יותר מעשרה חודשים עברו מאז 7 באוקטובר, ונראה שהחיים באזור הנגב המערבי (עוטף עזה) מתחילים לחזור למעין שגרה. אף שקיבוצים רבים עדיין מפונים, לא מעט תושבים שעייפו מהחיים הרחק מהבית ובעלי עסקים שמנסים להציל את חזונם פתחו שוב את הדלתות ורק מחכים שמישהו יגיע לבקר. 

כשמתגברים על החשש הראשוני להגיע לאזור, אי אפשר שלא להתמלא בתחושה של אופטימיות זהירה. אנשי הנגב המערבי, אלה שפונו וחזרו ואלה שסירבו לעזוב, כבר מחכים בקוצר רוח לשגרה ולתנועת המטיילים באזור.

נשק אכזרי: צה"ל השתמש בפצצה הקטלנית לראשונה בלבנון
בצה"ל מחכים לטעות של נסראללה לפלוש ללבנון - אבל עכשיו נחשפת הבעיה

וכעת, כדי להזרים קצת אנרגיות של התחדשות למקום במיוחד בתקופת אוגוסט החמה, הם מקיימים את אירועי "צלילי לילה בצפון הנגב". חשוב לציין שלא מדובר בפסטיבל המוני, אלא במפגשים מוזיקליים אינטימיים שמתקיימים באתרי התיירות של צפון הנגב, אשר חזרו לפעילות בחודשים האחרונים. המפגשים (מחיר סמלי של 30 שקל לאדם), שבהם ישתתפו אומנים כמו יהלי סובול, עידן יניב, ארז לב ארי, עלמה זוהר, ערן צור ואחרים, הם הזדמנות נפלאה לתמוך בעסקים ולבקר בחבל הארץ היפהפה הזה, שחווה את הטרגדיה הכי קשה במדינה.

האתרים המארחים יציעו גם תפריטי אוכל ושתייה בהתאם לרוח המקום, עם מנות כמו פיצות בוטיק ואפילו מנות מהמטבח התאילנדי, יין ישראלי ובירות מקומיות.

בנוסף להופעות, אתרי התיירות באזור יקיימו פעילויות ערב מיוחדות כדי לאפשר למטיילים ליהנות מהאטרקציות כשמזג האוויר נעים יותר: ב"פני שדות" יקיימו פעילות בציר משפחתית; בית הבוץ בתלמי יוסף מזמין אתכם למסע של סאונד הילינג; ב"הנקודה ה־12" יקיימו סדנת אפייה בהנחיית השף שאול אפרת; במרכז ג'ו אלון יערכו טקסי קבלת שבת ביער להב, ועוד. ואם כבר מגיעים לאזור, קבלו המלצות על כמה יוזמות חדשות וותיקות באזור שלא כדאי לפספס. 

צלילי לילה בצפון הנגב, 14־31 באוגוסט.
מחיר כל הופעה: 30 שקל בלבד.  
לפרטים נוספים והרשמה: habsor.co.il

קפסולה 

על אף המצב בנגב המערבי, אי אפשר שלא להתרשם מהעוצמה ומהכוח הנפשי של האנשים שבחרו לחיות שם. דוגמה לכך היא יקיר כהן, תושב ניר עוז שנפצע באירועי 7 באוקטובר והחליט להקים עגלת קפה כחלק מתהליך השיקום שלו. את העגלה הוא פתח במתחם מועצה אזורית בני שמעון. במקור הוא עוסק בתחומים של אנרגיה מתחדשת, והעגלה היא דרך טיפולית עבורו ליצור חיבורים אנרגטיים עם אנשים. כעת מנהלת את העגלה שחר פלג, שחזרה לאחרונה לנגב אחרי שנים שבהן עבדה בתחום הקונדיטאות במטבחים של חיים כהן. 

הכישרון שלה מורגש בכל ביס, והיא מתגאה בכך שאת כל המאפים היא מכינה בכל יום, בניגוד לעגלות קפה רבות. תמצאו כאן כריכים, מאפים וסלטים, לצד קפה מקומי ותה קר. בימי שישי שחר מרחיבה את התפריט ומציעה גם טארטים, מאפים משתנים ומיני בורקס. אל תוותרו על כריך סנט מור עם סלק או על סלט עלים הדרים סופר־מרענן. 

