לאחרונה יצא לי לטוס ולהכיר את מרכז אמריקה במשך חודש שלם על פני שתי מדינות. אחת מהן, זו הרפובליקה הדומיניקנית. חופים מטורפים כמו בגלויות, מפלים, הרים, תרבות מיוחדת ופעילויות אקסטרים. טסתי והבנתי שאחד מהאזורים האקזוטיים ביותר בכדור הארץ, מתחבא ממש מתחת לאף של יבשת אמריקה. חזרתי לארץ והבנתי שגיליתי מקום מסוג שבקושי ידעתי על קיומו לפני כן, עם אנשים אוהבי אדם, מוזיקה ייחודית ונופים יוצאי דופן. אז מה הולך שם בעצם? בואו נצא לדרך.

אחד המקומות היפים בשוויץ מעוניין לגבות מכם הרבה כסף; כך תוכלו להתחמק
"זינוק בהזמנות של הישראלים": טרפת הקרוזים לא עוצרת, כנראה בגלל המחירים

חצי האי סמנה (צילום: יניר ברט)
חצי האי סמנה (צילום: יניר ברט)

ברוכים הבאים

הרפובליקה הדומיניקנית היא אחת מבין 27 המדינות והטריטוריות השוכנות באיים הקריביים. היא שוכנת בתוך אי בשם "היספניולה" אותו היא חולקת עם אחותה הקטנה והכושלת, מדינת האיטי. תושבי המדינה הם דוברי ספרדית בלבד, ואנגלית תהיה לרובם ג'יבריש (ממליץ מראש ללמוד כמה מילים בסיסיות, יחסוך קצת את השימוש בגוגל טרנסלייט). למעשה כל תושבי המדינה הם צאצאים של עבדים שהגיעו מאפריקה לפני כ-200 שנה. הספרדים שהגיעו לפני כמה מאות שנים הרגו את כל הילידים שחיו במדינה והביאו מהגרים ממדינות אפריקה.

למדינה יש גם היסטוריה עם יהודים. בזמן שלטון הנאצים בסוף שנות ה-30, נמלטו רבבות יהודים מאירופה ולבסוף הגיעו כ-100 אלף למדינה. במרוצת השנים, היגרו רבים מהם לארצות הברית וכיום נותרה בדומיניקנית קהילה קטנה בת עשרות יהודים בלבד. הדומיניקנים עצמם הם אנשים מאוד נחמדים, עם וייב מדהים ומלאי שמחה, וגם בתקופה של מלחמה בישראל הם אוהבים ומעריכים אותנו מאוד.

איפה נמצאת הרפובליקה הדומיניקנית?

איך מגיעים לשם?

כיום אין מישראל טיסות ישירות למדינה כלשהי במרכז אמריקה, והאפשרות הזולה ביותר היא להגיע דרך קונקשיין במיאמי או במדריד. יש במדינה שלושה נמלי תעופה מרכזיים: סנטו דומינגו, פונטה קאנה ופוארטו פלטה. אפשרות נוספת להגיע היא לקחת קרוז היוצא ממיאמי לאיים הקריביים ולעצור במספר מדינות בדרך. לצערנו, כדאי לדעת שבאיים הקריביים אין כמעט אפשרויות לשייט בין המדינות ללא קרוז, ככה שהאופציות להתניידות בקריביים די מעטות. 

חשוב לציין שבשביל להתנייד בתוך המדינה חייבים לשכור רכב. התחבורה הציבורית כאן באיכות ירודה ולא הייתי ממליץ לסמוך על אוטובוסים בין עירוניים, או בכלל. החיסרון המשמעותי עם רכב זה שחלק מהכבישים הקטנים בנויים באיכות לא טובה ולפעמים הנהיגה מעט מאתגרת. בתוך הערים, אחת האפשרויות הכי נוחות להתנייד זה אובר, שעלות נסיעה של 10 דקות יהיה כמה שקלים בודדים בלבד. גם בנמלי התעופה לא ממש תפגשו אוטובוסים, ואובר יהיה משתלם יותר ממונית. בעיר הבירה סנטו דומינגו יש שני קווי מטרו שחוצים את העיר.

