בעוד המדינה מתמודדת עם אתגרים ביטחוניים וחברתיים מורכבים, ראש השנה תשפ"ה מהווה עבור רובנו הזדמנות להתכנסות, לחשבון נפש, לשלווה ולהתחדשות. למרות המתיחות שתכף סוגרת שנה, הצורך באסקפיזם, בחיבור למסורת ובבילוי בטבע גובר. השנה, יותר מתמיד, אנו מוצאים את עצמנו מחפשים רגעים של שקט ושמחה בחיק המשפחה והטבע.

ראש השנה מספק הזדמנות נפלאה לצאת מהשגרה ולחוות יחד חוויות משפחתיות מעשירות. בין שמדובר בטיול רגלי בשמורות טבע מרהיבות ובין שבביקור באתרי מורשת המספרים את סיפורה של הארץ, או בפעילויות חווייתיות המשלבות למידה והנאה - המגוון הרחב של אפשרויות מבטיח שכל משפחה תמצא את הדרך שלה לחגוג את החג ולהתחיל את השנה החדשה ברגל ימין. הנה כמה הצעות לבילוי משפחתי מהנה ומעשיר.

שימור אתרים (צילום: המועצה לשימור אתרים)
שימור אתרים (צילום: המועצה לשימור אתרים)

 המועצה לשימור אתרים, הפועלת זה עשרות שנים לשימור מורשת הבנייה והמקומות ההיסטוריים בישראל, תציע לקראת החג שלל פעילויות חווייתיות לכל המשפחה באתריה ברחבי הארץ. פעילויות אלו מאפשרות לא רק ליהנות אלא גם ללמוד על ההיסטוריה והמורשת של ארצנו. בין הפעילויות השנה: הכנת איגרות ברכה, סדנת הכנת ריבה, שזירת פרחים לחג, פסטיבל דבש וחלוצים, "חפשו את המטמון" בעקבות בן־גוריון וסיורים מודרכים באתרים.

למשל, במוזיאון העמק שבקיבוץ יפעת, המספר את סיפורו המרתק של עמק יזרעאל מראשית ההתיישבות ועד ימינו, מזמינים משפחות עם ילדים לחוויה מעשירה. המוזיאון, הממוקם במבנה היסטורי מרשים, מציג אוסף עשיר של כלים חקלאיים, תצלומים ומסמכים המתארים את חיי החלוצים בעמק. לקראת החג, המוזיאון מציע פעילויות מיוחדות כגון סדנה משפחתית להכנת ריבה, יצירת איגרות ברכה וקישוטי סוכה, חידון אינטראקטיבי למשפחות ברחבי המוזיאון, משחקי חידה, פעילות "מתחפשים לחלוצים", הקמת אוהלי חלוצים, הדרכות מותאמות לכל המשפחה, וביקור בחצר הטרקטורים וחצר הגרוטאות המרתקות.

הפעילויות יתקיימו ב־4־5 באוקטובר, במחיר של 30 שקל לאדם. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר המוזיאון.

חצר ראשונים בעין שמר, אתר מורשת המשמר את סיפור ההתיישבות בקיבוץ, יקיים השנה את "פסטיבל דבש וחלוצים". האתר, המשוחזר בקפידה, מציג את אורח החיים של המתיישבים הראשונים באזור, ומשלב בין שימור ההיסטוריה לבין חוויות אינטראקטיביות לכל המשפחה. הפסטיבל יכלול מגוון פעילויות מרתקות, בהן סיור בטרקטור הרתום לעגלה ממוגנת ברשת אל כוורות הדבורים והיכרות מעמיקה עם מסלול הדבש - מהדבורה ועד לצנצנת. המבקרים ייהנו מביקור במוזיאון הטרקטורים העשיר, יתנסו באפיית לחמניות בסגנון של פעם, יסיירו במוזיאון הקיבוץ המספר את סיפור ההתיישבות, ויכינו איגרות מיוחדות לראש השנה.

האירוע יתקיים ב־5 באוקטובר. מחירים: 42 שקל לפעוט (שנתיים עד 5), 48 שקל לילד (מגיל 5) ו־45 שקל למבוגר. מומלץ להזמין כרטיסים מראש באתר המוזיאון.

