כאשר משלבים אומנות עם טבע, נוצר דיאלוג מיוחד והאמנות מקבלת אופי חדש המותאם למקום ומעצים אותו, ומחבר את הצופה אל המרחב בו היא מוצגת. התערוכות בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים מאפשרות למבקרים ליהנות מהנופים ומהחיים הפראיים תוך חשיפה ליצירות אומנות המוסיפות ממד חדש לחוויה.

מחקר שנערך בשנת 2021 מצא כי פעילויות אומנות המבוססות על טבע יכולות להגביר את הקשר של אנשים לטבע ולשפר את רווחתם, במיוחד אצל ילדים ונוער. בנוסף, שילוב של אומנות וטבע נמצא כמגביר את המעורבות בלמידה ואת תחושת השייכות לסביבה.

בית גוברין

הגן הלאומי בית גוברין הוא אתר ארכיאולוגי מרהיב הממוקם במרכז הארץ, המציע הצצה מרתקת להיסטוריה ארוכה ומגוונת על פני כ-2,000 שנה. בימים אלו, במתחם מערות הפעמון, מוצגת יצירת האמנות "טהירו", המבוססת על אלבומו של אביתר בנאי "עוגן במים". היצירה, פרי שיתוף פעולה בין אמני הוידאו והסאונד יוסף משיח ודניאל נחום ובנאי עצמו, נותנת ביטוי מוחשי למילות השירים. לצלילי השירים המוכרים, מוקרנים על הקירות דימויים שונים, הולכים ומתפתחים מצורות מופשטות דרך מילים וציורים ועד הבזקי תמונות מהטבע הישראלי. הצלילים והצבעים מייצרים דיאלוג ייחודי עם קירות המערה והם מהדהדים בה ונטמעים בה בו זמנית.

המבקרים מוזמנים לצלול ולהתרגש אל תוך עולם של חושים ותחושות. בין חמשת שירי האלבום ובניהם, מקריא בנאי בקולו, טקסטים ובהם גם טקסט של יהודה עמיחי ומוסיקה מאת מאיר בנאי ז"ל, שנחשפת לראשונה. היצירה מוצגת בערבי חמישי ובמוצאי שבת עד סוף אוקטובר בין השעות 19:00 ל-22:00 (כניסה אחרונה ב-21:00). מחירי הכניסה: 28 ₪ למבוגר, 14 ₪ לילד, ו-10 ₪ למחזיקי כרטיס מטמון. הכניסה לאתר מותנית ברישום ובהזמנת כרטיסים מראש באתר רשות הטבע והגנים.

עין אפק

שמורת הטבע עין אפק ממוקמת בחלקה הצפוני של הארץ (בסמוך לקריית ביאליק) וכוללת גן מקלט לצמחים בסכנת הכחדה, גשר צף, טחנת קמח, שביל רגלים יחפות וטבע עשיר. בימים אלה מוצגת בשמורה תערוכת צילומים מרתקת של פקח רשות הטבע והגנים, עזרא חדד.

התערוכה מתמקדת בצבוע המפוספס, אחד מבעלי החיים המסתוריים ביותר בישראל. חדד עקב וחקר את הצבועים במשך 15 שנים, המייצגים בתערוכה חושפים את חייהם היומיומיים של הצבועים, כולל רבייה, אכילה וגילוי תופעת השמרטפות שלא הייתה ידועה עד כה. התערוכה מוצגת בטחנת הקמח שבשמורה ותישאר עד סוף חודש אוגוסט – אז זה בדיוק הזמן ללכת. הכניסה לתערוכה כלולה בדמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

עין אפק (צילום: שרית פלאצ'י מיארה, רשות הטבע והגנים)
עין אפק (צילום: שרית פלאצ'י מיארה, רשות הטבע והגנים)

