אלו הימים האחרונים של החופש הגדול, הילדים בלי מסגרות, ואנחנו ההורים כבר אובדי עצות אל מול השאלה איך להעסיק אותם. במיוחד בגלל זה, נקראנו לדגל והרכבנו עבורכם לו"ז פעילויות ל־48 שעות בחבל הארץ הקסום (והבטוח, יש לומר) - הערבה.

נכון, בערבה חם מאוד במהלך היום, וכבר הסתיימו רוב הפעילויות סביב מטר הכוכבים, אבל זה לא אומר שאין כאן מספיק פעילויות שקורות במתחמים ממוזגים. שיא החוויה מתרחש בשקיעה ובשעות הערב הנעימות - כשבריזה מדברית מנשבת והערבה מתעוררת לחיים.

לא להאמין: זאת הסיבה ששדה תעופה ביפן נסגר
3 אטרקציות שיצילו אתכם מהשעמום של החופש הגדול

הערבה, חבל ארץ המשתרע על פני 170 ק"מ, ממושב עידן בחלק הצפוני שלו ועד קיבוץ אילות שבדרום, מציעה שלל חוויות מדבריות. החודש, כמדי שנה, אירוע השיא בערבה היה מטר המטאורים (פרסאידים) שעליו סיפרנו בשבוע שעבר. בשבוע האחרון של החופש עוד מתקיימות מעט פעילויות של תצפיות כוכבים מודרכות, כחלק מאירועי "לילות קיץ בערבה 2024", כך שאם אתם מספיקים להגיע, כדאי לנצל את המומנטום לעוד חוויה בלתי נשכחת.

טיול עששיות קיבוץ לוטן (צילום: אריאל גולד)
טיול עששיות קיבוץ לוטן (צילום: אריאל גולד)

הגעתם לערבה, אחרי נסיעה ארוכה, ואין דבר יותר כיף מלהוריד לחץ עם בירה מדברית קרה. בקרו במבשלת בירצינות בקיבוץ קטורה. מבשלת בירצינות מייצרת מגוון רחב של בירות קראפט לשוק המקומי כמו "קול מג'הול", בירה שמשולבים בה לתת מעושן עם תמרים מהערבה. במהלך חודש אוגוסט המבשלה תערוך סיורים מודרכים, וגם תהיה פתוחה לקהל הרחב.

לקראת ערב, כשהשמש שוקעת והשמיים נצבעים בגוני אדום־סגול, מומלץ להצטרף לטיול ג'יפים בשקיעה. טל סקר, מורת דרך וג'יפאית, תיקח אתכם לטיול אל עבר השקיעה. עם רדת החשיכה תמשיכו בפעילות לילית למשפחות - הכנת פיתות על האש וסיפורים מסביב למדורה. יש אפשרות לארוחות ערב בשטח. טיולי השקיעה עם טל סקר מתקיימים בימי שלישי וחמישי בחודש אוגוסט. לפרטים והרשמה לסיורים: 052־3666570.

הגיע הזמן לישון, ולמזלכם על פני הכביש הבלתי נגמר פרושות עשרות אופציות אירוח ולינה בטווח מחירים רחב. אחד המקומות האלה הוא מתחם הצימרים "מוצ'ניק" במושב עידן. המתחם כולל ארבעה צימרים מרווחים עם חדר שינה זוגי, סלון עם מיטות נפתחות, מטבחון, חדר רחצה ופינת ישיבה חיצונית וערסל.

מוצניק בריכה (צילום: הדס מוצניק)
מוצניק בריכה (צילום: הדס מוצניק)

בחצר המשותפת תמצאו מתקנים רבים: פינות ישיבה, פינת מדורה, עמדת BBQ, מטבח חיצוני עם סירי פויקה וסאג', נדנדות לילדים, טרמפולינה ובריכת שכשוך. במושב עצמו אטרקציות כמו מגרשי ספורט, סקייט פארק ובריכה. באמצע השבוע המחיר ללילה הוא החל מ־650 שקל לזוג, בסופ''ש החל מ־900 שקל לזוג ללילה. לפרטים נוספים: 052־3868916.

אופציה נוספת ללינה בסגנון קצת אחר היא האקו־קמפוס בקיבוץ לוטן. האקו־קמפוס של לוטן הוא חלק מחלל בר־קיימה המציע לינה בכיפה (מאדמה) ממוזגת, מטבח מרכזי עם אלמנטים של בישול אקולוגי, ובריכה.

המחיר הוא החל מ־400 שקל ללילה. מתחם הלינה באקו־קמפוס בלוטן הוא רק חלק מהמתחם האקולוגי בקיבוץ. בסמוך אליו נמצא פארק האקו־כיף - פארק מוצל וצבעוני עם גן משחקים ופינות ישיבה, גינה אורגנית ועוד. ניתן לתאם סיורים מודרכים, וישנה גם אפשרות של סיור עצמאי וירטואלי ואינטראקטיבי באמצעות סריקת הקוד על שלט הכניסה.

