חברות התעופה הישראליות מתמודדות בשנה האחרונה עם אתגרים לא פשוטים. כשהחברות הזרות בורחות ולא מעיפות מבט נוסף אל עבר הצרכן הישראלי, אלו החברות כחול-לבן שממשיכות לטוס כל עוד השמים פתוחים.

לאחרונה, מחירי הטיסות עלו משמעותית, והסיבות לכך נובעות משילוב של מספר גורמים. בעקבות ההמלצה של הרשות האירופאית לבטיחות בתעופה, חברות תעופה רבות הודיעו על ביטולי טיסות לישראל. 

מצב זה מאלץ את חברות התעופה הישראליות לתגבר את לוח הטיסות ליעדים כמו אתונה ולרנקה, במטרה להחזיר ישראלים שזקוקים לחילוץ.

טיסות החילוץ יוצאות ברובן ריקות מישראל, דבר שגם כן משפיע על המחירים. בכדי שחברת התעופה תוכל להוציא טיסה כזו ללא הפסד, היא חייבת לגלם את מחיר היציאה מהארץ בכרטיס החזור. 

כאוס בנתב''ג לאחר סיכול מתקפת חיזבאללה  (צילום: אבשלום ששוני)
כאוס בנתב''ג לאחר סיכול מתקפת חיזבאללה (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף, לאור ביטולי צוותי האוויר של המטוסים החכורים, חברות התעופה הישראליות נדרשות להטיס נוסעים במטוסים שלהם או למצוא להם חלופות, שלרוב הן יקרות יותר. 

אל על: הטיסות מלאות עד אפס מקום, אנו פועלים לתגבור לוח הטיסות
ארקיע נערכת לתגבר טיסות לאתונה ולרנקה בעקבות עזיבת החברות הזרות

לדוגמא, המטוס החכור הוא בעל 212 מקומות ולעומתו מטוס החברה בעל  120 מקומות. אירוע כזה מצריך להוציא שתי טיסות ריקות, צוותי אוויר כפולים, כפול בדלק וזה לא נעצר שם. 

בסופו של יום, החברות מנהלות את מחירי הטיסות בהתאם לרמות הביקושים. בנוסף למצב הביטחוני, מדובר גם בתקופת חגים. כשנשארים מספר מצומצם של מושבים על המטוס, המחיר עולה כמו בכל חברות התעופה בעולם.