מחירים: סלט - 38 שקל; מאפים - 20 שקל; כריכי ביס - 20 שקל; כריך גדול – 38 שקל.
פתוחים בשני־שישי.
בווייז: קפסולה עגלת קפה.

קפסולה (צילום: מיטל שרעבי)
קפסולה (צילום: מיטל שרעבי)

מבוך מרים

עוד מקום שבו תוכלו לגלות את העוצמה שבאדם הוא "מבוך מרים" שבמושב ניר משה. את המבוך הקימו אלי ומרים שדה במו ידיהם והוא אחת מהאטרקציות הוותיקות באזור. בני הזוג איבדו את נכדם איתי סעדון בקרבות בצפון רצועת עזה בחודש נובמבר 2023, והם בנו לו פינת הנצחה במבוך שנמצא בחצר ביתם. אלי מספר על נכדו בכאב ובגאווה וגם על בנו, סרן שלוחם כרגע בעזה. הוא חי ונושם את המקום, גאה מאוד במה שבנה, במשפחה ובביתו. "מפה לא יגרשו אותנו", הוא מדגיש ונזכר בדבריו של אביו שעלה מעיראק. 

את האהבה הזאת לארץ ולמקום אפשר להרגיש גם כשמהלכים במבוך צמחי התבלין שלהם. בסיורים שהוא עורך לאורכו הוא מספר על כל צמח ותבלין, ומאתגר ילדים ומבוגרים לזהות את הריחות הייחודיים לכל אחד מהם. הסיור במבוך הוא חוויה מהנה לכל גיל, ובמהלכו מגלים צמחי תבלין שונים וקוטפים צמחים שלבסוף ייכנסו לשקיק ריחני שתוכלו לתלות באוטו. כמו כן, ממש בכניסה למבוך אפשר לראות עצים שאלי גידל ועיצב אותם בצורות מיוחדות, כמו מגן דוד ומנורה. בימי חמישי בחודש אוגוסט הם מזמינים את המטיילים להצטרף לסיור לילה עם פנסי אצבע, שיחד יוצרים מראה כמו להקת גחליליות. בתום הסיור הם ידליקו מדורה ותוכלו ליהנות משיפוד מרשמלו ושתייה חמה.

מחיר: 32 שקל לאדם (מגיל 4). 
בתיאום מראש: 050-6246427

אלי שדה במבוך מרים (צילום: מיטל שרעבי)
אלי שדה במבוך מרים (צילום: מיטל שרעבי)

רון ארט

רונן חורב, אומן יודאיקה אוטודידקט, החליט לעשות מהלימון לימונדה והוא מציג עבודות שהוא יוצר משברי רקטות שהוא מוצא בשטח. חורב, היוצר בסטודיו שבחצר ביתו ביישוב מעגלים, מוכר בדרך כלל בזכות עבודות הזכוכית המרשימות שלו. בימים אלה הוא החליט להכניס עוד קצת עניין לסטודיו ומציע סדנאות עיצוב בקסאם, לצד סדנאות עיצוב בחוטי ברזל, בעץ ובזכוכית. 

כל סדנה אצלו, אישית או קבוצתית, מתחילה בסיור בסטודיו שבו הוא מספר על טכניקות עבודה שונות. לאחר מכן מחליטים מה רוצים ליצור ובאיזו טכניקה, וצוללים לסדנה של שלוש שעות, שבסופה יוצאים עם יצירה מעשה ידיכם. 

מחיר: 400 שקל לסדנה פרטית, 700 שקל לסדנה זוגית. סדנה של עד 15 איש - 150 שקל לאדם.

אם אינכם רוצים להשתתף בסדנה שלמה אך תרצו לראות את רונן בפעולה, תוכלו להשתתף בסיורים שבהם הוא ידגים ניפוח בזכוכית בסטודיו. עלות: 30 שקל.

לפרטים ותיאום: 052-3923938

רון ארט (צילום: מיטל שרעבי)
רון ארט (צילום: מיטל שרעבי)

מימונ'ס 

בכפר מימון, מושב כפרי חקלאי שהוקם לפני כ־60 שנה, נפתח לפני מספר חודשים "מימונ'ס" - מתחם בילוי כפרי שהכניס המון חיים לחיי המושב השלווים. 

