העיר ליברפול נחשבת לאחד הסמלים הגדולים בעולם בכל הקשור למוסיקה המודרנית. מכאן יצאה להקת הביטלס הבריטית, שגם עשרות שנים מאז התפרסמה, היא נותרה פופולארית ואהובה. בסוף השבוע האחרון יצא לי לבקר בעיר הצפונית שבאנגליה, וליצור שילוב מיוחד של מסלול ביטלס מהנה, אבל יותר מזה, סוף שבוע שכל כולו תופים, אנרגיה טובה ועוצמה!

המתופף כריס קולמן מציג את המופע של שיא הרגש  (צילום: עמרי גלפרין)
המתופף כריס קולמן מציג את המופע של שיא הרגש (צילום: עמרי גלפרין)

בליברפול מתקיים מידי שנה אירוע מרהיב, בן יומיים, שמושך אליו אלפי מתופפים ומוסיקאים מכל רחבי תבל, בשם: The UK drum Show. הארוע המוסיקלי הזה, רועש במיוחד, וזה גם חלק מסוד הכיף שלו. זו לא רק תערוכת תופים וכלי הקשה, אלא חגיגה אמיתית של קהילת המתופפים, שלשמחתי אני נמנה בין חבריה וחברותיה. 

ניק קולינס פוגש את הקהל, מחלק חתימות ומצטלם  (צילום: עמרי גלפרין)
ניק קולינס פוגש את הקהל, מחלק חתימות ומצטלם (צילום: עמרי גלפרין)

הארוע השנתי התקיים בבניין הכנסים המרהיב, ACC Liverpool. בקומה התחתונה מציגות חברות התופים הגדולות ביותר בעולם את מרכולתן, ולצידן חברות צעירות, כאלה שמנסות לשכלל את עולם התופים, שתמיד נמצא בתנועה מתמדת עם ציוד, סאונדים, מערכות אקוסטיות לצד אלקטרוניות ועוד גימיקים שכיף להיחשף אליהם. בכל רבע שעה ראשונה של כל שעה, הקומה הזו עולה באוויר מרוב רעש, מאות מערכות התופים הפזורות בה מותרות לשימוש, ואיזה כיף, אטמי האוזניים מוחדרים לאוזן, ובדיוק כמו שאופנוען מגיע לתערוכת אופנועים, יושב על כיסא האופנועים בתצוגה, צופה ומלטף בהערצה את הדגם החדש שזה עתה יצא לשוק ומאזין לעוצמת המנוע, כך גם המתופפים, בוחנים את הסט, הסאונדים, החומרים מהם עשויה מערכת התופים והעורות - השמחה כל כך גדולה ברעש הנהדר הזה, חלק ממסע מוסיקלי, או במילים פשוטות: טיול בשמורת ההקשה.

המתופף האגדי, מר ברנרד פורדי, מדגים נגינה מדויקת ומרהיבה  (צילום: עמרי גלפרין)
המתופף האגדי, מר ברנרד פורדי, מדגים נגינה מדויקת ומרהיבה (צילום: עמרי גלפרין)

בקומה העליונה של התערוכה ישנם מספר חדרים, שמיועדים לסדנאות והדרכות מעשיות, מפגש אישי עם מתופפים שעורכים הדגמות, מציגים טכניקות, תאוריות מוסיקליות, סאונדים ואמצעי הקלטה. הם משיבים על שאלות ונוצרת דינאמיקה ישירה ואינטימית עם כמה מהמתופפים המובילים את סצנת המוסיקה העולמית. באותה הקומה גם נמצא אולם הבמה המרכזית. באולם הזה הופיעו במהלך היומיים של תערוכת התופים, שניים-עשר מהמתופפים המובילים בעולם. הם גם נגנו וסיפרו כמה מהסיפורים הקשורים אל מאחורי הקלעים של עולם התופים והמוסיקה. אחד מהנגנים שהופיעו השנה היה ניק קולינס (הבן של פיל קולינס), שבסבב מופעי הפרידה של ג'נסיס, הוצב על עמדת התופים, כאן הוא גם חלק מעט מסודותיו המשפחתיים והמקצועיים: האם ידעתם לדוגמא, שלפני שג'נסיס עולים לבמה הם משחקים מאחורי הקלעים פינג פונג? 

מר ברנרד פורדי מקבל אות הוקרה יייחודי על פועלו רב השנים  (צילום: עמרי גלפרין)
מר ברנרד פורדי מקבל אות הוקרה יייחודי על פועלו רב השנים (צילום: עמרי גלפרין)

ארוע מרגש במיוחד היה עת ניתן אות הוקרה ייחודי, על הבמה המרכזית, למתופף האגדי בן ה – 85, מר ברנרד פורדי. פורדי, שבין היתר ניגן עם ארתה פרנקלין, מיילס דייויס, ג'יימס בראון ועוד רבים וטובים, התרגש ודמע על הבמה, לקול תשואות הקהל האוהד. "גם בגילי אני כאן אתכם ומסוגל עדיין לנגן, וזו ברכה", הוא ציין בדבריו.

תערוכת התופים של בריטניה, בליברפול, היא ללא ספק הזדמנות ייחודית לטבול בעולם התופים. זה מקום שבו מתופפים בכל הרמות יכולים להתכנס, לשתף את התשוקה שלהם, ללמוד אחד מהשני ולשהות לצד הטובים ביותר בתעשייה, להצטלם איתם ולאסוף חתימות. השנה הגיעו לתערוכה מעל ל – 6,000 מבקרים וסביר שגם בשנה הבאה מירב הספסלים יהיו מלאים, אני אהיה גם כן. 

בשנה הבאה תערוכת התופים תתקיים בליברפול בתאריכים: 18-19 באוקטובר 2025 ולדברי המארגנים צפויות הפתעות גדולות.

בית ילדותו של פול מקרטני בליברפול  (צילום: עמרי גלפרין)
בית ילדותו של פול מקרטני בליברפול (צילום: עמרי גלפרין)

שדות התותים במרחק נגיעה

אבל רגע, כבר הגעתם לפסטיבל התופים הזה ואתם בליברפול, אז לא תצאו לטיול בעקבות ארבעת המופלאים: ג'ון, פול, רינגו וג'ורג'?

ובכן, העיר ליברפול כולה הפכה לכוח כלכלי ותיירותי משומן בעקבות הביטלס. מוזיאון ביטלס, סיור ביטלס, פסלים של המוסיקאים, מוזיאון הקאוורן שבו החלו את דרכם. זו עיר הולדתם של ארבעת החברים, והיא יעד חובה לכל מעריץ של הביטלס ובה מתאפשרת צלילה עמוקה אל חייהם ובתי ילדותם. גם מקומות בולטים בשיריהם ניתנים לביקור, כמו רחוב "פני ליין", או הפארק הציבורי שהיווה השראה לשיר "Strawberry Fields Forever". המון חנויות של מזכרות, ביגוד ברוח תקופת הסיקסטיז והסבנטיז, וכן, זו גם עיר עשירה במסעדות טובות ומגוונות. אז הנה, סגרתי לכם סופ"ש מגניב באוקטובר בליברפול בשנה הבאה, לא תבואו?