צפו:

באיזה חודשים מומלץ להגיע?

עקב מיקומה של הרפובליקה הדומיניקנית באיים הקריביים יש בה מזג אוויר טרופי כל השנה. אין ממש עונות מבחינת טמפרטורה, זאת מאחר וכל השנה יש בין 20-30 מעלות ולחות גבוהה של סביב 70%. עם זאת, לוח השנה מתחלק לשניים: העונה היבשה (נובמבר עד אפריל) והעונה הגשומה (מאי עד אוקטובר). מומלץ מאוד להגיע בחורף, בזמן שכנראה לא יהיה לכם מבול בזמן שתשתזפו בחוף.

הגענו! מה עושים פה?

עיקר הפעילויות במדינה מתרכזות סביב מה שיש לטבע להציע, החל מהחופים הקסומים ויוצאי הדופן, ועד המסלולים והשייט שבין ההרים. פארקי שעשועים או פארקי מים קיימים אך פחות נפוצים כאן. ברוב הערים עצמן אין יותר מדי מה לעשות פרט מלהסתובב ולראות את הערים העתיקות או הבתים הצבעוניים המייחדים את הרפובליקה. ברחבי הערים יש מגוון רחב של מוזיאונים, וגם אם אתם פחות הטיפוס של זה, רוב הסיכויים שלמרות הכל תתחברו לאחד מהם.

סנטו דומינגו
עיר הבירה מכילה מספר מרכזי קניות ועיר עתיקה מיוחדת שכדאי לעצור ולהסתובב. היא מכילה סמטאות ציוריות, מבנים היסטוריים עתיקים, ואף מוגדרת כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו. למעשה, האזור הזה בן כ-500 שנים והוא הכי עתיק בכל אמריקה. בשנת 1492 הגיע כריסטופר קולומבוס לחופי העיר, וכמה שנים מאוחר יותר החליט אחיו להקים את העיר עצמה. כך הפכה סנטו דומינגו לעיר הראשונה שהוקמה ביבשת אמריקה כולה. 

סנטו דומינגו (צילום: איתי רשף)
סנטו דומינגו (צילום: איתי רשף)

הגן הבוטני חרדין בוטניקל נשיונל: גן בוטני גדול ומטופח עם מספר תצוגות ומסלולי הליכה מעגליים שמגיעים לקילומטר לכיוון. זה אולי לא נשמע הרבה אבל בגלל מזג האוויר החם והלח מומלץ מאוד להגיע בשעה מוקדמת בבוקר.
מחיר: 150 פזו
אתר: https://www.jbn.gob.do/index.php

מוזיאון השוקולד קה-קאו: מוזיאון קטן במרכז העיר העתיקה שממציג את תעשיית ייצור הקקאו ברפובליקה הדומיניקנית, ומעניק אפשרות לראות כיצד מייצרים שוקולד עם אפשרות לטעימות.
מחיר: 8 דולר
אתר: https://cacaotour.com/

פארק נאשיונל לוס טרס אוחוס (Parque Nacional Los Tres Ojos): בעייני המקום הזה הוא גולת הכותרת של העיר. מדובר למעשה במערות עצומות ששוכנות ממש מתחת לעיר עם מספר פתחים גדולים בתקרה. יש סך הכל ארבע מערות ובכולן יש אגמים תת קרקרעיים. יחד עם המראה האקזוטי של הצמחייה על האבנים נוצר מראה מרהיב ולרגע קשה להאמין שאתם בכלל בתוך עיר. באחת מהמערות יש אופציה לשוט לנקודה יפייפה תמורת 50 פזו (מקבלים למטה רק מזומן).
מחיר: 200 פזו

פארק נאשיונל לוס טרס אוחוס (צילום: איתי רשף)
פארק נאשיונל לוס טרס אוחוס (צילום: איתי רשף)

פונטה קאנה
העיר הזו נחשבת לעיירת הנופש של המדינה בזכות החופים המרהיבים, מלונות היוקרה ופארקי השעשועים והמים באזור. עם זאת, במידה ותסתובבו במרכז העיר כנראה תשאלו את עצמכם "מה זה המקום המכוער הזה? לאן שלחת אותנו?". אז הנקודה היא שרוב הדברים שניתן לעשות נמצאים פשוט מסביב. בגבולות העיר יש ריזורטים בכמות דמיונית, ושכונת היוקרה נמצאת דרומה משם. להפתעתי התברר שאם לא מזמינים שם מלון, צריך לשלם כדי להיכנס ולהסתובב. 

