בעולם שבו כל ביס הוא סיפור, סיורי אוכל מציעים חוויה ייחודית של טעמים, תרבויות ומסורות, שיותר מכל אטרקציה או ציון דרך איקוני מספרים את הסיפור של המקום. מהמטעמים האקזוטיים בשווקים ובדוכני הרחוב של בנגקוק, דרך סדנאות בישול מסורתיות באיטליה ועד טאפאס ברים חדשניים בסמטאות מדריד, אספנו 10 סיורים קולינריים שישגעו לכם את בלוטות הטעם.  

מסע קולינרי בבנגקוק, תאילנד (צילום: אסנת גואטה ומידד סטבינסקי)
מסע קולינרי בבנגקוק, תאילנד (צילום: אסנת גואטה ומידד סטבינסקי)

בנגקוק, תאילנד

תאילנד היא מעצמה קולינרית עם מטבח צבעוני ועשיר שהתפשט בכל העולם. אבל מי שרוצה להתחבר למקורות, יצטרך להרחיק לסיור בבנגקוק הידועה בסצינת האוכל התוססת שלה.  
איפה עוצרים? מתגלגלים, בטוק-טוק, ברחובות העיר העתיקה של בנגקוק. לאורך הסיור המוקדש כולו לאוכל רחוב, תעלו ותרדו מהטוק-טוק כדי לטעום מאכלים אותנטיים בשווקים המקומיים, בשוק הנהדר Pattana, בצ'יינה טאון ובדוכני הרחוב.
מה אוכלים? שיפודי ברביקיו תאילנדי, איטריות ביצים מטוגנות בשום, בשר חזיר צלוי על מצע של אורז (מנה מופלאה), ומנת איטריות עוף בטעם וארומה מעושנים שאפילו במישלן התלהבו ממנה. בנישת המתוקים יוגש לכם קינוח הדגל של תאילנד, סטיקי רייס מנגו, וגלידה תאילנדית מטוגנת.     
על הדרך: הסיור מתובל בסיפורים ואנקדוטות על האוכל התאילנדי, התרבות והווי החיים המקומי. בין תחנות האוכל עוברים דרך אתרים ידועים כמו הארמון הגדול, נדנדת הענק וטירת המתכת.
משך הסיור: בין 3-4.5 שעות, פרטים באתר   

טאפסים ויין, מדריד (צילום: אינגאימג')
טאפסים ויין, מדריד (צילום: אינגאימג')

מדריד, ספרד

בירת ספרד היא לא רק עיר של אמנות ואדריכלות, אלא גם חגיגה קולינרית חושנית. סיור אוכל במדריד מספק הצצה למטבח הספרדי, לטעמים אותנטיים ולהפתעות המתגלות בסמטאות העיר.
איפה עוצרים? בעיר העתיקה, בטברנות היסטוריות על כוסית ורמוט ואפריטיבו מסורתי של בשר איברי יוקרתי וטוסט עגבניות קריספי. בטאפאס ברים קלאסיים ובברים חדשניים עם שפים יצירתיים ומנות מדוגמות; וגם בשוק האוכל התוסס סן מיגל ובמאפיות קטנות ומטריפות.    
מה אוכלים? קרוקטים, אנשובי מטוגן, פרוסות ירך חזיר מומלחת ומיובשת (חמון), וטאפאס מהדור החדש כמו עוף בדבש וסלט עולש פריך עם רוטב שרי ושום. בין המאכלים המקומיים תטעמו קוקידו מדרילנו, תבשיל בקר מפואר, ומרק דגים; ובקטגוריית הקינוחים תתענגו על צ'ורוס עם שוקולד חם, טורטה דה סגוביה וקרמה קטלנה. כל הטוב הזה יוגש לכם עם יין מקומי, בירה וסנגרייה.  
על הדרך: הסיפורים והמסורות שמאחורי כל מנה, וכמה מהאתרים האיקוניים של מדריד דוגמת פלזה מאיוֹר, רובע לה לטינה עם הווייב ההיפסטרי, קתדרלת אלמודנה וארמון המלך הספרדי.
משך הסיור: שלוש שעות, פרטים באתר.