צריף בן גוריון בלילה (צילום: המכון למורשת בן גוריון)
צריף בן גוריון בלילה (צילום: המכון למורשת בן גוריון)

בצריף בן־גוריון בשדה בוקר, ביתם הצנוע והמרתק של דוד ופולה בן־גוריון משנת 1953 ועד פטירתם, מציעים חוויה ייחודית המשלבת היסטוריה ומשחק. הצריף, שנשמר כפי שהיה בחיי דוד בן־גוריון, מהווה הצצה מרתקת לחייו הפרטיים של מי שהיה ראש הממשלה הראשון של ישראל. לכבוד החג מציעים במקום פעילות משימות בסגנון "חפשו את המטמון" בעקבות חפצים הקשורים בחגי תשרי: עמוד מתוך דגם של בית המקדש בירושלים, תמונות של בן־גוריון עם נכדיו ובגדים חגיגיים המונחים ליד מיטתו. פעילות זו מאפשרת למשפחות לחקור את הצריף בדרך מהנה ומעשירה, תוך למידה על אורח חייו הצנוע של בן־גוריון ועל מנהגי החג.

הפעילות תתקיים בין 2 ל־4 באוקטובר, ללא תוספת תשלום על דמי הכניסה לאתר. פרטים והרשמה ניתן למצוא באתר הצריף.

יקב צובה (צילום: תיירות צובה)
יקב צובה (צילום: תיירות צובה)

 מי שמעוניין לפתוח את השנה עם יין משובח, ישמח לשמוע שיקב צובה, הממוקם בקיבוץ צובה בהרי ירושלים, מציע חוויה יוצאת דופן לחובבי היין והנוף. היקב, שנוסד ב־2005, מתבסס על ענבי הכרמים הייחודיים המקיפים את הקיבוץ, ומשתרע כיום על כ־450 דונם. מרכז המבקרים של היקב ממוקם בנקודה קסומה המשקיפה אל נופיהם המרהיבים של הרי ירושלים, שם תיהנו מחוויית יין קסומה באווירה כפרית ושלווה, עם אוויר הרים צלול ונוף ירוק עוצר נשימה.

היקב מזמין את המבקרים לטעימת יין מודרכת הכוללת הסברים מקצועיים וטעימות של ארבעה סוגי יינות נבחרים, המיוצרים מענבים הגדלים באזור. לצד היין, תוכלו להתפנק בפלטת גבינות עשירה עם לחם טרי ונשנושים. בכל יום חמישי בערב, היקב מארח הופעות מוזיקה חיה בליווי יינות, ליצירת אווירה נינוחה ומרגיעה המושלמת לערב חג.

חנות היין פתוחה בערבי חג בשעות 10:00־13:00, ובימי חמישי בשעות 10:00־16:00 ו־19:00־23:00.

מחלבת ''דורון מן הטבע'' (צילום: באדיבות ''דורון מן הטבע'')
מחלבת ''דורון מן הטבע'' (צילום: באדיבות ''דורון מן הטבע'')

 לרגל חגי תשרי, מחלבת "דורון מן הטבע", מחלבת בוטיק במושב נחלים בחבל מודיעין, תקיים במתחם האירוח הקסום שלה אירוע מכירות ייחודי. באירוע יתארחו יצרנים ואומנים מרחבי הארץ, בדגש מיוחד על נציגים מהדרום ומהצפון, כחלק ממאמץ לתמוך ביוצרים מאזורים אלה. לצד דיר העזים הפעיל והשדות הפתוחים שמסביב, יוצבו דוכנים עם מבחר גבינות ומוצרים מחלב כבשים, עזים ופרות תוצרת המחלבה. לצדם יוצגו שלל מוצרי בוטיק איכותיים ויצירתיים, המשקפים את הטעמים והמסורות המקומיים.

בין היתר, תוכלו למצוא כיסויי ראש ומטפחות מ"העוטפת", גופי תאורה מ"משהו מדליק", מוצרי קוסמטיקה טבעית מ"לה ולי שמנים" וחטיפי בריאות מ"סופר נטורל". בנוסף, יוצעו למכירה עוגות ומאפים טריים, יצירות קרמיקה, נרות דקורטיביים, פרלינים איכותיים, שמן זית, יינות וזיתים מקומיים.

האירוע יתקיים ביום ראשון, 29.9.24, בשעות 17:00־22:00. הכניסה חופשית ומתאימה לכל המשפחה, אך יש לשים לב לכך שהתשלום בדוכנים הוא במזומן בלבד. לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם הילה בטלפון: 052-8579409.

