איזה בוקר פסטורלי. המים תכולים ומנצנצים למרחוק, כשמעליהם מרחפת שכבת ערפל דקה. באופק כבר נראות סירות צרות החוצות בין סבך צמחייה הגדלה במי האגם הצלולים. בוקר טוב, הגענו לאגם סקאדאר שבמונטנגרו.

אגם סקאדאר (Skadar) הוא האגם הגדול והחשוב בבלקן ואחד מהאגמים הגדולים באירופה. מרבית שטחו נמצא בצדה של מונטנגרו ובעוד חלקו השני במדינה השכנה, אלבניה, שם הוא נקרא שקודרה. זהו ללא ספק אחד המקומות היפים במונטנגרו, בה ביקרתי זה עתה. האגם ממוקם בדרום מערב המדינה ומוקף בהרים, יערות ומגוון של צמחייה עבותה. הוא חשוב למערכת האקולוגית המקומית, ומהווה בית למגוון רחב של מיני צמחים ובעלי חיים, עם כמאתיים ושמונים מיני ציפורים, ובינהם שקנאים, קורמורנים, אנפות -  ועוד מיני דגים רבים, חלקם אנדמיים.

ההפלגה האיטית חוצה בין סבך של צמחי מים (צילום: עמרי גלפרין)
ההפלגה האיטית חוצה בין סבך של צמחי מים (צילום: עמרי גלפרין)

בנוסף ליופיו הטבעי, אגם סקאדאר משקף גם את ההיסטוריה העשירה של האזור והוא היה מרכז חשוב של תרבויות רבות, כולל היוונים, הרומאים והאימפריה העות'מאנית. סביב האגם נמצאים כפרי דייגים קטנים בהם ניתן לחוות את תרבותם של התושבים המקומיים, ובזמן הפלגה קיים סיכוי לא קטן לפגוש בדייג מקומי, העמל על פרנסתו בשיטות דייג מסורתיות. מעבר לכך, האגם חשוב כמקור מים חיוני לאוכלוסייה המקומית, ובימות החורף הוא מוסיף כמות מים הגדולה בכרבע לעומת הקיץ, ומתרחב בגודלו משמעותית. לשם ההמחשה: בחורף האגם יכול להגיע לכדי 475 קילומטרים רבועים ובעונת הקיץ, כאשר מפלס המים יורד, הוא מצטמצם לכדי 370 קילומטרים רבועים. אגדה מונטנגרית מקומית מספרת שהאגם נוצר בעקבות בכיו של ענק מיתולוגי בשם "מארקו", שבכה כל כך הרבה עד שנוצר האגם, אך בפועל מירב מימיו מגיעים מנהרות הזורמים אליו, שהעיקרי מבינהם הוא נהר מוראצ'ה (Morača).

במונטנגרו מוגדר האגם כשמורת טבע. העובדים במקום דואגים לשמור על ניקיונו ולהכין את התשתיות הנדרשות לקראת מאות אלפי התיירים הפוקדים אותו מידי שנה, בייחוד ביימות הקיץ, שהיא שיא עונת התיירות במדינה הקטנה. נקודת התיירות העיקרית מסביב לאגם, נמצאת בכפר וירפאזאר (Virpazar). זהו כפר קטן ממנו יוצאות סירות רבות, עמוסות בתיירים, ומסביבו כרמים רבים ורכסי האלפים הדינריים. יש גם מי שיוצאים מסביבת הכפר לטיולים רגליים משמעותיים. 

האנפה היא חלק בלתי נפרד ממיני הציפורים שבאגם (צילום: עמרי גלפרין)
האנפה היא חלק בלתי נפרד ממיני הציפורים שבאגם (צילום: עמרי גלפרין)