פרצל, ברלין (צילום: שאטרסטוק)
פרצל, ברלין (צילום: שאטרסטוק)
 

ברלין, גרמניה

כיאה לעיר דינמית ורב-תרבותית, גם סצנת האוכל בברלין משקפת את התמהיל הססגוני של תרבויות מכל העולם. הסיור בעיר נע בין אוכל גרמני מסורתי למסעדות שף מודרניות ומאכלים אסייתיים, מזרח תיכוניים ואפריקאיים, שהשתלבו בנוף הברלינאי והתחבבו על המקומיים. 
איפה עוצרים? בשכונות קרויצברג ופרידריךסהיין וברובע השיקי מיטֶה, בהם תוכלו לחקור את הטעמים הייחודים של כל שכונה. בבתי אוכל קלאסיים שמגישים מאכלים מקומיים כמו נקניקיות, כופתאות עם גלונים של בירה, במסעדות אתניות ובמסעדות גורמה. 
מה אוכלים? קאריווּרסט, נקניקייה עסיסית ברוטב קארי חריף, שפצלה, כרוב כבוש בליווי לחם שחור; ופרצל, לחמנייה קטנה ממולאת בגבינה או נקניק עם קנקני בירה צוננת. בקרויצברג תזללו דונר קבב, שווארמה טורקית שהברלינאים אימצו בחום, ובמאפיות המקומיות תוכלו להתרפק על עוגת שוקולד עשירה (היער השחור), שטרודל תפוחים פריך, וקייזרשמרן, פנקייק עמוס בכל טוב.   
על הדרך: הסיפורים מאחורי המנות של האוכל המקומי והבינלאומי, על רקע תפאורה מתחלפת של אתרים ידועים כמו שער ברנדנבורג, אלכסנדרפלאץ, קיר ברלין ונוֹיקלן, השכונה הכי מגניבה בעיר.  
משך הסיור: שלוש שעות, פרטים באתר

שוק דגים, טוקיו (צילום: אינגאימג')
שוק דגים, טוקיו (צילום: אינגאימג')

טוקיו, יפן   

טוקיו היא עיר של טכנולוגיות מתקדמות וניאונים נוצצים, אבל גם אוצר אינסופי של קולינריה אותנטית. בין אם אתם מחפשים לטעום מנות מסורתיות או לגלות טעמים חדשים, הסיור בבירת יפן יעניק לכם תובנות מעמיקות על התרבות היפנית, אמנות הבישול והחיים במטרופולין הסואן. 
איפה עוצרים? בצוג'יקי, שוק הדגים הגדול בעולם, שבין הדוכנים יתקתקו לכם סושי טרי ואומלט דגים מעלף, ובשכונת שינג'וקו האנרגטית שיש בה הכל, החל מאוכל רחוב ועד מסעדות יוקרה. בשוק המקומי השוכן בשכונה ההיסטורית אסאקוסה, שבו תטעמו טמפורה ואודון ותלגמו תה יפני מסורתי, וברובע גינזה היוקרתי המאכלס שפע של מסעדות גורמה וברים קטנים ואינטימיים.  
מה אוכלים? סושי וסשימי טריים, איכותיים ועשויים ביד אומן. טמפורה ירקות ופירות ים מטוגנים בציפוי עדין, שיפודי יקיטורי עסיסיים, וראמן איטריות בטעמים ומרקמים שעושים אהבה עם החיך. בדוכני הרחוב תזללו טאקויאקי, חטיף בצורת כדור ממולא בתמנון קצוץ ובצל ירוק ומקושט באצה ושבבי דג (אמאלה איזה טעים); ולסיום יגישו לכם ואגאשי, מיקס של ממתקים יפנים מסורתיים.   
על הדרך: סיפורים מרתקים על ההיסטוריה והתרבות של האוכל היפני, ועל מגמות חדשות המתכתבות עם החיך המערבי. במהלך הסיור עוברים בשיבויה, רובע צעיר ודינמי עם מסעדות ומוקדי בילוי רבים, ועוצרים בהתפעלות מול מקדשים עתיקים וגנים יפהפיים.   
משך הסיור: שלוש שעות, פרטים באתר.

