לראשונה בישראל, שלד ענק של לווייתן מצוי, ששוחזר במשך כשנה וחצי בהשקעה של 1.5 מיליון שקל, הוצג לקהל באקווריום ישראל בירושלים.

השלד, באורך של כ-17.5 מטרים ובמשקל של כ-750 ק"ג, הוצב על תקרת האקווריום בתהליך מורכב ומדויק, בחלל תצוגה חדש, המשלב פעילות אינטראקטיבית סביב עולם היונקים הימיים. שלד הלווייתן מאפשר לראות כל עצם ועצם שהורכבו ביחד בעבודת נמלים מורכבת ומסובכת.

הסיפור החל בשנת 2021, כאשר גופת לווייתן מצוי נסחפה לחופי ניצנים ונקברה על ידי עמותת מחמ"ל ורשות הטבעים והגנים, בדיונות הסמוכות. במאי 2023,. צוות משותף של גן החיות התנ"כי, אקווריום ישראל ועמותת מחמלי, יצא לחשוף את העצמות, במטרה להציגן לקהל באקווריום ישראל בירושלים.

הצוות המקצועי עבד במשך כשנה וחצי על שחזור והרכבת השלד מחדש, תהליך ארוך שכלל ניקוי העצמאות ואיתור עצמות שנשברו וחיבורן. בתהליך השחזור, השתמשו בדבקים מיוחדים, המשמשים לשימור חומרים אורגניים. בסיום תהליך ההרכבה, הוחלט לתלות את השלד באוויר, על כבלי פלדה, באולם תצוגה ענק, בו מרפסת תצפית, שהוקצתה לטוב הלווייתן, שזכה לשם "סנדי".

תכנון התלייה המורכב, כלל היוועצות עם מומחים מהארץ ובעולם. כחלק מתהליך תכנון מתקן התלייה, נסרקה כל עצם בשלד, בטכנולוגיית תלת-מימד, במטרה להתאים כל חלק של מתקן התלייה לשלד עצמו. השלד מעוגן לתקרה באמצעות כבלי נירוסטה דקיקים, המסוגלים להחזיק משקלים כבדים במיוחד.

באקווריום ישראל ציינו, כי המבצע מהווה חלק מהשליחות של העלאת המודעות לבתי הגידול הימיים ובעלי החיים בימים ובאוקיאנוסים. סיפורו של הלווייתן המסתורי פותח פתח לעולם שלם מל בקסם, של היונקים הימיים, שעדיין נותרו בים התיכון – הלווייתנים, הדולפינים וכלבי הים. מיצג הלווייתן שהושק פתוח לקהל הרחב, כחלק כרטיס הכניסה לאקווריום ישראל, עם הסברים והדרכות וכן מיצגים אינטראקטיביים על הקירות שבאולם.

באקווריום ישראל, מצויים כ-6,000 חיות מים מ-160 מינים, בהם מהים התיכון, ים סוף והכנרת. למי שמבקש להשלים את החוויה של עולם החי, יכול להמשיך לא הרחק משם, לגן החיות התנ"כי, העשיר בתצוגות בעלי חיים יבשתיים, על רקע הנוף ההררי של הרי ירושלים.