חברת אל על הודיעה אתמול (רביעי) כי על פי סיכום עם שר הכלכלה ניר ברקת, החברה תמכור כרטיסי טיסה במחיר אחיד ואטרקטיבי לארבעה יעדים - ללרנקה ב-199$, לאתונה ב-299$, ולווינה ולדובאי ב-349$ - מהם ניתן לצאת לטיסות המשך.

הצעד, שעל פניו מבורך, מגיע על רקע תלונות של צרכנים על העלאת מחירים מצד החברה בתקופה כה קשה, כאשר חברות תעופה רבות נטשו את שמי ישראל. עם כל הכבוד להצהרות של שר הכלכלה ואל על, נראה שהחברה בחרה בכוונה יעדים תחרותיים, בהם גם בימים אלה יש עליהם תחרות מפני חברות תעופה זרות ומקומיות.

חשוב לציין, כי אף אחד מהקווים שנבחרו הוא אינו קו מונופול אליו החברה טסה. בבדיקה שערכנו, החברות האחרות זולות בקווים אלו מאל על גם בימים אלה. 

הבשורה הגיעה אחרי שאתמול קיים שר הכלכלה, ניר ברקת, דיון עם ראשי חברות התעופה הישראליות. הדיון נקבע בעקבות תלונות של צרכנים ובדיקה של רשות התחרות, לפיה חברת אל על ניצלה את ביטול או השהיית הפעילות של חברות תעופה זרות והעלתה את מחירי הטיסה כמעט לכל הקווים שבהם היא שולטת לבדה. 

אל על הגיעה לדיון אצל שר הכלכלה עם טריק שיכול היה לבלבל גם אותנו, אך כשצוללים לעומק הדברים, מבינים את מסך העשן שהחברה ניסתה להרים באותם יעדים. אל על הכריזה על אתונה, לרנקה, וינה ודובאי כארבעה יעדים שבהם היא מבטיחה לקבוע עד סוף השנה מחיר אחיד, והוסיפה כי אותם יעדים ישמשו כהאבים עבור לקוחותיה. 

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר שנכח בפגישה, ציין כי אל על לא נתנה הנחה אפילו על קו אחד שבו היא מונופול. הערה הזו ממש לא הרשימה את שר הכלכלה שמבחינתו הוציא כותרת של הוזלת מחירים ולא משנה מה האותיות הקטנות אומרות. 

בישראייר ובוויז אפשר למצוא טיסות זולות יותר (צילום: צילום מסך)
בישראייר ובוויז אפשר למצוא טיסות זולות יותר (צילום: צילום מסך)

בואו נעשה סדר לשר וגם לכם הקוראים:

לכל ארבעה היעדים האלו טסות גם החברות הישראליות ונוספות.

אל על קיבעה לאתונה מחיר של 299 דולר עד לסוף השנה. בבדיקה שערכנו, מצאנו בישראייר כרטיסים בכ-120 דולר לאתונה בדיוק באותם החודשים. בארקיע אותו היעד, אותם תאריכים, טיסת הלוך ושוב בפחות מ-150 דולר וכך גם אגיאן. בבלו בירד גם כן יותר זול, מחיר טיסה לאתונה 223 דולר.

לרנקה יעד נוסף שמתנהל כיום כהאב, הוכרז על ידי אל על במחיר קבוע של 199 דולר עד לסוף השנה. באגיאן מצאנו כרטיסי טיסה ליעד ב-113 דולר. בארקיע מצאנו טיסות סביב ה-150 דולר הלוך ושוב.

וינה בירת אוסטריה, מוצעת במחיר קבוע על יד אל על ב-349 דולר, במנוע החיפוש של סקייסקנר תמצאו בנובמבר טיסה גם כן אל על ב-334 דולר. בוויז אייר מצאנו טיסות סביב ה-199 דולר. בבלו בירד ישנן טיסות הלוך ושוב לווינה ב-289 דולר. וארקיע שהחלה לטוס לשם לאחרונה, גם כן צפויה לצאת במחירים נוחים ליעד.

עוד רגע יסתיים הקיץ ונחזור לדובאי. גם שם אל על קיבעה מחירים. טיסה ליעד ב-349 דולר, מה עם שאר החברות? לדובאי יש טיסות של פליי דובאי. החברה האמירתית מגיעה לישראל 7 ימים בשבוע עם כ-7-6 טיסות ביום. ישראייר גם כן טסה לשם. אל על, נכון נכון לרגע זה טסה מפעילה טיסה אחת ביום.

טיסות בנובמבר, המחירים עדיין גבוהים (צילום: מסך)
טיסות בנובמבר, המחירים עדיין גבוהים (צילום: מסך)

אל על לא הוזילה ולו יעד אחד מיעדי המונופול שלה

לא פריז, לונדון, ברלין, רומא, וכמובן שלא בנגקוק וצפון אמריקה. בחודשים האחרונים יונייטד, דלתא ואמריקאן איירליינס, הפסיקו לטוס לשם ומאז אל על היא למעשה היחידה שטסה במחירים של מעל 1,000 דולר לכיוון. על זאת על פי אל על הסיבה למחיר הגבוה לכרטיס, הוא היצע קטן של מושבים פנויים. כדי להתמודד עם עליית המחירים של הכרטיסים, היא הגבילה את המחיר שלא יעלה על 2,000 דולר לטיסת הלוך ושוב.

מנכ"לית אל על, דינה בן טל גננסיה, כזכור מסרה כי "אנו ממשיכים לפעול כדי להגדיל את היצע המושבים ככל הניתן ולהרחיב את לוח הטיסות. המהלך יאפשר לנו להציע עשרות אלפי מושבים במחירים נוחים וידועים מראש, ולתת מענה נרחב ביעדים שמהווים נקודות קישור ליבשות השונות".