כשהשטחים שבהם ניתן לטייל בישראל ממשיכים להצטמצם ולהצטמצם, אנחנו מחפשים אוצרות קרובים יותר לבית. והאמת, לא חסר. וכעת, כשהטמפרטורות עדיין חורכות, גם ככה אי אפשר לבלות שעות בהליכה בטבע. אז יצאנו לסיבוב השראה במתחם אורוות האומנים בפרדס חנה כרכור - וגילינו עולם חדש.

מאות בדיחות רצות ברשת על פרדס חנה כרכור וההון האנושי הייחודי שלה, אך אין ספק שמקוריות ויצירתיות לא חסרות כאן. המתחם, שבעברו תפקד כחוות סוסים, הפך לפנינה אומנותית צבעונית ומרתקת, כשכל אורווה הפכה לחנות בוטיק או גלריה מעוצבת. במהלך הזמן נוספו חנויות ומקומות אוכל חדשים, והמתחם שהתרחב משמעותית הפך למרכז חי ושוקק המהווה בית לעשרות אומנים ויוצרים מקומיים.

מתחם אורוות האמנים פרדס חנה (צילום: רז רוגובסקי)
מתחם אורוות האמנים פרדס חנה (צילום: רז רוגובסקי)

נכנסנו למתחם דרך שער צבעוני, שמיד מעלה בלב את רמת האופטימיות. התחושה הייתה שנחתנו באחד מאזורי השווקים הכי מדליקים בחו"ל בשילוב וייב של טרופיקנה וקצת סטלה של סיני. באוויר התנוססו ריחות מתוקים של קטורת מעורבבים בניחוחות מיני סבונים עבודת יד ומאפים חמים. 

מלבד אומנות, יש כאן סצינת אופנה רצינית עם מבחר של בגדי מעצבים לנשים וגברים, חנויות יד שנייה וחנויות וינטג' איכותיות כמו "Blue Velvet" של בר גרוברד. בר, צרכנית מושבעת של וינטג׳ אירופי, נמצאת על הקו לאירופה ומלקטת את הפריטים אחד־אחד ומייבאת אותם לארץ. תכשיטים לנשים וגברים, אקססוריז ועוד. לצד חנויות יד שנייה, שמקדמות אג'נדה של צרכנות נבונה, מִחזור ומִחדוש בגדים, תוכלו למצוא כאן גם צורפים כמו ציפורה אוריה, שעובדת במקום עם כסף, זהב ואבנים יקרות, וגם את גיא דגן, גמולוג במקצועו, שמציע, יחד עם השותף שלו רפאל, שיבוץ אבני חן מכל העולם בעיצוב אישי. בליאם תכשיטים, דנה ובעלה רודי מציעים חריטות אישיות והטבעה של תמונות על תכשיטים ודיסקיות.

בהמשך שדרת החנויות נמצאת הגלריה של יערית בוקנט "מלכת הצבעים". צבע ורוד חזק וכתר צבעוני משך אותנו פנימה. יערית היא אומנית מוכשרת, המתמחה ביצירת עבודות מחמר פולימרי. בגלריה שלה ניתן לראות מגוון מרהיב של יצירות הממירות כל דמיון למציאות, ומעניקות חוויה אומנותית יוצאת דופן. את הקירות מעטרות עשרות צלחות צבעוניות עם אושיות עולמיות כפי שהן משתקפות בהומור דרך עיניה. אפשר לרכוש מהמגוון וגם להזמין צלחת אישית לפי תמונה.

הגלריה של מלכת הצבעים יערית בוקונט (צילום: רז רוגובסקי)
הגלריה של מלכת הצבעים יערית בוקונט (צילום: רז רוגובסקי)

 בצמוד לגלריה של יערית תמצאו את דני אבו נפחא. דני וגנדי הם נפחי זכוכית שעושים פלאים ויוצרים מיני מיניאטורות בטכניקה של ניפוח זכוכית במבער. מבוגרים וילדים כאחד נעצרו לצפות בהדגמה המהפנטת שדני עשה בסטודיו. דני גם מעביר סדנאות ניפוח זכוכית לילדים החל מכיתה א' - וגם מוכר יצירות זכוכית שלא תמצאו בשום מקום.

