זה לא חדש שטרנדים מהטיקטוק גולשים לחיים עצמם, וכעת מתחם המקדשים אנגקור וואט בקמבודיה הפך לפלטפורמה חדשה עבור צעירים חסרי גבולות. 

בשבועות האחרונות האנגקור וואט, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, מושך תיירים מנסים לשחזר את משחק הנייד הפופולרי Temple Run, למורת רוחם של אנשי דת ואנשי שימור אתרים. אנגקור וואט היא האנדרטה הדתית הגדולה בעולם, עדות למורשת בני הקמר.

האתר הוא מקום בעל משמעות תרבותית ורוחנית עצומה עבור הקמבודים. עם זאת, שימור האתר נמצא כעת בסיכון אחרי שמשתמשי TikTok צילמו את עצמם רצים בשבילים הצרים שלו, מזנקים מעל מבנים עתיקים ומחקים למעשה את השלבים של Temple Run.

@unemployedginge Temple Run in real life🐉 Angkor Wat, Cambodia🇰🇭 #travel #travelling #solo #backpacking #fyp #adventure #solotravel #foryoupage #cambodia #seasia #hitchhiking #foryou #templerun ♬ original sound - Apollo_tee2.0

מהי תופעת ה-Temple Run?

הטרנד כולל תיעוד של תיירים, בהם גם ישראלים, הרצים בשבילי מתחם המקדשים, לעתים קרובות מתלווים לכך אפקטים קוליים מהמשחק. חלק מהסרטונים זכו למיליוני צפיות. בעקבות הפופלריות ברשת, מטיילים נוספים קבלו השראה לנסות ולחקות את התופעה. דבר זה מעלה חששות רציניים לגבי הנזק הפיזי הפוטנציאלי לאבנים העתיקות.

סיימון ווראק, יועץ שימור עם שלושה עשורים של ניסיון בשימור חורבות אנגקור, הביע את חרדתו: "לא היית רץ דרך סנט פיטרס ברומא או כל כנסייה מערבית. אז למה זה בסדר לעשות את זה בקמבודיה?" אמר וורק. "זה לא רק נזק פוטנציאלי לאבנים על ידי אנשים שנתקלים בהן ונופלים או מפילים דברים - וזה אמיתי - אלא זה גם פגיעה בערך הרוחני והתרבותי של המקדשים".

@theroyb Was actually chased by monkeys #templerun #cambodia #cambodia🇰🇭 #travel #angkorwat #thailand ♬ original sound - Roy

תקרית זו מדגישה מגמה הגוברת בשנים האחרונות של "תיירות TikTok", שבה מבקרים נותנים עדיפות ליצירת תוכן ויראלי על פני חקר מכבד של אתרי תרבות.

כמו בכל מגמה, יש כאלה שאוהבים ויש כאלה ששונאים אותה. ובעוד שחלק מהקמבודים מאמינים שיא תועיל לתיירות ותשיב את המטיילים שנעלמו בשנות הקורונה, אנשי שימור עתיקות קוראים לפעולה מהירה כדי להגן על האתר.

הם מציעים ליישם תקנות מחמירות, להגביר את חינוך המבקרים לגבי המשמעות התרבותית של האתר, ואפשר להגביל את הגישה לאזורים מסוימים כדי למנוע נזק נוסף.