המלחמה שלא נגמרת, המוני המפונים והחום הכבד, לא עשו טוב לאזור ים המלח. נראה שהאזור, אחד המסקרנים והיפים במדינה, לא מצליח להתאושש, כשכמעט לא נותרו בו יוזמות תיירותיות. עם זאת, בים המלח כבר רגילים לעבוד עם מה שיש, והאנשים הייחודיים שבחרו לבנות כאן חיים יודעים לעשות מהלימון לימונדה.

זו, לפחות, התחושה שעולה כשמגיעים לאזור עין גדי. אחרי נסיעה פתלתלה, כשהנוף המדברי מצד אחד והים התכול מצד שני, יש תחושה של אואזיס בלב המדבר - מלון "עין גדי". המלון, שנמצא בכניסה לקיבוץ עין גדי, הוא יעד מושלם לחופשה שמשלבת טבע קסום, נופים מרהיבים, שירות ברמה גבוהה ושלווה אינסופית. המלון, שממוקם בלב הגן הבוטני בקיבוץ עין גדי, מציע חוויות שונות שאין כמותן בין ים למדבר. 

תזהרו: טרנד היופי הזה עלול להוביל לחקירות ועיכובים בשדה התעופה
מאחדות כוחות: קבוצת טללים וקבוצת אברהם במיזם חדש

אני לא יודעת כמה פעמים יצא לכם לישון בתוך מה שמוגדר שמורת טבע, אך המלון נמצא למעשה בלב שמורת עין גדי, שמשתרעת מנחל סלוודורה בדרום ועד נחל רחף בצפון. במבט ראשון עין גדי הוא כמו כל מלון קיבוצי קלאסי, עם מדשאות, מבנים נמוכים ושלל צמחים, אך כבר ברגעים הראשונים שנמצאים בו, אחרי שנתקלים בשפן הסלע הראשון והנשימה נעתקת מהנוף, מבינים שהגענו לעולם אחר.

מלון עין גדי (צילום: מיטל שרעבי)
מלון עין גדי (צילום: מיטל שרעבי)

מלבד הנוף, אחד הדברים המייחדים את המלון הוא הקשר הישיר אל קהילת הקיבוץ. אנשי הקיבוץ הם לא פחות מחלוצים שהצליחו להפריח חיים בשממה - הקימו את הגן הבוטני הנמוך בעולם, שמשתלב בתוך הנוף הקיבוצי וחיים משגשגים.

גן בוטני (צילום: מיטל שרעבי)
גן בוטני (צילום: מיטל שרעבי)

כדי להעמיק את הקשר עם הקהילה, כחלק מהלו"ז הקבוע שמציע המלון, יש לא מעט תוכניות ופעילויות שמעבירים אנשי הקיבוץ - החל מפילאטיס מכשירים בסטודיו המקומי, מפגשים עם אומנים, הופעות, סיורים מודרכים בגן הבוטני ובשמורה, ואפילו כלבנות טיפולית. לצד מפגש מרתק עם האנשים, יש כאן מפגשים לא מתוכננים עם יעלים שמסתובבים בטבעיות בין החדרים והשטחים הפתוחים, ממש כאילו הם חלק מצוות המלון.

שמורת עין גדי (צילום: מיטל שרעבי)
שמורת עין גדי (צילום: מיטל שרעבי)

המלון מציע חדרים מרווחים ומעוצבים, רבים מהם עם נוף עוצר נשימה של הגן הבוטני או של המדבר. בחדרים יש מקרר, מכונת קפה, טלוויזיה וכמובן ווייפיי. בבוקר תוכלו להתעורר לקול ציוץ הציפורים ולהתענג על כוס קפה במרפסת, כאשר הנוף ההררי מקבל את פניכם בברכה. כמו כן, יש כאן בריכה ענקית פלוס בריכת פעוטות המוקפת במדשאות. בכניסה לבריכה יש בר חביב המציע שניצלונים וצ'יפס, פיצה ובירה מהחבית. 