שוק אוכל, אמסטרדם (צילום: שאטרסטוק)
שוק אוכל, אמסטרדם (צילום: שאטרסטוק)

אמסטרדם, הולנד

סיור אוכל באמסטרדם הוא חוויה מענגת לכל החושים והזדמנות מצוינת להכיר את המורשת הקולינרית העשירה של העיר, לגלות טעמים חדשים ולפגוש את תרבות המקום המקורית.       
איפה עוצרים? ברובע ההיסטורי יוֹרדאן, במסעדות, בתי הקפה והמאפיות המעטרות אותו בכל פינה. בשכונת דה פייפ (De Pijp), שכונה רב-תרבותית עם בתי אוכל מכל העולם, אינדונזי, סורינמי, מקסיקני וטורקי; ובשוק אלברט קאופ, השוק הגדול וההוֹמה של העיר. 
מה אוכלים? קלאסיקות הולנדיות כמו הרינג עם בצל וצלפים, כדורי בשר קטנים וטעימים בציפוי פריך (ביטר בולן), וגבינות הולנדיות כמו גאודה ואדם, שיוגשו לכם עם קרקרים ובירה הולנדית משובחת. לסיום מתוק תתענגו על מאפה Stroopwafels, פינוק הולנדי אהוב בשלל טעמים ומילויים, ופנקייקים קטנטנים ואווריריים (Poffertjes) עם חמאה וכמות נדיבה של אבקת סוכר.     
על הדרך: כל מה שתרצו לדעת על האוכל ההולנדי והאוכל הרב-תרבותי שהשתקע בעיר, על רקע התעלות היפות, כיכר דאם והארמון המלכותי, רייקמוזיאום, ווֹנדלפארק ושוק הפרחים הצבעוני. 
משך הסיור: בין 3-4.5 שעות, פרטים באתר.

קפה Demel, וינה  (צילום: שאטרסטוק)
קפה Demel, וינה (צילום: שאטרסטוק)

וינה, אוסטריה

בירת אוסטריה היא לא רק עיר של מוזיקה קלאסית ונשפי כריסמס מפוארים, אלא גם גן עדן לגרגרנים. סיור אוכל בוינה הוא דרך נהדרת לחוות את הקלאסיקה המקומית, לגלות את סודות המטבח האוסטרי ולטייל ברחובות ההיסטוריים של העיר.
איפה עוצרים? בסמטאות האבן העתיקות. במסעדות בנות מאה שנים ויותר שמגישות את מיטב המאכלים הווינאיים, בשוק האוכל הנפלא נאשמרקט, ובבתי קפה הדוּרים כמו קפה Demel ההיסטורי, שבית המלוכה האוסטרי נהג להזמין ממנו עוגות ומיני מתיקה.  
מה אוכלים? וינר שניצל דק ופריך, השניצל הווינאי המפורסם, עשוי מפילה עגל ומוגש בגודל של מגש פיצה עם סלט תפוחי אדמה מסורתי, ונקניקיות עסיסיות ממולאות בגבינה מותכת. אבל החגיגה האמיתית מתרחשת במחלקת המתוקים, שתקפיץ לכם את רמת הסוכר בדם, עם שטרודל תפוחים וינאי מענג וענני קצפת; זאכר טורט, עוגת שוקולד מלכותית עם ריבת משמש חמצמצה; וכופתאות חלומיות, גרמקנודל, עשויות מבצק שמרים ופרג וממולאות בריבת פובידל. 
על הדרך: הצצה מרתקת למטבח הווינאי ההיסטורי ולגרסת הפיוז'ן העכשווית, כשברקע כמה מהאתרים הבולטים של העיר כמו אינרה שטדט (רובע 1 האלגנטי), קתדרלת סן סטפן המרשימה, בית האופרה ומריה הילפר שטראסה, רחוב הקניות הסטייליסטי של העיר. 
משך הסיור: שלוש שעות, פרטים באתר.  

