ירושלים היא עיר שכל אחד ואחת מאיתנו ביקרו בעבר. ואף על פי שכבר ביקרתם בכותל המערבי, ואולי אפילו בכנסיית הקבר, ישנן פינות רבות ונסתרות לגלות. אם אתם מחפשים חוויות שונות ואותנטיות בעיר, ישנם סיורים ייחודיים שיגלו לכם את הצדדים הפחות מוכרים שלה. שתי האפשרויות שיתוארו בכתבה יסקרו סיור בעקבות בעלי המלאכה המסורתיים בעיר העתיקה ומסע בעקבות ההיסטוריה הנוצרית של העיר. אלו זויות מרתקות שישאירו חותם אצל כל אחד.

סיור בעקבות בעלי המלאכה בעיר העתיקה

בעיר העתיקה של ירושלים, בין הסמטאות הצרות והמרוצפות, מסתתרים בתי מלאכה המשמרים מסורות בנות מאות שנים. הסיור בעקבות בעלי המלאכה הוא הזדמנות להיכנס לעולם שבו כל פריט מיוצר בעבודת יד מוקפדת, כפי שנעשה מזה דורות. לכל עסק יש סיפור משפחתי מיוחד במינו שאפשר לשמוע יד ראשונה כשמבקרים בו.

מפעל טחינה בעיר העתיקה (צילום: ארי מלניק)
מפעל טחינה בעיר העתיקה (צילום: ארי מלניק)

מפעל הטחינה העתיק: לא רחוק משער שכם, בתוך מבנה קטן ומוסתר תוכלו למצוא מפעל טחינה שבו האבן בת 265 השנה ממשיכה לטחון את השומשום בדיוק כמו בעבר. כאן מייצרים טחינה באיכות בלתי מתפשרת, הנשמרת בזכות הטמפרטורה הנמוכה שבה נטחנים הגרגרים. מלבד טחינה, המקום מציע גם חלבה נדירה ואיכותית, ומעדן ייחודי שנטחן מזרעי ענבים. זוהי חוויה קולינרית שלא תמצאו בשום מקום אחר.

חנות הבדים של אבו בילאל: המוריסטאן שימש כשוק המרכזי של ירושלים הצלבנית לפני יותר מ-900 שנים. בתוך סמטאות המוריסטאן תגלו חנות של בדים אקזוטיים, שם האב ובנו משמרים את מסורת האריגה המסורתית. חלק מהבדים מיובאים מרחבי המזרח התיכון ומכילים זהב אמיתי. המקום מייצר בגדי קודש לאנשי דת נוצרים, יהודים ומוסלמים. שימוש נוסף הוא לבגדים מודרנים, כגון חליפות ושמלות, ואפילו כלי מיטה. 

אליה פוטו בעיר העתיקה (צילום: ארי מלניק)
אליה פוטו בעיר העתיקה (צילום: ארי מלניק)

פוטו אליה: החנות הזו, המנוהלת על ידי משפחה ארמנית, מציעה לכם הזדמנות נדירה לראות תמונות עתיקות של ירושלים מהעבר הרחוק. איך נראיתה ירושלים במאה ה-19? כמה אנשים ואלו אנשים חיו בה? אלו מבנים היו בה אז שקיימים גם היום? התמונות מספרות את סיפורה של העיר באופן חזותי, ומאפשרות הצצה לחיים בעיר כפי שהיו לפני מאות שנים.

כמובן שזו רק טעימה ממספר רחב של עסקים מסורתים מקומיים. כדאי מאוד להיעזר במורה דרך מקומי שיסייע למצוא את העסקים האלו ועסקים נוספים, כמו קרמיקה ארמנית, ציורים בצבעי מים, עתיקות ומעדנים מקומיים. 

סיור נוצרי בעקבות ישו

ירושלים היא לא רק מרכז יהודי, אלא המקום הקדוש ביותר לנצרות. הסיבה היא שעל פי המסורת הנוצרית, בירושלים ישו נצלב וקם לתחיה, ובכך כיפר על החטאים של האנושות. אלו פנים של ירושלים שפחות מוכרות לציבור הישראלי, אך שקנו לעיר שם עולמי למיליארדי מאמינים. סיור זה יפגיש אתכם לא רק עם האתרים הידועים ביותר כמו כנסיית הקבר, אלא גם עם מקומות פחות מוכרים בדרך.

עמק המלכים: לחובבי הלכת מומלץ להתחיל את הסיור בעמק המלכים. נמצאים בו הקברים היהודיים העתיקים ביותר בעולם. מנהגי הקבורה העתיקים של היהודים מציעים מבוא מרתק לסיור הממשיך עד למערה שבה נטמן ישו. 

כנסיית הקבר (צילום: ארי מלניק)
כנסיית הקבר (צילום: ארי מלניק)

ויה דולורוזה: המסלול המפורסם שמוביל מכנסיית סנטה אנה אל כנסיית הקבר הקדוש, עוקב אחרי 14 התחנות של דרך הייסורים. כל תחנה מציינת רגע מכריע בדרכו של ישו לצליבה, והסיור במקום מאפשר להיכנס לעומק הסיפור הנוצרי בצורה חווייתית. שלושה אתרים פחות מוכרים במסלול שכדאי מאוד לבקר בהם:

 1. הכלא של ישו בלילה לפני הצליבה, השייך לכנסיה האורתודוקסית. 

2. בריכת הלנה שנמצאת במסוך לתחנה התשיעית. 

3. כנסיית אלכסנדר נבסקי שבה יש חלק מהחומה העתיקה שהקיפה את ירושלים. על פי המסורת, זהו השער בחומה שממנו יצא ישו מהעיר בדרכו לצליבה.

כנסיית הקבר הקדוש: הכנסייה הממוקמת בלב העיר העתיקה היא המקום הקדוש ביותר לנצרות. כאן, לפי האמונה, נקבר ישו וקם לתחייה. הסיור בכנסייה, שנבנתה ושוקמה במהלך הדורות, יעניק לכם מבט מעמיק על ההיסטוריה של המקום ועל חשיבותו הדתית.

כנסיית אלכסנדר נבסקי בעיר העתיקה (צילום: ארי מלניק)
כנסיית אלכסנדר נבסקי בעיר העתיקה (צילום: ארי מלניק)

איך להפוך את הסיור לחוויה בלתי נשכחת

כדי להעשיר את החוויה ולהבין לעומק את המשמעות של כל אחד מהמקומות, מומלץ לצאת לסיורים אלו עם מורה דרך מוסמך. מורה דרך יוכל לשתף אתכם בסיפורים היסטוריים, אנקדוטות מרתקות ומידע מעמיק שלא תמצאו במדריכי התיירות. הוא יוביל אתכם לא רק דרך האתרים המפורסמים, אלא גם לפינות הנסתרות והפחות מוכרות של העיר.

ירושלים היא עיר של רבדים, וכל סיור בה מגלה רבדים נוספים של תרבות, היסטוריה ורוחניות. כך, בין אם אתם מתעניינים בהיסטוריה היהודית, הנוצרית או בפשוט רוצים לגלות את הצדדים הפחות ידועים של העיר, סיור בירושלים שלא היכרתם מציע חוויה שלא תשכחו.

ארי מלניק, מורה דרך ומדריך טיולי יין | www.exclusiveisraeltours.com | טיולים וסיורים שלא היכרתם | Instagram @arithetourguide