דני אבו נפחא בהדגמת ניפוח זכוכית (צילום: רז רוגובסקי)
דני אבו נפחא בהדגמת ניפוח זכוכית (צילום: רז רוגובסקי)

בקצה השדרה ניצבת חנות בשם "תענוג". מסוקרנים נכנסנו פנימה, שם פגשנו את בעלת החנות, אילה גון, יועצת מינית וזוגית. אילה, מקסימה אמיתית, מדברת על מיניות ועונג בצורה כל כך פתוחה ונינוחה, עד שקניית אביזרים אצלה נראתה לנו פתאום הדבר הכי טבעי בעולם.

אתנחתא קולינרית

הבטן כבר החלה לאותת לנו על רעב, אבל רגע לפני כן עוד עצרנו בחנות הפלאים של זוהר זנו: בתוך חנות סגלגלה נעימה וריחנית פגשנו את זוהר, נומרולוגית הוליסטית, מתקשרת ויוצרת קלפי DRAGONFLY. על המדפים סבונים אורגניים תוצרת בית, נרות מעוצבים, קריסטלים, מבערים ושמנים אתריים, לצד תכשיטים מיוחדים שמקור ההשראה שלהם הוא השפירית. נוסף לפריטים שבחנות, זוהר מציעה מפגשים אישיים שבהם היא מלווה ומטפלת בנומרולוגיה, תקשור, קלפים וצמחי מרפא.

חנות הפלאים של זוהר זנו אורוות האמנים (צילום: רז רוגובסקי)
חנות הפלאים של זוהר זנו אורוות האמנים (צילום: רז רוגובסקי)

בהמשך עצרנו אצל דורית דן, נטורופתית והרבליסטית קלינית, בעלת חנות תה לצמחי מרפא וארומתרפיה. בית התה מתמחה בחליטות צמחים לבריאות ולהנאה. בנוסף, דורית רוקחת שמנים אתריים מיוחדים ומוצרי קוסמטיקה טבעית ומציעה כוסות וקנקנים שמתאימים לתה.

ליד החנות שלה נמצא הסטודיו של יאיר מרדכי, אומן וסופר סת"ם, אשר מציע יצירות עם ציטוטים מהתורה ומשפטי העצמה הכתובים על קלף משאריות ספר תורה.

משם, צלילי הסאונד הילינג משכו אותנו להיכנס לחנות "פעמוני ירושלים". היצירות בחנות נעשות בעבודת יד ישראלית בראש פינה מאז 1988 - אז החליט עופר רובין ליצור לעצמו את פעמון הרוח הראשון - ומורכבות בקפידה לפעמונים עם איכויות צליל מרפאות.

אם אתם חובבי גינון, אסור לפספס את החנות "קוד האדמה" של ניר כהן. ה"קוקדמה" היא טכניקת גינון יפנית לגידול צמחי בית, עטופים במעטפת טחב יער חי. ניר התמחה בה כבר לפני מספר שנים, ועכשיו הוא מוכר צמחים מרהיבים וגם מעביר סדנאות מרתקות ליצירת קוקדמות.

מבחינה קולינרית, המתחם מציע טעמים אותנטיים מרחבי העולם - מסעדה יפנית, מסעדה הודית, בתי קפה, בר יין, שוקולטיירים מצרפת, בר ואוכל ברזילאי, בית קלייה ועוד. כדי לא להתפקס על מטבח אחד, החלטנו לטעום קצת במקומות שונים.