סדנה להכנת פסטה, איטליה (צילום: שאטרסטוק)
סדנה להכנת פסטה, איטליה (צילום: שאטרסטוק)

פירנצה, איטליה

ברוכים הבאים לפירנצה, עיר האמנות והאדריכלות המרהיבה, שמציעה לא מעט חוויות קולינריות ששווה להכניס לרשימה. לשם שינוי, ההמלצה הפעם היא על סדנת בישול מסורתית, שמזמינה אתכם לפגוש שף איטלקי שופע קסם ולגלות את סודות המטבח הטוסקני.
מה מחכה לכם בסדנת הבישול? שיעור מאלף בהכנת פסטה טרייה בעבודת יד - רביולי, טורטלי (אל תתבלבלו עם טורטליני) ופפרדלה, מערבוב הקמח והביצים ועד ליצירת הצורות השונות. כל זה תוך לגימת יין ללא הגבלה במשך כל הסדנה. לצד הכנת הפסטה תרקחו רטבים עשירים ממרכיבים מקומיים טריים, חמאה ומרווה, ארביאטה וראגו א-לה טוסקנה שמכינים כאן עם חזה אווז. משהו מתוק לפינאלה, שגם אותו תכינו, יהיה טירמיסו או פנקוטה, קינוח קלאסי וסיום מושלם לארוחה. 
מה אוכלים? לאחר שתסיימו לבשל, תיהנו מארוחה טעימה של המנות שהכנתם בליווי אנטיפסטי וסלט טרי (שיכינו לכם) וכמובן יין טוסקני מצוין. זה הזמן לשתף חוויות עם המשתתפים האחרים, לשמוע סיפורים מהווי החיים המקומי וליהנות מהאירוח החם והידידותי של השף וצוותו.  
איפה מטיילים? לאחר הסדנה תוכלו לטייל ברחובות העיר היפהפייה. לבקר בדואומו של פירנצה, קתדרלה דרמטית עם כיפה צבעונית; לצעוד לאורך גשר פונטה וקיו, גשר עתיק עם בניינים וחנויות משני צידיו; ולסייר בגלריית אופיצי, מוזיאון מרשים עם יצירות מופת אמנותיות של גדולי האמנים. 
משך הסדנה: בין 3-4 שעות, פרטים באתר.

קיורטוש, בודפשט (צילום: שאטרסטוק)
קיורטוש, בודפשט (צילום: שאטרסטוק)
 

