אף על פי שמאז 7 באוקטובר אנחנו מרגישים שהשמיים נפלו עלינו, והאיום האיראני לא מוסיף לתחושות הקשות, חודש אוגוסט הוא תקופה מעניינת ביותר לכל חובבי הכוכבים. בכל שנה במהלך החודש מתרחשת אחת מתופעות הטבע הליליות המרגשות ביותר, ואלפי ישראלים מתקבצים בכל מקום חשוך במטרה אחת - לראות כוכבים נופלים. 

מטר המטאורים (פרסאידים) הגדול יגיע השנה לשיאו בתאריכים 9־13 באוגוסט, והוא מציע לנו הזדמנות נפלאה לעזוב לרגע את הטירוף שקורה במדינה, להתרחק מהערים הצפופות ולהביט אל השמיים. 

על שמורת אור כוכבים, שמעתם פעם?
צפון איטליה - המקומות הכי קסומים באזור האגמים

אם אתם מבינים גדולים ברזי השמיים וגם אם לא, ברחבי הארץ מתקיימות שלל פעילויות בנושא כוכבים. כך שאם תמיד הסתקרנתם לראות כוכב מקרוב, להבין איך נראית מפת הכוכבים של ישראל או מהו שביל החלב, תוכלו להצטרף לתצפיות מודרכות. אם אתם מעדיפים פשוט להתנתק ולצפות באחת התופעות היפהפיות שיש לנו, שבה ניתן לראות בשיאה 80 עד 100 מטאורים בשעה, תארזו מחצלת ומשהו נוח ללבוש - ופשוט צאו אל הטבע. למי שלא יכול לוותר על חברה, קיבצנו את הפעילויות הכי שוות לכל הגילים.

נוקדים עם כוכבים

פסטיבל המטאורים הוותיק של כפר הנוקדים יתקיים בפעם השמינית במהלך אוגוסט. זהו פסטיבל חווייתי המתקיים במדבר כשזיהום האור מינימלי. הפסטיבל שמתאים ומותאם לכל המשפחה, כולל הדרכות של חברת מטאור, שבימים של שגרה פועלת ברמת הגולן, סיורים בעקבות חיות הלילה, דוכני יצירה ושוק יוצרים מקומיים, שוק שקיעה עם דוכני אוכל, מופעי מוזיקה איכותיים ומסיבה עם די־ג'יי. 

הפסטיבל מתחיל אחר הצהריים עם אפשרות להתפנן במתחם הרטוב של הכפר, כשעם רדת הלילה יוצאים לסדנת היכרות עם שמי הלילה. במקביל לסדנה ייפתח מתחם טלסקופים, ובשיא הלילה יוקם בסמוך לפארק מתחם חשוך לצפייה במטר הפרסאידים.

היכן: בקעת הקנאים, ליד ערד.

מתי: 8־10 באוגוסט, 15־17 באוגוסט, 22־24 באוגוסט.

ניתן להגיע לסופ״ש שלם או לפעילות לילית בודדת. אורחים הלנים בערד או באזור יוכלו לרכוש כרטיסי כניסה ב־70 שקל.

לפרטים נוספים: 08־9950097, או באתר כפר הנוקדים.

גן לאומי ממשית  

הגן הלאומי ממשית הממוקם בלב המדבר (לא רחוק מדימונה) יארח צופים המעוניינים לחזות בתופעה הקסומה. האירוע יכלול הדרכה מקצועית של אסטרונום, שיספק הסברים על התופעה ועל גרמי השמיים. המשתתפים יוזמנו לשבת על מחצלות ולהרים מבט אל השמיים, שם ילמדו על ערפיליות, מרחקים קוסמיים ושביל החלב.

הפעילות היא של רשות הטבע והגנים בשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומתאימה לכל מי שיבחר ללון בחניון הלילה של גן לאומי ממשית ומי שמרגיש שבא לו להגיע לאתר לבילוי לילי ללא לינה. 

היכן: גן לאומי ממשית, מתחם משטרת הרוכבים. 