מערת הפלאים: מערות רבות יש במדינה הזו, אבל מה שתראו כאן כמעט ולא תמצאו בשום מקום. המערה נמצאת באמצע הדרך בין סנטו דומינגו לפונטה קאנה, וכשנכנסים זה נראה כאילו מדובר בעוד מערת נטיפים יפה ומרשימה. הדבר הכי מדהים שיש שם ציורים שצייר האדם הקדמון לפני כמעט מיליון שנה. לרגע קשה להאמין שמה שרואים שם באמת צויר לפני כל כך הרבה זמן, בהתחשב בצורה המדויקת של הציורים. 
מחיר: 300 פזו, החנייה חינם
אתר: https://visitdominicanrepublic.com/destinations/cueva-de-las-maravillas/

ציורי האדם הקדמון במערת הפלאים (צילום: יניר ברט)
ציורי האדם הקדמון במערת הפלאים (צילום: יניר ברט)

האי סאונה: אמרתם אקזוטי? אמרתם Saona. האי הזה פשוט נראה כמו סוג של חלום. עם השנים הוא הפך לכל כך פופולרי, עד שגם בהוליווד עלו עליו והוא היווה אתר צילום מרכזי של הסרט הראשון של שודדי הקריביים. אל האי יוצא שייט מהעיירה Bayahíbe פעם ביום בלבד סביב 9 בבוקר וחוזר באזור 14-15.

יש כמה אפשרויות להגיע, כשהמרכזית והפשוטה ביותר היא רכישה בביתן שנמצא במרכז העיירה ליד המזח. ניתן גם לרכוש מראש באינטרנט סיורים הכוללים אוכל שעולים החל מ-80$. באי עצמו יש מספר נקודות יפות לראות, וניתן להתנייד באמצעות אופניים או עם סירה בלבד. לא תמצאו שם רכבים, אבל כן יש שם מלונות עבור מי שירצה להישאר. סמוך למזח פרוסים ערסלים רבים ומדי פעם עובר מקומי עם עגלת קוקוסים, מצ'טה וגם קשיות.
מחיר השייט בעיירה: 2,200 פזו 

האי סאונה (צילום: יניר ברט)
האי סאונה (צילום: יניר ברט)

האי סאונה (צילום: יניר ברט)
האי סאונה (צילום: יניר ברט)

הפארק הלאומי לוס האיטיטס (Los Haitises National Park): הפארק עצמו הוא שמורת טבע ענקית, ואחרי נסיעה קצת מעצבנת של רבע שעה בדרך אפר, מגיעים לנקודה ממנה יוצא שייט שעובר בין שלוש מערות. רובן שוכנות בסמוך לחוף ולחלקן יש מסלול הליכה קצר מתחת לצמחייה עצומה. במערות יש גם ציורים עתיקים שצוירו לפני מאות שנים. סך הכל אורך הסיור כשעתיים ועובר בין צוקי ענק וסלעים ששוכנים ממש מעליכם ומעל המים. 
מחיר: 3,000 פזו

הפארק הלאומי לוס האיטיטס (צילום: איתי רשף)
הפארק הלאומי לוס האיטיטס (צילום: איתי רשף)

מרכז המדינה וסנטיאגו
העיר השנייה בגודלה היא בעייני מהמקומות הכי מודרניים שתפגשו כאן, במיוחד ביחס לערים הקטנות. אין תחושה שהיא תיירותית מדי ויש שם מרכזי קניות גדולים ככה שזו הזדמנות מעולה לשופינג. במרכז העיר יש פסל עצום שניתן לעלות לפסגה ולהשקיף על העיר בשם Monument to the Heroes of the Restoration. הטבע מסביב בכל מרכז המדינה שופע במיוחד וכולל נהרות, הרים בגובה של עד 3,000 מטר ומפלים רבים.