בודפשט, הונגריה

עם היסטוריה עשירה, תרבות תוססת וארכיטקטורה מדהימה, בודפשט מצטיינת גם בסצנת אוכל מגוונת וטעימה. סיור קולינרי בבירה ההונגרית יוביל אתכם דרך המסעדות והשווקים השווים ביותר, מנות שחובה לנסות ואתרי התיירות המובילים בעיר. 
איפה עוצרים? בשוק המרכזי, שוק שוקק ומקורה עם שורות של דוכני מזון, גבינות, נקניקים ומאכלים מהמטבח ההונגרי והבינלאומי. ב"ברים ההרוסים", ברים ומסעדות השוכנים בבניינים נטושים וידועים באוכל הטעים שלהם; ובמתחם הקראוון, מתחם סטריט פוּד בלב הרובע היהודי.  
מה אוכלים? לנגוֹש, לחם שטוח ומטוגן בצורת עיגול, עשוי מקמח תפוחי אדמה ומוגש עם ממרח שום ושמנת חמוצה, לצד תבשיל גולאש עשיר עם בשר, ירקות ופפריקה. תטעמו גם נקניקיות הונגריות דשנות וטעימות בטירוף, ופפריקש עוף ברוטב אדום סמיך מנוקד בנטיפי בצק (נוקדלי). את מסע התענוגות יחתמו שטרודל הונגרי ממולא בדובדבנים ומוגש עם שמנת חמוצה, קיורטוש עם תועפות קינמון, שקדים ואגוזים, וקרפים דקיקים (Palacsinta) מגולגלים וממולאים בריבה.  
על הדרך: סקירה של המטבח ההונגרי, המאכלים וההשפעות של תרבויות שונות על האוכל בבודפשט. במהלך הסיור תעברו בכמה מהאתרים האיקוניים של העיר ביניהם בניין הפרלמנט ההונגרי, מבנה גותי גרנדיוזי עם כיפת זהב ומגדלים מחודדים, בית הכנסת הגדול עם העיצוב המרשים והאווירה המיוחדת; וטירת בודה, ארמון מלכותי היסטורי המשקיף על הדנובה.
משך הסיור: שלוש שעות, פרטים באתר.

ניו יורק, ארה"ב 

ניו יורק ידועה בסצנה הקולינרית המפוארת שלה, ופיצה היא ללא ספק אחת המנות האייקוניות ברשימה האינסופית. יש לא מעט סיורי אוכל בעיר, אבל אם בא לכם להתפנק עד הסוף ולהתענג על כל ביס בתאווה גדולה ובלי נקיפות מצפון, סיור פיצה הוא החטא המושלם.            
איפה עוצרים? בפיצריות מקומיות ותיקות וחדשות, גדולות וקטנות, בשכונות ידועות ברחבי העיר, גריניץ' וילג', ווסט ואיסט וילאג', דאון טאון ברוקלין ושכונת וויליאמסבורג הטרנדית בברוקלין. הסיור מיישם את אותו רעיון בכל שכונה שתבחרו: מבקרים בשלוש פיצריות קרובות יחסית אחת לשנייה, כאשר כל אחת מדגימה סגנון פיצה אחר מתוך המגוון המסחרר שקיים בניו יורק. 
מה אוכלים? זוללים בהנאה פיצה ניו יורקית עם בצק דק ופריך, רוטב עגבניות מתקתק וגבינה לוהטת, שילוב קלאסי עשוי היטב שלעולם לא מאכזב. מי שאוהב בצק עבה יותר יתענג על פיצה סיציליאנית עבה וריבועית עם בצק אוורירי וטעמים עשירים. ויש גם פיצות בסגנון נאפוליטני ורומאי, פיצות שף יצירתיות עם רוטבי שמנת ופסטו, ותוספות מיוחדות כגון פטריות, אנשובי, פלפל חריף ועוקצני, בייקון וביצה - אינסוף אפשרויות וטעמים נפלאים.   
על הדרך: תכירו את הסיפורים מאחורי הפיצות המפורסמות וההשפעה של התרבות האיטלקית על המטבח הניו יורקי. במהלך הסיור תעברו בשכונות היסטוריות כמו ליטל איטלי ולואר איסט סייד, גורדי שחקים ושדרות יוקרתיות, האמפייר סטייט בילדינג, טיימס סקוור, סנטרל פארק וגשר ברוקלין. 
משך הסיור: שלוש שעות (והמלצה חמה על Scott's Pizza Tours), פרטים באתר.

