עם התקרבות חגי תשרי תשפ"ה, המטה לביטחון לאומי (מל"ל) מפרסם אזהרה חמורה לישראלים המתכננים לנסוע לחו"ל. ההודעה מתריעה על סיכונים גוברים מצד ארגוני טרור ופשעי שנאה, ומדגישה במיוחד את הסכנות הטמונות בפרסום תמונות ותכנים ברשתות החברתיות.

מאז אוקטובר 2023, מדווח המל"ל על עלייה חדה במוטיבציה ובמאמצים של גורמי טרור לפגוע ביעדים ישראליים ויהודיים ברחבי העולם. איראן, חיזבאללה, חמאס וארגוני ג'יהאד עולמי ממשיכים להוות איום משמעותי, כאשר תשומת לב מיוחדת ניתנת לתקופה שסביב יום השנה ל-7 באוקטובר.

קמפ בסיני (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
קמפ בסיני (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

במוקד האזהרה עומד הסיכון המוגבר בפרסום או שיתוף תכנים ברשתות חברתיות. המל"ל מדגיש כי יש להימנע מפרסום תמונות או מידע המעיד על שירות בצה"ל, בין אם בסדיר, מילואים או קבע. כמו כן, אין לשתף תמונות או מידע הקשורים לפעילות מבצעית כלשהי. באופן כללי, ממליץ המל"ל להימנע מפרסום תכנים שעלולים לסמן את המפרסם כיעד פוטנציאלי לפגיעה.

מהפכה בשמי יפן: הטריק שיחסוך לכם אלפי דולרים
הטמפרטורה המושלמת: 6 מלונות עם בריכה מחוממת לתקופת הסתיו

לצד האזהרות הנוגעות לפעילות ברשתות החברתיות, מדגיש המל"ל את החשיבות של ערנות מוגברת בעת הנסיעה לחו"ל. הנוסעים מתבקשים להיות זהירים במיוחד לגבי פניות חדשות מגורמים לא מוכרים, בעיקר ברשת ובמסגרת עסקים.

המל"ל גם מפרסם רשימה של מדינות שהביקור בהן מסוכן במיוחד. בין המדינות הללו נמצאות עיראק, איראן, סוריה, לבנון, ומצרים, כולל חצי האי סיני. הנוסעים מתבקשים להימנע מהגעה למדינות אלו בשל הסיכון הגבוה לחיי ישראלים השוהים בהן.

במקרה של חשד לאיום, מנחה המל"ל את הנוסעים לפנות מיידית לשירותי הביטחון המקומיים במדינה בה הם שוהים. לאחר מכן, עליהם ליצור קשר עם מוקד אזהרות המסע של המל"ל, הפועל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

בסופו של דבר, המל"ל קורא לישראלים הנוסעים לחו"ל לשמור על ערנות מרבית ולהימנע מפרסום מידע רגיש ברשתות החברתיות. גם תמונה שנראית תמימה עלולה לסכן את המפרסם או את יקיריו. המסר העיקרי הוא ליהנות מהחופשה, אך לשמור על זהירות מרבית בכל הנוגע לפרסומים ברשת.