עתליה עין מור (38), נולדה וגדלה בעין כרם ועד היום זה המקום האהוב עליה בעולם. היא נשואה לרועי ואם לאוריני. "את העסק שלי הקמתי בשנת 2010 ובמסגרתו מארחת בביתי אורחים מרחבי תבל לארוחות עילית ולסדנאות וגם מובילה סיורים קולינריים בחלקים של ירושלים ששימרו את המסורת", היא מספרת. הספר שלה "עין כרם לבשל ולטייל" זכה מקום ראשון בתחרות הגדולה בעולם לספרי בישול.

לפני ארבע שנים, אחרי שנים רבות של ביקורים חוזרים ונשנים באי, עתליה ומשפחתה החליטו לחלק את חייהם בין עין כרם לבין כפר נידח ומבודד בהרי כרתים בו אנו הזרים היחידים. 

"הגענו לכפר הזה לראשונה לפני כעשור. אף אחד מ-70 התושבים אינו מדבר אנגלית (פרט לניקוס השכן, למזלנו) וכמעט כולם כאן עברו מזמן את גיל 80 ופעילים יותר ממה שאני אי פעם הייתי. אני מתמלאת בהשראה מכל רגע ורגע במקום הזה, ומובילה סיורים קולינריים תרבותיים לכפרים האחרונים באי שעדיין שמרו על המסורת, בהם אנחנו פוגשים חברים שלי ששמחים סוף סוף להכיר אנשים מחוץ לכפר".

עתליה עין מור  (צילום: alexis koskinis)
עתליה עין מור (צילום: alexis koskinis)

ההמלצות שלי לכל מטייל בכרתים:

1. אל תפספסו את היין - כרתים האי הגדול ביותר ביוון ושווה לתכנן את הטיול באזור מסוים ולא להתפרש על כל חלקי האי. לכרתים לא מעט זני ענבים אנדמיים. אני ממליצה מאד ללגום יינות מענבים שאולי מעולם לא טעמתם לפני. אם אתם כבר כאן, נסו יין לבן מטרפסטירי (thrapsathiri), או מענבי וידיאנו (vidiano), או יין אדום מענבי ליאטיקו (liatiko) שממש נראה כמו רוזה.

2. התמכרות לבצקים - בכרתים ניתן למצוא עדיין מעטים שמכינים את בצק הפילו בעבודת יד מרהיבה. ברת'ימנו תמצאו את יורגוס הזקן שמייצר עלי פילו וגם קדאיף בעבודת יד במפעל העתיק של המשפחה. המפעל נמצא ממול מלון  Veneto ונותן תחושה של חזרה אחורה בזמן.

3. מסעדת דוניה - בעיני אחת המסעדות הטובות שאכלתי בהן בחיי ותאמינו לי שאכלתי (משלושה כוכבי מישלן ועד אוכל רחוב). דוניה היא חווה שנמצאת הרחק הרחק בהרים במחוז חאניה. הנסיעה אולי תגרום לכם לחשוב שאיבדתם את הדרך ואולי תגרום לגם להתמוגג מהיופי המקיף אתכם. בכל מקרה, כשתגיעו תחשפו לפלא של המקום. סטליוס מבשל אך ורק על עצים, ואך ורק מחומרי גלם שמגיעים מהחווה עצמה. ממליצה מאד על החוויה.
טיפ קטן- נסו להזמין חצאי מנות כדי להצליח ולטעום מכמה שיותר מטעמים שהם מתקינים שם. מסעדת ntunia  ליד הכפר drakona  במחוז hania.

כפר דייגים בכרתים (צילום: אילנה שטוטלנד)
כפר דייגים בכרתים (צילום: אילנה שטוטלנד)

4. השקיעות הכי יפות – אל תוותרו על רביצה בחוף Fallasarna  המטריף לעת ערב. בגלל מבנה האי, ברב חלקיו לא ניתן לצפות בשמש שוקעת בים. המיקום של פאלאסרנה מאפשר שקיעות מרהיבות על חוף שלא תרצו לזוז ממנו.

5. נוחתים בהרקליון? לכו לאכול בוגאצה באחד משני בתי הקפה שצמודים למזרקת האריות במרכז העיר. מדובר במאפה ממולא גבינה ומזוגג בדבש שמכינים במקום עוד משנת 1922

כיום עתליה מעבירה סיורים קולינרים לבתים הפרטיים של שכנותיה הזקנות וחבריה החקלאים. הסיורים יוצאים מספר פעמים בשנה. הם חמישה ימים מלאים כולל לינה טיסות הסעות פינוקים והם חוויה שעשויה להיות משנת חיים ומרחיבת לב לפי דברי באי הסיורים. בנוסף, היא מקיימת כאן גם ימים בודדים לקבוצות, זוגות או משפחות בהם אנחנו חווים יחד את החוויות הקולינריות המקומיות.

ניתן ליצור איתה קשר דרך האתר, באינסטגרם, או בפייסבוק

דנה סתוי - כתבת תיירות | מדריכת סיורים בנווה צדק | בעלת הבלוג " זמן איכות" לטיולים ופנאי. 050-5418675 |  https://linktr.ee/danatime