ברגע שנכנסים לכפר, מספר רב של נציגי חברות תיירות קטנות מציעים שייט שמשכו נע בין שעה ועד לארבע שעות – אך ניתן גם להזמין שייט אונליין ובכך להבטיח מקום מראש. אנחנו הזמנו שייט של כשלוש שעות עם חברה מקומית בשם Kingfisher והחוויה היתה עוצמתית. תחילה יוצאים ממעגן הסירות. הכל רגוע ושליו, איים קטנים נראים למרחוק וציוצי ציפורים שמלווים בפס קול מופלא. מרבדים של צמחי מים הגדלים פרא באגם ובינהם חוצים עם הסירה הצרה והארוכה. המדריך שולף את אחד מצמחי המים ומסביר על השורשים המהווים כמקור תזונה לציפורים, הוא מוציא סכין, קוצץ שורש קטן ונותן לנו לטעום. דייג חביב ומבוגר מושך חוט דייג ארוך, עמוס בקרסים וכשמתקרבים אליו הוא גאה להציג בפנינו את שלל הדגה שתפס זה עתה. כדרך אגב, למשכימי קום, יש הפלגות צפרות היוצאות בשעות הבוקר המוקדמות. כל כך יפה כאן, שלווה מלאה!

אפשרויות נוספות למבקרים באגם היא לצאת לטיולי טבע, להשכיר קיאק או פשוט לקפוץ למים הקרירים ולהשתכשך.

בעל המסעדה המגיש רק דגים מהאגם. הטענה היא שדג הקרפיון כאן הוא מהמשובחים בעולם בטעמו (צילום: עמרי גלפרין)
בעל המסעדה המגיש רק דגים מהאגם. הטענה היא שדג הקרפיון כאן הוא מהמשובחים בעולם בטעמו (צילום: עמרי גלפרין)

מבחינה קולינרית האגם הוא ללא ספק חוויה מקומית, בייחוד לחובבי הדגים. באחת השיחות שלי עם תושב מקומי, שאלתי אותו אם יש מסעדה מומלצת מסביב לאגם. בלי להתלבט הוא אמר לי, שכדאי לי ללכת למסעדה של "הזקן", ששמה: Ribara Lesendro. ואכן, בשעת ערב הלכתי למסעדה. זו בכלל לא מסעדה מפוארת, היא מגישה אך ורק דגים מהאגם. המסעדה ממוקמת כשלושה קילומטרים מהכניסה לכפר וירפאזאר, ושוכנת על גדות האגם. האמת, שהאוכל היה מצויין והאווירה במקום הצנוע היתה נעימה ושקטה. מידי פעם, בשעת הארוחה, שומעים את הסירות החולפות בדרכן אל המעגן הקטן שבכפר ואת ציוצי סוף היום של הציפורים הרבות בסביבה.

אז בהחלט, אם מגיעים למונטנגרו, רצוי להקדיש לפחות יום אחד לאגם היפה שבמדינה הקטנה. רק כארבעים דקות נסיעה מעיר הבירה פודגוריצה או כשעה מבירת תיירות הקיץ, העיר בודווה.

לחובבי צפרות מומלץ לצאת בהפלגה הראשונה  (צילום: עמרי גלפרין)
לחובבי צפרות מומלץ לצאת בהפלגה הראשונה (צילום: עמרי גלפרין)

המלצות והכוונה למטיילים באגם סקאדאר:

· הפלגה עם חברת Kingfisher. מרבית החברות מפעילות שייט בין החודשים אפריל ועד אוקטובר בלבד. 

· עיקר פריחת פרחי המים באגם הנה בחודשים אפריל ומאי. הצמחייה העבותה והירוקה גדלה במשך כל השנה.

· לחובבי צפרות: מומלץ לצאת לטיולי צפייה בציפורים, היוצאים סביב 6 בבוקר (אם יש משקפת טובה וציוד צילום תואם אז כדאי לקחת).

· הכפר מוראצ'ה (מרחק של כשעה נסיעה מוירפאזאר), על גדות אגם סקאדאר, נחשב לכפר דייגים מסורתי וניתן לבקר בו (יש גם אפשרות ללינה במקום).

· יש הרבה אפשרויות לינה בכפר וירפאזאר והשנה אף נפתח שם מלון חדש וגדול בשם: Hotel De'Andros Virpazar

· שם מסעדת הדגים בכתבה הוא Ribara Lesendro. המסעדה פתוחה שבעה ימים בשבוע, משעות הצהריים ועד השעה 22:00. ניתן לשלם רק במזומן. היא במרחק של כשלושה קילומטרים מהכפר וירפאזאר, בצמוד לגשר המכוניות הגדול.