מאחר שהמלון מתפרש על שטח גדול, שמתחיל בלובי מרכזי וסביבו ביתנים עם חדרי אירוח, מסעדה בצד אחר והבריכה בצד השני, אפשר להזמין טוקטוק מהלובי.

מחירים

ספטמבר: אמצע שבוע כולל ארוחת בוקר - לזוג: 1,100 שקל ללילה, לזוג + 2 ילדים, החל מ־1,500 שקל. סוף שבוע כיפור: לזוג מינימום 2 לילות – 1,100 שקל ללילה, כולל ארוחת בקר. לזוג + 2 ילדים - 1,450 שקל ללילה, כולל ארוחת בוקר. חגים - לזוג: החל מ־1,615 שקל ללילה ארוחת בוקר. לזוג + 2 ילדים: 1,972 שקל ללילה, כולל ארוחת בוקר.

לגוף ולנפש

אם אתם בחופשת מבוגרים, או שהצלחתם לארגן בייביסיטר לילדים, אל תוותרו על ביקור במרכז "וולנספא סינרגיה". מדובר באחד המקומות המרשימים של המלון, ואם התרגלתם לכך שבדרך כלל הספא ממוקם בחלל סגור באיזו פינה במלון, כאן הוא יושב על הצלע הצפון־מזרחית של הגבעה שעליה בנוי המלון.

ספא (צילום: מיטל שרעבי)
ספא (צילום: מיטל שרעבי)

משתי הבריכות הארוכות שלו - אחת מחוממת ומקורה עם מים היישר מים המלח, ואחת חיצונית עם מים מתוקים - אפשר לראות את ים המלח, מצוק ההעתקים והמדבר. לספא אי אפשר להכניס ילדים, ויש בו המון פינות ישיבה ורגיעה. כמו כן, יש כאן תפריט טיפולים נרחב - כך שכל אחד יכול למצוא בו טיפול שיתאים לו, כשהמחירים די זהים לאלה שבמרכז. 

מה אוכלים? 

כל מי שטייל בשנים האחרונות יודע שקולינריה היא לא הדבר הכי חזק באזור, ולכן כדאי מאוד לאכול במלון. כמו כל מלון בארץ, יש כאן ארוחת בוקר עשירה בסגנון בופה. חדר האוכל מפתיע גם בערב עם מגוון רחב של מנות בשריות, טבעוניות, דגים ושלל תוספות וסלטים. 

מלבד חדר האוכל הקלאסי, בלובי יש "באובר" - בית קפה־בר שזכה לשמו בזכות עצי הבאובב שבחצרו. בית הקפה, שבדרך כלל מציע תפריט לובי קלאסי של פיצות, פסטות, סלטים, החליט להוסיף בימים אלה ארוחת טעימות חדשה תחת תפריט שנקרא "מסע נדודים קולינרי". כפי שאפשר להבין משמו, התפריט מציע מסע קולינרי בעקבות ההיסטוריה של עין גדי, אזור בעל מסורת ארוכה, שבו עברו נוודים. התפריט החדש מנסה לתת כבוד למסורת ולאדמה. 

לחם שטפונות (צילום: מיטל שרעבי)
לחם שטפונות (צילום: מיטל שרעבי)

אפשר למצוא פה דברים ייחודיים ומסקרנים כמו "לחם שיטפונות", שפותח בקיבוץ ונולד בתקופה שבה עין גדי היה נצור בתקופת השיטפונות, וחבריו נאלצו להסתפק במאכלים בסיסיים ומשביעים, מאחר שלא יכולה הייתה להגיע לאזור אספקה. עוד המצאה מקומית, הפעם ממש במטבח בית הקפה, היא מסבחה פיצוחים, פיסטוקים ואגוזי לוז - שמבוססת על פטה כבשים ויוגורט עזים; קציצות ערוק בלאסי, סיגר פילו עם נתחי דג ועוד. שוב, מנות לא אופייניות לבית קפה במלון, אך נהדרות. כמו כן, המחירים נוחים ונעים בטווח של 40־78 שקל.

