אם חשבתם שרק לאיטלקים ולספרדים נמאס מהתיירים שמציפים את הרחובות, נכונה לכם הפתעה. פראג, אחת הערים האהובות על הישראלים חובבי השופינג, מתחילה להבין את ההשפעות של תיירות היתר על הסביבה, העלאת המחירים והרעש. 

כעת, בעקבות צעדים שעשו ערים כמו לונדון ואמסטרדם וברצלונה, ממשלת צ'כיה מציעה תקנות חדשות שעשויות להגביל את השכרת דירות לטווח קצר בעיר פראג. זה מגיע לאור תלונות של מקומיים המתגוררים במוקדי תיירות ונאלצים לשלם מחירי שכירות גבוהים ואף מתמודדים עם מצוקת בדיור שנגרם על ידי השכרות נופש.

בימים אלה ממשלת צ'כיה אישרה את טיוטת הצעת חוק שתאפשר למשה לעיריות ולערים להגביל את הלינה בסגנון Airbnb. הכללים החדשים עשויים להיכנס לתוקף ביולי 2025. כחלק מהחוק, העיריות יוכלו להגביל למשל את מספר הימים שניתן להשכיר נכס בשנה, כמו גם הגדרת כמות שטח מינימלית הנדרשת לכל אורח. בנוסף, הממשלה תקבע תקנות מחמירות יותר ומסים נוספים על בתי הארחה, Airbnbs ושאר השכרות נופש, בדומה למיסים שמשלמים בתי מלון.

גשר קארל בפראג (צילום: אינג אימג')
גשר קארל בפראג (צילום: אינג אימג')

כמו כן, המשכירים יידרשו לרשום את פרטי האירוח והאורחים באמצעות אפליקציית eTurista. אשר תעזור להגביר את הפיקוח על השכרות לטווח קצר, שרבות מהן ככל הנראה נמנעות מלשלם מיסים. על פי הערכות, העלמת המיסים בתחום השכרת הדירות לתיירים, עומדת על כ-32 מיליון אירו מדי שנה.

כחלק מהמאבק בתיירות היתר, הכללים החדשים יגבילו את מספר הדירות שיכולות להיות מושכרות לתיירים, במטרה להפחית את הפרעות הרעש בערים המרכזיות. זה לא ניסיון ראשון לשלוט במבקרים רועשים, בעיקר בפראג. מוקדם יותר השנה, מועצת מחוז אחת הציעה לאסור על תחפושות מוזרות שלובשים במסיבות רווקים ורווקות, שלדבריה מעודדות התנהגות שיכורה ורועשת ברובע חיי הלילה הפופולרי של פראג.

קודם לכן, אף היה ניסיון להגביל את שעות פתיחת העסקים במרכז העיר כדי להפחית את הרעש וההפרעה למקומיים, אך היא נדחתה. עם זאת, ביולי אושר איסור על כניסת מכוניות לחלק מהעיר העתיקה בין 22:00 ל-6:00 בבוקר בניסיון למתן את הרעש.