בכל שנה בספטמבר, מיליוני תיירים נוהרים למינכן בגרמניה כדי להשתתף בחגיגות האוקטוברפסט המפורסמות. בעוד האירוע המתוקשר, מושך צעירים ומבוגרים כאחד, לא הרבה יודעים שמרכז תרבות הבירה האמיתי של גרמניה נמצא כשלוש שעות נסיעה צפונה, בעיירה מימי הביניים במברג. העיירה, בעלת ההיסטורי המרשימה, היא בית לעשר מבשלות בירה משפחתיות ו-174 נוספות באזור פרנקוניה הסובב אותה. בשל כך, העיירה מתהדרת בתואר הלא רשמי של "בירת הבירה העולמית".

טעם העשן של ההיסטוריה

כדי להבין את קסם הבירה המקומית, מספיק שתיכנסו לפאב שלנקרלה (Schlenkerla) בן 600 השנים. הפאב, הממוקם בלב העיר העתיקה של במברג, הוא כמו מסע בזמן. כאן תוכלו לטעום את ה"ראוכביר" (Rauchbier) - בירת העשן המפורסמת של העיר. אם תשאלו את מתיאס טרום, בעלים ומבשל ראשי של מבשלת שלנקרלה, שמשפחתו מנהלת את הפאב כבר שישה דורות, "צריך לשתות שלושה כוסות חצי ליטר כדי להתרגל לטעם". לבירה יש צבע קפה עשיר וארומה מעושנת. 

במברג, גרמניה (צילום: אינגאימג')
במברג, גרמניה (צילום: אינגאימג')

לפני המהפכה התעשייתית כל הבירות בצפון אירופה היו בירות עשן. זאת הייתה תוצאה של תהליך ייבוש הלתת מעל אש של עץ אשור. רק לאחר המצאת תנור הייבוש נטול העשן על ידי סר ניקולס הלסה באנגליה ב-23 ביולי 1635, הפכו הבירות ה"נקיות" לתקן החדש, והראוכביר כמעט נעלם. במברג, עם זאת, שימרה את המסורת העתיקה.

מגוון עצום של טעמים

אך במברג אינה מסתפקת רק בבירת העשן המפורסמת שלה. בעוד ראוכביר היא בירה מסורתית, היא לא מתאימה לכל אחד. בגלל זה במברג" מציעה מגוון רחב של בירות אחרות. עם כ-2,500 סוגי בירה שונים המיוצרים באזור, יש כאן משהו לכל חך. מבירות קלילות ורעננות ועד בירות כבדות ומורכבות, המבשלות המקומיות מציעות מגוון עצום של סגנונות וטעמים. זוהי אלטרנטיבה מתוחכמת ומרגיעה לחובבי בירה המעדיפים איכות ומגוון על פני כמות גדולה.

במברג, גרמניה (צילום: שאטרסטוק)
במברג, גרמניה (צילום: שאטרסטוק)

הסיבה למגוון העצום של מבשלות באזור נעוצה עמוק בהיסטוריה. בניגוד לערים אחרות, במברג לא אכפה בקפדנות את חוק ה"Meilenrecht" (זכות המייל) שהגביל את זכויות הבישול לקבוצה מצומצמת של מבשלים בתוך רדיוס של מייל מהעיר. כמו כן, בשל מיקומה על נתיבי מסחר מרכזיים בימי הביניים, הביקוש לבירה בבמברג היה גבוה בהרבה מהממוצע, והמבשלות העירוניות לא יכלו לספק את הדרישה לבדן. זה נתן לבעלי הפונדקים באזורים הסובבים את הכוח להתעלם מהחוק ולמכור את הבירה שלהם. עם הזמן, מספר המבשלות גדל, מה שמסביר את הריכוז הגבוה של מבשלות משפחתיות באזור והיעדרן של מבשלות תאגידיות גדולות.

חווית בירה ייחודית

מבקרים בבמברג יכולים ליהנות לא רק ממגוון הבירות, אלא גם מחוויה ייחודית של שתייה ב"מרתפים" (auf den Kellern). בבמברג, אתם לא הולכים לגן בירה טיפוסי, אלא יושבים בגנים הממוקמים מעל מרתפי אחסון עתיקים בגבעות סביב העיר.

מסיבות מעשיות, מבשלות רבות אחסנו את הבירה שלהן בשבע הגבעות שמקיפות את במברג. ראשית, הרחובות הצרים של העיר העתיקה לא התאימו להובלת כמויות גדולות של בירה. שנית, המבשלים גילו רשת של מנהרות בגבעות שנוצרו מכריית אבן חול בימי הביניים. הטמפרטורות הקרירות של מרתפי הסלע (Felsenkeller) היו מושלמות לתסיסה ואחסון של בירה.

וכדי לנצל את מה שיש, חלק מהמבשלות פתחו גני בירה על הגבעות ממש מעל מרתפי הסלע, מה שמעניק לאחר צהריים של שתיית בירה בצל עצי הערמון בונוס נוסף של נוף עוצר נשימה של העיר.

במברג, גרמניה (צילום: אינגאימג')
במברג, גרמניה (צילום: אינגאימג')

שימור מול מודרניזציה

למרות האתגרים של העידן המודרני, במברג ממשיכה לשמר את מסורת הבירה שלה. כדי לקבל מושג על ההיסטוריה של הבירה, תוכלו לבקר במוזיאון הממוקם על אחת מגבעותיה של במברג, בשטח מנזר סנט מיכאל, היה בעבר ביתה של מבשלת בנדיקטינית שנוסדה ב-1122. ב-1979 הוא הוסב למוזיאון, שם בסיור בחמש הקומות של המבנה, ניתן ללמוד מעט על מסורות בישול הבירה. הסיור במוזיאון מסתיים בטעימות בירה, כי פשוט חייבים לטעום עוד קצת מהקסם.

עבור חובבי בירה המחפשים חוויה אותנטית ועשירה, במברג מציעה הרבה יותר מאשר האוקטוברפסט ההמוני של מינכן. כאן, בעיירה קסומה זו, איכות ומגוון גוברים על כמות, ומסורת בת מאות שנים ממשיכה לחיות בכל לגימה. בין אם אתם מתענגים על טעמה הייחודי של הראוכביר, מגלים את המגוון העצום של הבירות המקומיות, או פשוט נהנים מהאווירה בגן בירה על אחת הגבעות - במברג מבטיחה חוויה שלא תשכחו במהרה.