מפל באיגוטה: מפלים יפיפיים ומסלול נהדר וקצר בן חצי שעה סך הכל, מתאים לכל הגילאים, בסיום יש מפל עוצמתי ואגם יחסית רדוד. אם תעברו באזור מומלץ לעשות עצירה ולהשתכשך קצת במים.
מחיר: חינם
אתר: https://www.visitarepublicadominicana.org/salto-baiguate-jarabacoa

סנטיאגו (צילום: איתי רשף)
סנטיאגו (צילום: איתי רשף)

ראפטינג בנהר יאקה דל נורטה (Yaque del Norte): הנופים הנשקפים מעל הנהר הם בעייני אחד הדברים הכי המיוחדים שיש לראפטינג הזה להציע. בהתאם לעונה תוכלו להעריך מה עוצמת הזרם. הנהר עצמו "עוצמתי" בחלק מהנקודות, ובחלק הוא גם די רגוע. חוויה מאוד מיוחדת שמאימה לכל הגילאים ואורכת סך הכל שעתיים. 
מחיר: 55$
אתר: https://jaraventura.com/rafting/

אומגה Zipline San José de ocoa: דרומה משם קרוב יחסית לסנטו דומינגו יש אזור מהמם שניתן להיכנס אליו דרך העיירה סן חוזה שעל הכביש המהיר. מזהיר מראש שהכביש הקטן הוא מאתגר לנהיגה, לא מסוכן, אך יחסית צר עם עליות. לבסוף מגיעים לנקודה גבוהה של 1,000 מטר ובה יש אומגה שממנה נשקף נוף מהמם של ההרים מסביב. מומלץ כבר להמשיך ולנסוע כמה דקות אחרי האומגה על דרך מהממת עם הרים גבוהים סביב עד שמגיעים לסכר מיוחד ויפיפה.    
מחיר: 300 פזו לכל עלייה על האומגה.

ההרים מעל סן חוזה והסכר (צילום: יניר ברט)
ההרים מעל סן חוזה והסכר (צילום: יניר ברט)

ההרים מעל סן חוזה (צילום: יניר ברט)
ההרים מעל סן חוזה (צילום: יניר ברט)

פוארטו פלטה
העיר הזו היא מעיין ה"חיפה" של הדומיניקנים. היא בצפון, יש שם נמל עם קרוזים, הר עם רכבל ועיר תחתית יפה עם בתי עץ צבעוניים. למרות שיש שם המון תיירים בגלל הקרוזים, זו עיר יחסית שקטה ולא יקרה ככה שקיבלתם עוד הזדמנות למי שרוצה שופינג. 

מוזיאון הענבר: אבן הענבר פופולרית מאוד ברפובליקה הדומיניקנית בזכות הכרייה הרבה באזור. האבן הפכה לכל כך פופולרית עד שהיא חלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית ומתכשיטים רבים. במוזיאון הזה תוכלו לפגוש באבני ענבר בגדלים שונים הכוללות חרקים שנלכדו באבנים לפני עשרות מיליוני שנים.
מחיר: חינם
אתר: https://www.ambermuseum.com/

פוארטו פלטה (צילום: יניר ברט)
פוארטו פלטה (צילום: יניר ברט)

מבצר פורלסה סן פליפה San Felipe Fortress: מבצר יפה ומרשים להסתובב בו בקצה הטיילת של העיר, משקיף על הנמל ועל העיר העתיקה.
מחיר: 100 פזו

הר פוארטו פלטה (Parque Nacional Isabel de Torres): אל ההר הזה בגובה 1000 מטר ניתן להגיע על ידי רכבל (היחיד במדינה) שייקח אתכם עד לפסגה. למעלה יחכה לכם נוף מטורף על המפרץ של העיר מצד אחד וההרים הגבוהים מהצד השני. בנוסף יש למעלה סוג של פארק בוטני, מספר גנים מטופחים ומערה.
מחיר לרכבל: 10$
אתר: https://travelerd.net/isabel-de-torres-national-park