לוקומאדס, אתונה (צילום: מיטל שרעבי)
לוקומאדס, אתונה (צילום: מיטל שרעבי)

אתונה, יוון 

בירת יוון היא עיר ספוגה בהיסטוריה ותרבות, אך לא פחות חשוב באוכל מעולה ואווירה כובשת. סיור אוכל באתונה הוא הדרך המושלמת לחוות את הטעמים התוססים של יוון, ולגלות פנינים קולינריות נסתרות וסודות מקומיים.
איפה עוצרים? בלב אתונה, בכיכר מונסטיראקי ובשכונת הפלאקה המיתולוגית שלמרגלות האקרופוליס. בשוק האוכל השוקק Varvakeios, בטברנות ובדוכנים העמוסים בתוצרת מקומית, גבינות, זיתים ומאפים ריחנים. בשכונת פסירי, שכונה בוהו-שיקית שמציעה סצנת אוכל מגוונת, ובשכונת אומוניה, שכונה רב-תרבותית עם שוק גדול וטעים. 
מה אוכלים? את כל הטוב שיש למטבח היווני להציע. קולורי וסקנקופיטה, בייגל שומשום טרי ומאפה פילו מתפצפץ (בהתאמה) במילויי גבינות ותרד שיפתחו לכם את התיאבון. שיפודי סובלאקי עסיסיים וג'ירוס, נתחי בשר דקים ומגירי מיצים עטופים בפיתה; וגם מזטים קטנים וטעימים, מוסקה ביתית עם חצילים, בשר ורוטב בשמל ארומטי, ותבשיל אותנטי של ירקות ממולאים באורז ועשבי תיבול (גֶמִיסטָה). כמעט בכל תחנת עצירה תטעמו יינות יווניים, את משקה האלים ציפורו ואת הליקר היווני המרענן מסטיקה. בקטגוריית הקינוחים תטעמו פורטוקלופיטה, עוגת סולת ותפוזים רכה ונימוחה (אין כזאת טעימה), ולוקומאדס, כדורים קטנים ומטוגנים טבולים בסירופ דבש ומעוטרים בקינמון ואגוזי מלך, שישלחו אתכם לדרככם שמחים ומאושרים. 
על הדרך: סקירה היסטורית של המטבח היווני, המסורות והאנשים מאחורי המאכלים, על רקע תמונות נוף מרהיבות של האקרופוליס, הסמטאות הצרות ובתי האבן העתיקים, האגורה העתיקה, ונמל פיראוס, שאחרי הסיור כדאי לבקר בטברנות הפזורות בו וליהנות ממנות טריות וטעימות של סרדינים, צדפות וקלמארי מטוגן עם אוזו ואווירה יוונית שמחה.    
משך הסיור: שלוש שעות, פרטים באתר.

מה חשוב לדעת לפני שיוצאים לסיור אוכל?    

1. בחרו נושא - יש סוגים שונים של סיורי אוכל: סיורים המתמקדים במטבח מקומי, סיורי שווקים, אוכל רחוב וסיורי נושא (פיצה, למשל). בחרו סיור שמתאים להעדפות הקולינריות שלכם. 

2. קראו חווֹת דעת - לפני שאתם בוחרים סיור, קראו חוות דעת של מטיילים אחרים על המארגנים, המדריכים, רמת האוכל, הכמויות, המחירים ואמינות המידע באתר מול מה שמקבלים בסיור.    

3. בדקו את התפריט - קראו מה כולל התפריט, ודאו שהוא מתאים להעדפות שלכם, שימו לב למרכיבים במיוחד אם אתם רגישים לגלוטן, לקטוז וכו' ועדכנו את המארגנים על כך.  

4. ודאו את משך הסיור - בדקו כמה זמן נמשך הסיור והאם מתאים לקצב שלכם. שימו לב גם לכמות המשתתפים, יש הבדל בקצב בין סיור קבוצתי קטן (עד 10 משתתפים) לגדול. 

5. שריינו מקום מראש - סיורים פופולריים מתמלאים מהר, לכן מומלץ להזמין מקום מראש ולוודא שקיימת אופציית ביטול במידת הצורך.

ליהי רון היא עיתונאית ועורכת, מחברת מדריכי יעדים ומובילה טיולי נשים ואוכל בארץ ובעולם.