מתכננים טיול לחו"ל? רגע לפני ההמראה, אחת ההחלטות החשובות שתצטרכו לקבל היא כיצד תישארו מחוברים לעולם הדיגיטלי. אז איך תישארו מעודכנים ובמקביל גם תשמרו על חשבונותיכם האישיים מתוקפי סייבר? שרון קספר, מנהל מודעות הסייבר בבנק הפועלים נותן לנו כמה טיפים כדי שנצא רגועים יותר לחופשה בחו"ל.

מהו אימות דו-שלבי ואיך הוא יכול לעזור לנו לשמור על החשבונות שלנו בטוחים?

אימות דו-שלבי הוא תהליך שבו המשתמש נדרש להוכיח את זהותו בשתי שיטות שונות, כדי לקבל גישה לחשבון או לשירות, פרטי הזיהוי לחשבון וקוד אימות הנשלח לרוב במסרון SMS. מדובר בשירות חינמי אשר מספק הגנה נוספת על החשבונות האישיים שלכם, כך שאם גורם זדוני השיג את קוד המשתמש והסיסמה שלכם, הוא לא יוכל להיכנס לחשבונכם כל עוד אין לו את קוד האימות שנשלח למספר הטלפון שלכם. בניסיון כניסה לחשבונכם ממכשיר חדש, ממנו לא התחברתם בעבר, יישלח קוד אימות ב-SMS למספר הטלפון המעודכן בחשבונכם בכדי לאמת את זהותכם. 

חשוב לשים לב, במידה ותרכשו כרטיס SIM בחו"ל לא תוכלו לקבל את קוד האימות ב-SMS הנשלח למספרכם בארץ. אם בכוונתכם לרכוש כרטיס SIM מקומי, חשוב מאוד להפעיל אימות דו-שלבי גם באמצעות אפליקציה מחוללת סיסמאות כדוגמת Google Authenticator. כך תוכלו לקבל קוד אימות ללא תלות בכרטיס ה-SIM הישראלי שלכם. 

אישה בחופשה (צילום: אינגאימג')
אישה בחופשה (צילום: אינגאימג')

איך נוכל למנוע אובדן מידע ומהם הסיכונים הכרוכים בשימוש ברשתות Wi-Fi בתקופת הנסיעה?

לפני הנסיעה, חשוב לגבות את המידע החשוב מהמחשב וממכשיר הטלפון הנייד, על מנת למנוע אובדן מידע במקרה של תקלה. ניתן לגבות את המידע לענן או להתקן אחסון חיצוני. כמו כן, מומלץ לשנות את הגדרות העדכון האוטומטי של המכשירים כדי לחסוך בחבילת הגלישה בחו"ל. בעת הנסיעה, רצוי להימנע מהתחברות לרשתות Wi-Fi ציבוריות בזמן ביצוע פעולות רגישות כמו כניסה לחשבונות בנק. לביצוע פעולות אלה מומלץ להשתמש בחבילת גלישה סלולרית או ברשת אלחוטית מוכרת ומאובטחת.

איך נשמור על המכשירים שלנו בטוחים גם מפני הונאות פיננסיות בחו"ל?

חשוב לשמור על ערנות גבוהה מפני הודעות מתחזות ולהימנע מלחיצה על הקישורים המופיעים בהן. יש להקפיד להיכנס לאתרים הרצויים באופן עצמאי באמצעות חיפושם בגוגל או דרך האפליקציה. במקביל, מומלץ לבצע פעולות רגישות באינטרנט דרך רשתות Wi-Fi מאובטחות או באמצעות חבילת גלישה סלולרית, כאמור. העדיפו תשלומים באמצעות גורמים מתווכים כמו כרטיס נטען או PayPal בכדי להימנע מחשיפת פרטי כרטיס האשראי שלכם. כדאי להשתמש בשירותי VPN לשיפור האבטחה, אך זכרו כי אלו לרוב כרוכים בתשלום. והכי חשוב - אל תמסרו את המכשירים שלכם לאנשים זרים, גם לשימוש קצר.

שרון קספר (צילום: אביב גוטליב)
שרון קספר (צילום: אביב גוטליב)

מהם הסיכונים הכרוכים בהטענת סמארטפון בחיבור USB ציבורי ומהן הדרכים למזער אותם?

חיבור מכשירי סלולר להטענה בחיבורי USB אקראיים עלול להוביל לגניבת מידע ממכשיר הסלולרי שלכם. רצוי להצטייד מראש במטען המתחבר לשקע חשמלי שמתאים לחיבור החשמל במדינת היעד. ניתן גם להצטייד ברכיב קטן וזול שנקרא Data Blocker, המאפשר הטענת מכשירי סלולר בחיבורי USB  ללא חשש לגניבת מידע. כדי למזער את הסיכוי לגניבת המידע מהמכשירים שלנו, חשוב לוודא שמערכת ההפעלה, יישומי האפליקציות ותוכנות מסוג אנטי-וירוס מותקנות ומעודכנות במכשירים שלנו. גרסאות לא עדכניות חשופות יותר לפגיעויות מוכרות המנוצלות על ידי גורמים זדוניים.