נחל תנינים

שמורת הטבע נחל תנינים מציעה חוויה היסטורית ייחודית המשלבת את עולם הטבע עם טכנולוגיה הנדסית קדומה. מבקרים יכולים ליהנות מטיול של כ-1.5 ק"מ לאורך גדתו הדרומית של הנחל, המוביל עד לשפך בים התיכון מצפון לג'סר א-זרקא ולשכשך רגלים באמת המים היפה באתר. בתקופה זו, ניתן לבקר גם בתערוכת צילומים מרהיבה בחדר ההקרנה, שקושט על ידי הצלמת תמר בינדל. התמונות מציגות טבע ונוף ומוסיפות צבע ויופי לחדר. הפעילות מתקיימת בשבתות במהלך חודש אוגוסט וכוללת הקרנת סרטים בכל חצי שעה ופתיחת סכר בשעות ייעודיות, ללא תשלום נוסף למנויי מטמון.

התערוכה בנחל התנינים (צילום: שרית פלצי מיארה, רשות הטבע והגנים)
התערוכה בנחל התנינים (צילום: שרית פלצי מיארה, רשות הטבע והגנים)

יהודייה

שמורת טבע יהודייה ברמת הגולן היא יעד פופולרי לטיולים בישראל, ידועה בקניונים העמוקים שבהם זורמים מפלי מים מרהיבים לבריכות עמוקות. יערות פארק של עצי אלון התבור מוסיפים ליופייה, והיא השמורה הגדולה ביותר בגולן, מושכת אליה מטיילים רבים. כעת מוצגת במבואות השמורה תערוכת "מסע בזמן" המציגה שלטים היסטוריים שמספרים את סיפור שמירת הטבע בישראל. לאחר התערוכה, מומלץ לטייל בכפר יהודייה העתיק שמעל נחל שוצף, וליהנות מהאווירה הקסומה, הממצאים הארכיאולוגיים והתצפית של מפל יהודייה. התערוכה פתוחה במהלך אוגוסט בשעות הפעילות של האתר, ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה. הכניסה חינם למנויי מטמון והפעילות מותנית בתנאי מזג האוויר. יש להתעדכן באתר הרשות לפרטים נוספים.

התערוכה בעין אפק (צילום: שרית פלצי מיארה, רשות הטבע והגנים)
התערוכה בעין אפק (צילום: שרית פלצי מיארה, רשות הטבע והגנים)

תל דור

תערוכת "צליל וטבע" של האומן אנטון קורן, מותאמת להפליא להיות מוצבת במקום היפה הזה. התערוכה נולדה מתוך רצון להדגיש את החיבור בין עולם המוזיקה לעולם הצבעים, ולמעשה מדגישה את החיבור האמיתי והחזק הקיים בין האדם ליצירה ולבריאה. תוך כדי תהליך היצירה, אנטון הבין, כי הידיים, ובפרט האצבעות, הן הגורם המקשר והמשותף בין ניגון מנגינה למשיחת מכחול. המבקרים מוזמנים להתרשם מהציורים, להקיש בעדינות על התופים ולהתחבר לצלילים ולצבעים שהביאה התערוכה של אנטון לגן הלאומי. התערוכה תפעל לאורך חודש אוגוסט, יש להתעדכן באתר הרשות על שעות הפעילות.

תל דור (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)
תל דור (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)

אדר סטולרו מליחי, מנהלת תוכן במחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, מספרת למעריב: "כאשר יצירת האדם, פוגשת את יצירת הטבע קורה פלא מיוחד שקשה להסביר – צריך פשוט להיות, לראות ולהרגיש. לפני ארבע שנים התחלנו במסע מרתק לחיבור עולם האומנות אל מערות הפעמון הגדולות בגן לאומי בית גוברין. המערה אינה עוד גלריה להצגת האומנות, היא לוקחת בה חלק משמעותי המוסיפה ליצירה עוצמה ורגש. אל המסע חברו אמנים שונים והוצגו ברחבי מערות הפעמון ארבע יצירות אומנות מקוריות שנוצרו עבורן ובהשראתן. ההתפעלות של המבקרים מרגשת אותנו ומעודדת אותנו להמשיך ולהציג אמנות ייחודית למקום".