סיור עקרבים (צילום: אריאל גולד)
סיור עקרבים (צילום: אריאל גולד)

אם לא סגרתם ארוחת בוקר במתחם הלינה שלכם, אל חשש - יש לנו הפתרון המושלם עבורכם. המעדנייה route 90 בצוקים מציעה מגוון רחב של כריכים, גבינות, נקניקים ועוד. המעדנייה פתוחה בראשון עד חמישי, מ־10:00 בבוקר.

בשעות החמות, פעילות בחדר ממוזג היא בגדר חובה. אין דרך טובה יותר להעביר את השעות החמות במדבר מאשר סדנת פילאטיס או יוגה בסטודיו ממוזג מול נוף הררי מרהיב. אל מול נופי ההרים והוואדי, על ראש הגבעה, ממוקם מתחם הסדנאות והריטריטים "מרכז מדבר לשלום".

הסדנאות, שיעשו לכם טוב לגוף וגם לנפש, מתקיימות בנוף צוקים. כדי למצוא את הסדנה עבורכם, תוכלו להיכנס לאתר נוף צוקים ולראות את לוח הסדנאות שמתקיימות השבוע. לרוב הסדנאות אין צורך בתיאום מראש, רק להגיע בבגדים נוחים. אם תמשיכו לשוטט במתחם תמצאו פינות ישיבה עם תצפיות למדבר ואת הבוסתן של פירות המאכל.

קיבוץ לוטן (צילום: רוני בלחסן)
קיבוץ לוטן (צילום: רוני בלחסן)

פעילות נוספת באזור ממוזג היא הסיור הרכוב בשמורת הטבע חי־בר ביטבתה. הפעם, המזגן הוא של הרכב הפרטי שלכם: בעת הביקור תיסעו ברכב בתוך השמורה ותיחשפו לנוף סוואנה ולחוויה מדברית מרתקת הכוללת צפייה בבעלי חיים בסביבתם הטבעית, במרחק נגיעה: ראמים, צבאים, יענים, פראים ועוד.
www.parks.org.il

פעילות מצננת נוספת תוכלו למצוא בשלל יישובי הערבה שפרושים במרחב. המושבים והקיבוצים בערבה פותחים את הבריכות שלהם לציבור הרחב, כך שאם תרצו פשוט לרבוץ בבריכה, תוכלו להגיע לאחד היישובים ולעשות בטן־גב. אחרי שמיציתם את הבריכה, תחזרו למנוחה קלה, כי כאמור כשהערב יורד - הערבה מתעוררת לחיים.

בשעות הערב תוכלו להצטרף, למשל, לסיור עששיות וקומזיץ מדברי בקיבוץ לוטן. לאורך המסלול ידליקו עששיות כשברקע הנוף המשכר של הרי אדום - מקום שבו רוח ואדמה נפגשים. במהלך הסיור תוכלו להתחבר לטבע, לצפות בכוכבים המכסים את השמיים ולשמוע סיפורים המשלבים אסטרונומיה ואנקדוטות על בעלי החיים המדבריים. את הסיור מסיימים בפאפאצ'נגה - כיפה גיאודזית עם נוף פנורמי להרי אדום, שם יתקיים קומזיץ לצד מרשמלו ומיץ. הפעילות מתקיימת ב־26.8 בשעה 20:00.

אופציה נוספת לפעילות לילית היא סיורי עקרבים עם פנסי אולטרה־סגול בקיבוץ קטורה. באמצעות הפנסים, ניתן להתחקות אחר החיים הליליים של העקרבים שמתקיימים בצורה ייחודית. במהלך הסיור תוכלו ללמוד על סוגי העקבים השונים. הסיור מתקיים לאורך אוגוסט בימי שלישי וחמישי בשעה 20:00.

כדי לסיים את היום בטעם טוב ועם בטן מלאה, בקרו בבר המכוורת בעין יהב. מכוורת פורת, הגדולה והדרומית ביותר בישראל, המתמחה בהפקת דבש מדברי טהור מצוף פרחים, מקיימת סיורים ליליים ופותחת את שערי הבר כל ימי שלישי, חמישי ומוצ"ש באוגוסט. הבילוי בבר מתאים למשפחות, לצעירים ולכל מי שאוהב לשתות משקה קר ומרענן בסיום יום חם, עם המבורגר עסיסי היישר מהמעשנה.

לסיום, כשאתם בדרך חזרה הביתה, בקרו באחת מנקודות העצירה המיוחדות בערבה, לקפה ויוגורט טרי. "פינת קפה" בעין יהב היא יוגורטייה קטנה ומפנקת. היוגורטייה מציעה קפה מצוין, עוגיות, מאפים וכמובן יוגורט צונן עם תוספות.