הנוף מההר על פוארטו פלטה (צילום: יניר ברט)
הנוף מההר על פוארטו פלטה (צילום: יניר ברט)

פארק 27 המפלים: מדובר בפעילות האהובה עליי, וכנראה שתהיה גם עליכם. במקום הזה יש מסלול הליכה שעובר בין 7 עד 27 מפלים (תלוי בעונה ובעוצמת הזרם של המים), רק שכאן יש קאץ' מיוחד. מסלול ההליכה הזה עובר בתוך המים, ואתם עומדים לעבור ממש בתוך המפלים. איך זה עובד? אנחנו למעשה שוחים במים כקבוצה ובכל פעם שיש מפל מתגלשים איתו למטה, וכך הלאה למפל הבא. ההנאה מובטחת. (שימו לב שחובה להיכנס עם נעלי מים. ניתן גם לקנות במקום).
מחיר: 60$
אתר: https://27waterfalls.org/tickets/

פארק 27 המפלים (צילום: איתי רשף)
פארק 27 המפלים (צילום: איתי רשף)

חצי האי סמנה
חצי אי אקזוטי עם יערות ועצי ענק, מפלים וחופים מרהיבים שחלקם הוגדרו על ידי אונסק"ו כיפים בעולם. היישובים הפופולריים בחצי האי זו העיירה Las Terrenas, שבה יש טיילת עם הרבה תיירים ומסעדות בכל פינה, והעיר סמנה עם גשר ענק שמשקיף על כל העיר. אם תגיעו בין 1 בינואר ל-31 במרץ, תדעו שבאים לאזור של חופי העיר לוותינים עקב עונת הרבייה, כך שיש סיורים עם סירות שמגיעות בקירוב אליהם. 

מפלי Salto El Limón: מפל עצום וגבוה שמשאיר מעט מהאנשים אדישים לעוצמת הזרם. בדרך למפל הגדול יש מפל קטן יותר, וההליכה סך הכל אורכת בערך 45 דקות עד שעה לכיוון תלוי בקצב שלכם. 
מחיר: 100 פזו

חופי Las Galeras: החופים הקסומים האלה הם נקודה שחובה לעצור. חוץ מזה שהם נראים כמו גלויה, יש משם אפשרות לעשות הליכה לחופים הצמודים וגם שייט.

חצי האי סמנה (צילום: איתי רשף)
חצי האי סמנה (צילום: איתי רשף)

חצי האי סמנה (צילום: איתי רשף)
חצי האי סמנה (צילום: איתי רשף)

שופינג

המחירים במדינה נחשבים די זולים, ורוב הדברים יהיו זולים בלפחות חצי מחיר מישראל (ולפעמים יותר), כמו אוכל, בגדים, תחבורה וכו'. זמן טוב להזכיר שנכון לכתיבת שורות אלה שקל אחד שווה 16 פזו דומיניקני. אם אתם רוצים גם לקנות כמות מכובדת של מזכרות או ביגוד, זאת הזדמנות ששווה לנצל.

שוק מודלו בסנטו דומינגו (Mercado Modelo): השוק ממוקם בקצה העיר העתיקה והוא הגדול ביותר במדינה ומכיל חנויות קטנות המוכרות בין היתר גם פריטים דומיניקנים כמו פסלים, מסכות, ציורים, ותכשיטי ענבר. 

הקניונים סמביל (Sambil) בלו מול (Blue Mall ואגורה (Ágora Mall) בסנטו דומינגו: הקניונים הללו הם מודרנים לכל דבר, עם מגוון חנויות ורשתות מותגים בכל העולם, גם כאלה שאנחנו מכירים היטב מישראל, וכל אחד מהם מכיל מתחמי אוכל בתי קולנוע ומשחקיות.

סנטו דומינגו (צילום: איתי רשף)
סנטו דומינגו (צילום: איתי רשף)