אם אתם משכימי קום, הקיץ זו כנראה העונה עבורכם. כאן במדבר, אבל בפועל בכל הארץ, השעות הטובות בהן אפשר לטייל מבלי להרגיש בתנור על גריל מצומצמות מאוד. טיולי הלילה הפכו פופולריים לאור הקיץ החם, לא רק ביטחונית, שנפל עלינו השנה. ז'אנר נוסף ומומלץ מאוד הוא כמובן טיולי הזריחה, הזדמנות מעולה ליהנות מהשעות הנעימות והיפות ביותר שיש למדינה שלנו להצעה בעונה הלא פשוטה הזו, וכשאין ממש אופציה לטוס חייבים לחשוב על פתרונות יצירתיים. לטייל במדבר בקיץ נשמע כמו רעיון קצת מוזר אבל דווקא כאן, בזכות הגובה והמרחק מהים, הכי נעים כיוון שהלחות מינימלית. קחו לכם כמה רעיונות לטיולי זריחה שמערימים על השמש ועל הקיץ, טיולים שתצטרכו בשבילם לארוז אפילו סוודר. 

הר קטום - התאום של חוד עקב

בין מרחב עם לשדה בוקר מתנשא לו הר אשר חלק מכנים הר קטום וחלק הר קטוע, בשורה התחתונה שני השמות עושים עמו חסד ומתארים במדויק את צורתו הפיזית המרשימה. חלקו העליון של ההר (538 מטרים מעל פני הים) כאילו ונחתך באבחת סכין גדולה, מה שהעניק לו את שמו והפך אותו לנקודת תצפית מרשימה אשר צופה ב-360 מעלות על סביבת רכס חתירה, רכס חלוקים ורמת עבדת, בימים טובים אפשר גם לראות מכאן את ירדן.  

המסלול מתאים למשפחות מטיילות ואנשים שאוהבים ללכת (ניתן להאריך אותו ולבקר גם בבורות חצץ) מתאים למבוגרים ולילדים כמובן, בהנחה ולכולם יש את הכוח לטפס בערך 100 מטרים לגובה. יש לקחת בחשבון כי בשבתות הישוב מרחב עם סגור לכניסה, לכן אם מגיעים בשבת יש לרדת דרך סימון השבילים הסגול אשר יוצא מהכביש (כביש 204) מדרום למרחב עם. הגישה עם פרייבט נוחה אך שימו לב כי מדובר בדרך עפר. 
https://israelhiking.osm.org.il/share/H2vvuSHwnS

נחל חווארים (צילום: ענת הרמוני, פלאש 90)
נחל חווארים (צילום: ענת הרמוני, פלאש 90)

נחל חווארים עליון

בדרך כלל מגיעים לנחל חווארים בלילות של ירח מלא, למסלול הקלאסי שמתחיל בבור חווארים ומסתיים בחניון הסרפנטינות. חלקו העליון של הנחל, שמתחיל פחות או יותר בסביבת צומת רמת ציפורים, מטויל פחות אך מרשים ביותר. באור הדמדומים והזריחה נראים סלעי החוואר יפים לא פחות מאשר בלילה של ירח, מתינותם בחלק הזה של הנחל מאפשרת משחק כיפי לילדים ומבוגרים כאחד והסיכוי לראות בעלי חיים כמו שועלים או צבועים גבוה יחסית בשעות הללו. אל חשש, כאן, כולם מפחדים מאיתנו, הטורף הכי מלחיץ בטבע. המסלול מתאים למשפחות מטיילות וניתן להאריך או לקצר אותו בקלות ומבלי להסתבך בניווטים מורכבים. 
https://israelhiking.osm.org.il/share/8VBzLTH3aJ

תצפית אל המכתש מהר אבנון (צילום: מיטל שרעבי)
תצפית אל המכתש מהר אבנון (צילום: מיטל שרעבי)

הר אבנון - תצפית מכתש 

מי שמעוניין להגיע לתצפית זריחה ולוותר על הליכה, יכול בפשטות לרשום בווייז - הר אבנון. תצפית זו היא מהמרשימות שקיימות בנגב ומתצפתת על הפלא הגיאולוגי שהוא המכתש הגדול (או בשמו הנוסף מכתש ירוחם). ואם אתם כבר כאן, אחרי ששתיתם קפה טוב מול השמש העולה מעל ההרים של ירדן, סעו עוד קצת לעין יורקעם, אחד המעיינות היפים והנעימים בנגב. בשעות האלה אתם גם כנראה תהיו שם לבד, או עם מי שקרא את הכתבה. 

הכותב הוא עופר לוי, מורה דרך, אינסטגרם, טלפון - 052-2492688