אם אתם חובבי פודטראקס, בכניסה לקיבוץ נמצא "ארטוס, בשר בלב מדבר" - המקום לאכול בו המבורגר מושחת (58 שקל) או כריך אנטריקוט (65 שקל), כל אחד מהם מגיע עם צ'יפס ושתייה קלה. מהפודטראק יש נוף מהמם לים המלח, יש פינות ישיבה מוצלות ואפילו דפי צביעה וטושים לילדים. לצמחונים יש גם סלט ופיצה.

פודטראק (צילום: מיטל שרעבי)
פודטראק (צילום: מיטל שרעבי)

מה עוד אפשר לעשות כאן?

אחרי חודשיים של חופש גדול יש משהו מטהר בלא לעשות כלום מלבד לרבוץ בבריכה. אם בכל זאת בא לכם להניע את הגוף, אזור עין גדי מלא באוצרות טבע שמחכים במרחק נסיעה קצר. האטרקציה המרכזית בעיניי היא שמורת עין גדי - גן עדן עלי אדמות שמשלב בין מים למדבר.

בשמורה עוברים שני נחלי איתן: נחל דוד, הנמצא בחלקה הצפוני, ונחל ערוגות שבדרום. הם מחלקים את השמורה לשניים (ויש שתי כניסות). מלבד מים זורמים, בשמורה ישנו מקדש מהתקופה הכלקוליתית, ויש בעלי חיים לא ביישנים כמו שפני סלע ויעלים, וגם זאבים וצבועים חשדנים, שיוצאים לאחר השקיעה.

עין גדי (צילום: מקס קובלסקי )
עין גדי (צילום: מקס קובלסקי )

אם תיכנסו לשמורה מכיוון נחל דוד, תוכלו ליהנות מנוף מדברי, מפלים קטנים ובריכות מים. השמורה מאפשרת גם למטיילים מזדמנים, שבאו לביקור קצר, ליהנות מיופייה. למעשה יש כאן מסלול קצר שעובר דרך שרידים של בריכות אגירה ואמות מים עתיקות ומאפשר בהמשך לטבול בבריכות. המסלול הקצר והמומלץ מאוד למשפחות עם ילדים קטנים, נקרא "נחל דוד תחתון". ההליכה בו היא לצדו של נחל דוד, והיא מסתיימת כשמולכם יתגלה לפתע מפל דוד. 

אם אתם אוהבים עתיקות, תוכלו לקפוץ לביקור קצר בבית הכנסת שנמצא בתוך גן לאומי עתיקות עין גדי. הארכיאולוגים מתארכים את בית הכנסת שנמצא בשטח לתקופה הביזנטית. על פי הממצאים, נראה שבית הכנסת היה פעיל כ־400 שנה, עד שנחרב כליל בשריפה. למעשה הימצאותו של בית הכנסת באזור מאששת את האמונה שהיה בכל האזור יישוב יהודי פעיל. בבית הכנסת, שהיה לכל הדעות מרשים, נמצאה רצפת פסיפס המשלבת משפטים בעברית עתיקה ובארמית.

יעל (צילום: מיטל שרעבי)
יעל (צילום: מיטל שרעבי)

ואם אתם מחפשים אטרקציה בדרך חזרה למרכז, במרחק חצי שעת נסיעה מעין גדי נמצאת שמורת עינות צוקים, שבתקופה זו של השנה היא לא עמוסה כמו בחגים. בשמורה, שנמצאת במקום הנמוך ביותר בעולם, יש מרכז מבקרים חדש ובריכות שכשוך המתמלאות מהמעיינות שסביבה. במרכז השמורה נמצאות הבריכות, פינות מוצלות ומלתחות. בנוסף ישנו במקום אתר ארכיאולוגי מתקופת בית שני שבו נמצא בית אחוזה, בריכת השקיה, גן ומתקן להפקת בושם האפרסמון.