מתי: 11 באוגוסט. הפעילות תחל לקראת שעות החשיכה. בהרשמה מראש באתר רט״ג.

תצפית והדרכת טלסקופים (צילום: מצפה שירת הכוכבים)
תצפית והדרכת טלסקופים (צילום: מצפה שירת הכוכבים)

אתר השומרוני הטוב

באתר מזמינים אתכם למסע בין כוכבים ופעילות חווייתית למשפחות, שבמהלכה תחפשו מטאורים ותצפו בכוכבים באמצעות טלסקופים ומשקפות רבות עוצמה. כמו כן, יתקיימו מגוון הרצאות מרתקות ותוכלו להצטרף לסיור מודרך במוזיאון הפסיפסים.

היכן: אתר השומרוני הטוב (ליד מעלה אדומים).

מתי: 11 באוגוסט, בשעות 20:00־22:00.

ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה לאתר. בהרשמה מראש.

מכתש רמון

מוזמנים להצטרף לאירוע אסטרונומי מיוחד בשיתוף פעולה חד־פעמי בין שני מדריכי האסטרונומיה, אסטרושטרן ודזרט סטאר. השניים יערכו הדרכות אסטרונומיה אל תוך הלילה, עם עמדת טלסקופים ענקיים, פינות שכיבה, צילום בחשיפה ארוכה, אביזרי המחשה של מערכת השמש, בירות ונשנושים, פינת מדורה עם מרשמלו לצלייה, קפה ותה, והקרנת live של צילום דרך טלסקופ.

היכן: בלב מכתש רמון. 

מתי: בלילה שבין 9 ל־10 באוגוסט, ובלילה שבין 11 ל־12 באוגוסט, בשעות: 00:00־04:00.

מחיר: מבוגר - 240 שקל, ילדים בני 8־18 - 180 שקל.

לפרטים נוספים: 054־4338832 | 052־6052744.

מצפה כוכבים (צילום: דניאל בר, באדיבות סוכנות החלל הישראלית)
מצפה כוכבים (צילום: דניאל בר, באדיבות סוכנות החלל הישראלית)

מצפה רמון

במצפה רמון יערכו תצפית כוכבים מודרכות בעזרת טלסקופים משוכללים מוכווני מחשב ו/או ידניים מלווים בסמני לייזר בכל ערב. הפעילות מתאימה לילדים מגיל 7 ומעלה ומותאמת להתעניינות המשתתפים, כשמיקום מדויק נשלח למשתתפים כחצי שעה לפני תחילת הפעילות, לפי תנאי הצפייה האידיאלים בכל יום. הפעילות תלווה בשתייה חמה, כיסאות לישיבה נוחה וחלוקת קרטיבים לילדים.

מתי: בכל ערב בשעה 20:45, מותנה בתיאום והרשמה באתר נגבלנד.

מחיר: 120 שקל לבוגר, 90 שקל לנוער עד גיל 21, מגיל 6 ומטה - ללא תשלום

לפרטים נוספים: 050־9988144.

חי בר יטבתה

חלמתם לבקר בחי בר בלילה? מטר הפרסאידים מציע לכם הזדמנות נדירה לראות את האתר אחרי שהשמש שוקעת. בזמן שהחיות נמות, אתם תוכלו לשכב על הגב בעלטת המדבר, להביט למעלה ולצפות בחוויה השמימית. הפעילות תלווה בהדרכה מקצועית של מומחה לאסטרונומיה שיסביר ויספר לכם על מסתרי גרמי השמיים. ואם אתם כבר כאן, תוכלו להשלים את החוויה ולהזמין לינה בחניון הלילה של חי בר יטבתה, ולהמשיך ליהנות מהמדבר גם ביום.

היכן: שמורת טבע חי בר יטבתה.

מתי: 11 באוגוסט בשעה 20:30.

בהרשמה מראש באתר רט״ג.