התחלנו ב"אננדה", מסעדה הודית טבעונית ללא גלוטן, היושבת במבנה עם מרפסות עץ. המקום נראה כאילו נלקח מהודו - הצללה בעזרת עלי דקל יבשים, ישיבה נמוכה וכריות צבעוניות בהתאם למסורת. טעמנו דאלימוסה - סמוסות עם תבשיל דאל עדשים, ירקות טריים, ורוטב צ'אטני ירוק וסלט רחוב הודי, המורכב מעגבניות, כרוב, בצל סגול, כוסברה, בוטנים קלויים, אורז מותפח, צימוקים וחטיפי קמח חומוס ברוטב צ'אטני. מנות קלילות ונהדרות.

ראג' שף ובעלים מסעדת אננדה (צילום: מיטל שרעבי)
ראג' שף ובעלים מסעדת אננדה (צילום: מיטל שרעבי)

כשפגשנו את ראג׳ מכירם, השף והבעלים שהגיע מקרלה שבהודו, ואת החיוך הגדול שלו, הבנו את הקסם של המקום. מדי שבוע הם מקיימים במה פתוחה לשיר ונגינה. בימי שלישי מ־19:00 עד 22:30 הכניסה בחינם, וישנה קהילה שלמה שהולכת ומתאספת סביב האירוע הזה.

אי אפשר בלי אלכוהול

כל הסיבוב הזה, מענג ככל שהיה, עשה לנו חשק לאלכוהול משובח. עצרנו ב"עימנו" - חנות ובר יין שנפתחה לפני ארבעה חודשים. מה תמצאו כאן? עיצוב שמח וצבעוני ויינות מיקבי בוטיק מהעולם. לצד היין אפשר לנשנש גבינות וזיתים מהמחלבה הקטנה בגבעת חיים, וכל המוגש מקורו רק בספקים מקומיים. במקום מתקיימים לעתים ערבי שפים, ובדיוק כשהגענו התארח שף מקומי שהכין מנות ביס קטנות וטעימות מהמזרח. אגב, המחירים כאן הם מחירי חנות גם בישיבה וללא דמי חליצה.

עימנו חנות ובר יין אורוות האמנים פרדס חנה (צילום: שלי גנדל)
עימנו חנות ובר יין אורוות האמנים פרדס חנה (צילום: שלי גנדל)

בעודנו לוגמים יין, שמענו מוזיקה ברזילאית שמגיעה מ"קאזה דה דונה מריה", הבר הסמוך. שם, מתברר, ג'ניני מכינה אמפנדס מעולים ומשקשת תוך כדי כך קאיפיריניה קפואה. טעמנו אמפנדס בליווי משקה חריף שאחריו היינו חייבים משהו מתוק. את מבוקשנו מצאנו ב"שוקוללה" של לטיסיה וויליאם רמט, שעלו מליון שבצרפת ומאז מכינים פה פרלינים בעבודת יד. את פרלינג הפטל והטירמיסו שבחרנו אהבנו מאוד. לסיום קפצנו ל"אוליקה", בית קליית קפה צמוד, שמציע מאפים ואפוגטו מצוין. 

קאזה דה דונה מריה בר ואוכל ברזילאי אורוות האמנים פרדס חנה (צילום: שלי גנדל)
קאזה דה דונה מריה בר ואוכל ברזילאי אורוות האמנים פרדס חנה (צילום: שלי גנדל)

מתחם אורוות האומנים הוא הכלאה מעניינת, שנותנת תחושה מאוד בוהמיינית, כזו שאנחנו בדרך כלל מכירים מחו"ל. זה מקום נהדר לשוטט בו, לטעום ולשוחח עם אנשים מרתקים.

שעות פתיחת המתחם בקיץ:
שלישי עד חמישי 10:00־19:00.
שישי 10:00־16:00.
בראשון, שני ומוצ"ש רק חלק ממקומות האוכל פתוחים, אז מוטב לבדוק לפני כן.