בשורה מפתיעה לתיירים ומבקרים, ממשלת בריטניה הודיעה השבוע על שינוי דרמטי בדרישות הכניסה למדינה. החל מינואר 2025, מטיילים מישראל ומרבית מדינות העולם יידרשו להצטייד באישור כניסה אלקטרוני, המכונה ETA (Electronic Travel Authorisation), טרם הגעתם לבריטניה.

השינוי המשמעותי הזה מסמן את סופו של עידן בו רוב המבקרים יכלו להגיע לשדה התעופה הבריטי עם דרכונם בלבד ולהיכנס למדינה ללא צורך בוויזה. במקום זאת, תיירים יצטרכו לתכנן את ביקורם מראש ולהגיש בקשה ל-ETA.

ה-ETA הוא למעשה היתר נסיעה דיגיטלי המקושר ישירות לדרכון המטייל. הוא נועד עבור אנשים הנכנסים לבריטניה או עוברים בה ללא ויזה או זכויות מגורים חוקיות. עלות ההיתר עומדת על 10 ליש"ט, שהם כ-50 שקלים, והוא מאפשר כניסות מרובות לבריטניה לתקופות של עד שישה חודשים בכל פעם, למשך שנתיים או עד לפקיעת תוקף הדרכון - המוקדם מביניהם.

חשוב לציין כי השינוי הזה אינו מוגבל רק לתיירים המתכננים חופשה בלונדון או טיול בסקוטלנד. גם מטיילים שרק עוברים בבריטניה בדרך ליעד אחר יצטרכו להצטייד באישור. יתרה מזאת, הדרישה חלה על כל הגילאים, כך שגם ילדים ותינוקות יזדקקו ל-ETA משלהם.

לונדון (צילום: רויטרס)
לונדון (צילום: רויטרס)

שינוי זה מהווה חלק ממאמץ רחב יותר של בריטניה לדיגיטציה מלאה של גבולותיה עד שנת 2025. 

עבור המטיילים הישראלים, המשמעות היא שיש להיערך מראש. מומלץ להגיש בקשה ל-ETA לפחות שבוע לפני מועד הנסיעה המתוכנן. כדאי גם לוודא שהדרכון בתוקף לפחות לשנתיים למי שמעוניין למקסם את תקופת ה-ETA. בעת הגשת הבקשה, יש להיות מוכנים עם דרכון תקף ומידע אישי נדרש.

חשוב לזכור כי בריטניה אינה לבד בצעד זה. אירופה מתכננת להנהיג מערכת דומה, הידועה בשם ETIAS (European Travel Information and Authorisation System), שצפויה להיכנס לתוקף לא לפני אמצע 2025. עלות האישור האירופי תעמוד על 7 אירו ויידרש עבור מטיילים ממדינות פטורות מוויזה, כולל ישראל, לכניסה ל-30 מדינות אירופאיות שונות.

שינויים אלה עשויים להשפיע משמעותית על תכנוני הנסיעות של ישראלים לבריטניה ולאירופה בשנים הקרובות. עם זאת, עם תכנון מוקדם והיערכות נכונה, אין סיבה שהדרישות החדשות יעיבו על חוויית הטיול. נהפוך הוא - הן עשויות לתרום לכניסה חלקה יותר ומאובטחת לממלכה המאוחדת, ובהמשך גם ליעדים אירופאיים אחרים.