מצפה כוכבים (צילום: בן נתנאל, באדיבות סוכנות החלל הישראלית)
מצפה כוכבים (צילום: בן נתנאל, באדיבות סוכנות החלל הישראלית)

מטר המטאורים בערבה 

סוכנות החלל הישראלית תערוך בחאן נחל ערבה הדרכה מקצועית. הסיור יכלול הסבר על הטלסקופים וצפייה בירח, בכוכבי הלכת, בגלקסיות ועוד. בעזרת מפת כוכבים וסמן לייזר תכירו את קבוצות הכוכבים, תמצאו את הצפון ואת גלגל המזלות, תשמעו סיפורי כוכבים ותתמצאו בכיווני השמיים. לילדים תהיה סדנת מודלים אנושיים, שבה הילדים יהיו משתתפים פעילים כחלק מהמודל ויחקרו את תנועת גרמי השמיים במערכת השמש. 

היכן: חאן נחל ערבה - מושב חצבה. 

מתי: 11 באוגוסט, בשעות 18:00־24:00.

עלות: 35 שקל למשתתף.

לפרטים נוספים: [email protected]

קומזיץ ותצפית הכוכבים 

בעת שהשמש שוקעת והכוכבים נדלקים, תוכלו להצטרף לחוויה "כמו פעם", שבה תלכלכו את הידיים, תצפו תפוחי אדמה בבוץ ותדליקו מדורה. בזמן שתפוחי האדמה ייצלו באש, תצפו בכוכבים ותשתתפו במשחקים וסיפורים של מספר הסיפורים ניר. לסיום, תוכלו את תפוחי האדמה בחברותא לצד תה ו"תמר־שמלו".

היכן: פארק האקו־כיף, המרכז לאקולוגיה יצירתית בקיבוץ לוטן. 

מתי: ימי חמישי: 15 באוגוסט, 22 באוגוסט, 29 באוגוסט. בשעה 19:00.

מחיר: 35 שקל לכל משתתף (מתחת לגיל 3 ללא עלות).

לפרטים והרשמה: /kibbutzlotan.com/ecocampus_he_lp 

לילות בפארק תמנע (צילום: רון קישינבסקי)
לילות בפארק תמנע (צילום: רון קישינבסקי)

פארק תמנע 

אין מקום יותר הולם לראות בו את המטר הגדול מאשר בפארק תמנע. במהלך אוגוסט האתר יארח אתכם למספר לילות שמוקדשים כולם לפלא השמימי. תיפגשו במרכז המבקרים, תיסעו עם המכוניות הפרטיות בליווי המדריך אל תצפית הכוכבים הסמוכה אל עמודי שלמה המרהיבים בלילה. בהמשך, תיהנו מצפייה מודרכת בכיפת השמיים, תמצאו את כוכב הצפון, סיריוס, הדובה הגדולה, הצייד ועוד. תיעזרו בטלסקופים ותראו את הכוכבים הכי קרוב שאפשר.

מתי: 9־12 באוגוסט, 14־16 באוגוסט, 19 באוגוסט, 21־23 באוגוסט, 26 באוגוסט, 30 באוגוסט 

מחיר: 109 שקל.

לפרטים נוספים והרשמה: ⁠parktimna.co.il

כוכבים בגבעת התחמושת

לא בא לכם לרדת דרומה? אתר גבעת התחמושת בירושלים מזמין משפחות לצעוד בשבילי השמיים בפעילות חווייתית עם שלל תחנות הפעלה: פלנטריום, תצפיות בטלסקופים מקצועיים, סיפורי כוכבים, היכרות עם כיפת השמיים ועוד. בנוסף הדרכות בתעלות המפורסמות וצפייה במייצג אור־קולי.

היכן: גבעת התחמושת - אתר לאומי, ירושלים. 

מתי: 25־26 באוגוסט, בשעות 18:00־20:00 ובשעות 22:00־20:00.

מחיר: מבוגר - 40 שקל; ילד - 25 שקל; משפחתי (זוג+3) - 110 שקל.

תצפית כוכבים בגבעת התחמושת (צילום: דוברות גבעת התחמושת)
תצפית כוכבים בגבעת התחמושת (צילום: דוברות גבעת התחמושת)