להגיע לאתונה או קפריסין ומשם לקחת טיסות המשך לנתב"ג. מדובר בעלות כספית יקרה נוספת. 

חברת ביטוח הנסיעות פספורכארד הודיעה, כי לקוחות שטיסתם התעכבה או בוטלה בעקבות המצב הבטחוני, הביטוח שלהם יוארך באופן אוטומטי וללא עלות נוספת ב-72 שעות, עד ליום ראשון. גם חברת מגדל ביטוח ופיננסים הודיעה על הארכה אוטומטית של ביטוחי הנסיעות שלה לחו"ל עד ליום ראשון בחצות.

בנמל התעופה בן גוריון שררה אתמול אווירה של חוסר ודאות בקרב רבים מהנוסעים. "אחרי ששמעתי על ביטול הטיסות של החברות האמריקאיות, נכנסתי לתחושה של חוסר ודאות וכל הזמן עקבתי אחרי העדכונים. גם בדרך לנמל התעופה, לא הייתי בטוח שהטיסה תצא ועד שהמטוס לא באוויר, אני לא בטוח", המחיש אלי מפתח תקווה את תחושתו, בעת שהמתין לצ'ק אין לדלפק של חברת התעופה אמריטריס – "אני טס לאבו דאבי וממשיך בטיסת המשך להודו, מטעם העבודה". בתשובה לשאלתי, האם הוא לא חושש שלא יוכל לשוב לארץ, השיב: "זה מטעם העבודה, מקסימום אשאר עוד כמה ימים".

נוסעים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
נוסעים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

ליטל שהגיעה עם משפחתה מבאר שבע, כדי לטוס לאבו דאבי ומשם להמשיך לחופשה משפחתית בתאילנד, סיפרה עוד: "כבר לפני חודשיים הזמנתי את הטיסות והמלונות. אנחנו יוצאים לחופשה משפחתית ל-20 יום. מאז החיסול בביירות אנחנו במתח וגם בדרך לכאן כל הזמן חששנו לקבל הודעה על ביטול הטיסה. אהיה בטוחה רק כשהמטוס ימריא, כבר ספרנו את הימים לקראת החופשה הזו".

גיל לוי מיבנה, שעמד בתור ביחד עם אשתו וארבעת ילדיהם, הזמין כבר לפני כחצי שנה חופשה משפחתית לתאילנד. "ספרנו את הימים והשעות עד הטיסה והיה חשש שהיא תתבטל. אנחנו כבר מחכים לעלות על המטוס לחופשה שכל כך חיכינו לה. אני עצמאי, ואם לא נוכל לחזור לארץ בזמן, אוכל להמשיך לעבוד משם והמשפחה תיהנה מעוד כמה ימים בתאילנד".

גם נוסעים ששבו לנתב"ג סיפרו על חוסר ודאות עד להמראה. "מהלילה כל הזמן עקבנו אחרי ההתפתחויות וכבר התחלנו לחשוב על אפשרות שנמשיך את החופשה עוד כמה ימים. גם בנמל התעופה היינו בחוסר ודאות ורק כשהמטוס המריא, נשמנו לרווחה", סיפר אש, שחזר ביחד עם חבריו מחופשה מבורגאס.

מיטל, שחזרה מפאפוס בקפריסין סיפרה עוד: "היה חשש שלא נוכל לחזור לארץ, אבל כשעלינו למטוס הייתה תחושת הקלה".