את המתחם הקים אוריאל נחום במבנה מוזנח בכניסה למושב. את המבנה הוא ייעד למרכז מבקרים למותג הליקרים המשפחתי מימונ'ס. הוא שיפץ אותו ותוך כדי עבודה הוא הבין את הפוטנציאל הטמון בו והחליט להפוך אותו למקום בילוי שבו אפשר יהיה לטעום את הליקרים וליצור חיבורים עם אנשים. המתחם בנוי ממבנה מרכזי וממוזג ומחצר שבה יש שני פודטראקים. אחד מהם מגיש קפה, שייקים, בירות מקומיות, קוקטיילים ונשנושים של בר. זאת הזדמנות נהדרת לטעום קוקטיילים המבוססים על ליקרים של המותג המשפחתי שהתחילה סבתא אילנה מפירות ההדר שהמשפחה גידלה. כעת המותג כולל שבעה ליקרים, בהם ליקר שוקולד, ליקר קפה, לימונצ'לו ובריצ׳לו (פירות יער). 

במתחם תמצאו גם את "טאבון טראק" של שלומי ועמית, שני חברים שבמהלך הקורונה התחילו עם כל מיני יוזמות, אחת מהן הייתה בניית טאבון. תוך כדי כך הם התמקצעו בהכנת פיצות נאפוליטניות. היוזמה הבאה שלהם הייתה פודטראק - והכל מעשה ידיהם. התפריט שהם מציעים מבוסס על פיצות (יש גם טבעוניות), פוקאצ׳ות, סלטים וקינוחים בטאבון. את התפריט הם בנו בשיתוף השף אהרון פוליטי מ"בית המישלן", והם מצהירים שהם משתדלים להשתמש בתוצרת מקומית תוך שמירה על איכות הסביבה. ולמי שהדבר חשוב לו, יש להם כשרות מהדרין. השניים הם מלח הארץ, גויסו למילואים באוקטובר ומאז מג׳נגלים בין העסק לצבא. 

טאבון טרק (צילום: מיטל שרעבי)
טאבון טרק (צילום: מיטל שרעבי)

נוסף לשהייה במתחם מימונ'ס, הטראק שלהם נייד והם עורכים גם אירועים בשטח.

מימונ'ס: חמישי 20:00־24:00; שישי 09:30־14:30; מוצ"ש 22:00־01:00.
לפרטים: 058-5666542
טאבון טראק: חמישי 20:00־24:00; שישי 09:30־14:30.
כמו כן, בימי רביעי במהלך אוגוסט הם יערכו במתחם ערבי במה פתוחה עם קוקטיילים ופיצות מהטאבון.

מימונ'ס (צילום: מיטל שרעבי)
מימונ'ס (צילום: מיטל שרעבי)

ארגמן - בר יין

בלב ניר עם מצאתי את "ארגמן" - בר יין אינטימי ואחד העסקים הבודדים שכמעט לא סגר את שעריו במהלך המלחמה. את "ארגמן" הקים עופר ליברמן, מוותיקי הקיבוץ ואיש יין בכל נימי נפשו. עופר כמעט ולא סגר את העסק, מאחר שהעיסוק ביין ואנשים הוא חלק מהותי באישיות שלו. ואכן כשנכנסים לבר/חנות היין שהוא בנה ותכנן עם בתו על חורבות של מחסן ישן בקיבוץ, מתאהבים בו ישר - עוד לפני שבכלל מסתכלים על היין. עופר הוא איש של אנשים. גם בימים שבהם התנועה במקום כל כך דלילה, אפשר לראות את הניצוץ בעיניו כשהוא מספר על אוסף בקבוקי היין שליקט לבר או על עוד חוויה שאסף בדרך.  

עופר ליברמן בארגמן - בר יין (צילום: מיטל שרעבי)
עופר ליברמן בארגמן - בר יין (צילום: מיטל שרעבי)

בבר שלו הוא מגיש יינות של יקבים ישראליים, יינות שהוא בחר על פי טעמו האישי המשובח. אפשר למצוא כאן יינות של כרם ברק, מוניז, רמות נפתלי, לה פורה בלאנש, גלאי וכרמים. את היינות אפשר לשתות בכוס או לשבת על בקבוק, ולצדם ניתן להזמין נשנושים, פלטת גבינות ואפילו פיצה שהוא מכין בטאבון. לחובבי הבירה, הוא מציע בירות של מבשלת הבוטיק בירבזאר.  

פתוח בסופי שבוע: חמישי 19:00־24:00; שישי 11:00־17:00; שבת 11:00־17:00
לפרטים נוספים: 050-5666700