בריכת החורף בגן הלאומי ירקון תל אפק התמלאה במים (צילום: אדר סטולרו מליחי רשות הטבע והגנים)
בריכת החורף בגן הלאומי ירקון תל אפק התמלאה במים (צילום: אדר סטולרו מליחי רשות הטבע והגנים)

למי שמעוניין בטיול בטבע, מסלול מסקרן ונעים לעונה זו של השנה עובר באוצרות הטבע של הגן הלאומי מקורות הירקון, באזור שבו זורם החלק הנקי של הנחל המרכז סביבו צמחייה ובעלי חיים רבים. במתחם נמצאת טחנת אל־מיר, טחנת הקמח הקדומה ביותר בירקון שפעלה עד לסוף המאה ה־19. בדרום הגן הלאומי לא תוכלו לפספס את הפילבוקס הגדול, ששימש כעמדת שמירה על מסילת הרכבת בין ראש העין לפתח תקווה בתקופת המרד הערבי ב־1936.

בנוסף, ניתן להגיע עד לבריכת הנופרים המקסימה, זכר לאזור הנביעות הטבעי. בבריכה צמחייה ייחודית המאופיינת בעיקר בנופר הצהוב, וניתן למצוא בה את שרידי הצמחייה הטבעית של הירקון שהידלדלה. משם ניתן לחזור ולסיים את המסלול בחזרה בגן לאומי מקורות הירקון, או להמשיך לכיוון דרום־מזרח לגן לאומי תל אפק, שם נמצא את מבצר אנטיפטריס - המצודה העות'מאנית "בינאר באשי" (1571) - הבנוי על גבי בית מושל מהתקופה הכנענית. לצדו ניתן לראות את שרידי העיר הרומית־ביזנטית אנטיפטריס. אפשר להמשיך סביב האגם הרחב במקום, ומומלץ לסיים את המסלול בבריכות השכשוך המלאכותיות במתחם. הדרך חזרה היא באותו המסלול, אך ניתן לגוון מבחינת השבילים בתוך הגנים הלאומיים עצמם.

נקודת ההתחלה והסיום היא בחניון גן לאומי מקורות הירקון, ואורך המסלול הוא כ־6 ק"מ.

נחל הירקון (צילום: דימה מושקו)
נחל הירקון (צילום: דימה מושקו)

ואם בגן לאומי ירקון עסקינן, במתחם תל אפק מזמינים את כל המשפחה להצטרף לפעילות כתיבת ברכות לכבוד ראש השנה. בוגה, אספן משאלות מדופלם, מזמין אתכם להצטרף אליו ולבקש משאלות לכבוד ראש השנה. יחד תוכלו ליצור מובייל ולאחל לעצמכם ולמדינה שנה טובה ומתוקה.

הפעילות תתקיים ביום שישי 4.10 (ראש השנה) בשעות 14:00־10:00, והיא כלולה בכרטיס הכניסה לאתר.

מדבריום פארק החיות בבאר שבע (צילום: נדב צור)
מדבריום פארק החיות בבאר שבע (צילום: נדב צור)

 לסיום, אם אתם מחפשים חוויה ייחודית עם בעלי חיים, מדבריום - פארק חיות חווייתי, חינוכי ואתגרי, הראשון מסוגו בישראל ובעולם - נפתח השנה בבאר שבע ומזמין את הקהל הרחב להיכנס אל עולמם של בעלי החיים. המדבריום יפגיש את המבקרים עם מגוון עצום של בעלי חיים מדבריים בצורה חווייתית ויוצאת דופן. באמצעות מתקני משחק חדשניים, יזכו המבקרים לחוות את הסביבה המדברית מנקודת מבטם של בעלי החיים.

בחודשים האחרונים הצטרפו למשפחת מדבריום בעלי חיים חדשים, ביניהם שמונה זאבים טלואים זכרים, פריטי ארבה בתצוגה חדשה, ג'ירף טריו שנולד לג'ירפה טוי, בבונים תאומים והיפופוטם. כמו כן נפתח מבוך העטלפים החדש - מתקן המציע שלושה מסלולים השזורים זה בזה למשחק המדמה את השחקנים לעטלפים המנווטים את דרכם במרחב באמצעות חוש השמיעה בלבד.

המדבריום פתוח בימים ראשון עד חמישי בשעות 09:00־17:00, בימי שישי וערבי חג - 09:00־14:00, בשבת, בחג ובימי חוה"מ סוכות - 09:00־17:00.

מחירים: מבוגר 75 שקל, ילד 62 שקל. רכישת הכרטיסים היא דרך אתר האינטרנט בלבד.