האיחוד האירופי מתכנן לקיים מחר (שני) דיון מיוחד בנוגע להנחיית EASA לחברות התעופה להימנע מטיסות במרחב האווירי הישראלי. המלצה שהובילה לביטול טיסות רבות של חברות אירופאיות לישראל ולמעשה לסגירה כמעט מלאה של השמיים בתקופת החגים העמוסה.

בעשרת הימים האחרונים, רשות התעופה האזרחית קיימה מגעים עם גורמים שונים במטרה לשנות את ההחלטה, שבעיני רבים יותר פוליטית מאשר בטיחותית. למרות שהדיון הוא צעד חשוב, צריך להבהיר שההחלטה של הסוכנות לתעופה תבוטל רק לאחר הסכמה של כל המדינות החברות באיחוד האירופי.

המצב הביטחוני המתוח, שממשיך גם בימים אלה לאור ההמתנה לתגובה הישראלית לתקיפה האיראנית, הולך להיות גורם שיקשה בוודאי על האירופאים לבטל את ההמלצה, אך כרגע יש מידה של אופטימיות.

כרגע ההמלצה של EASA תקפה עד נובמבר, מה שגרם להרבה חברות תעופה להקפיא את הקווים לישראל עד סוף החודש. לצדן, יש לא מעט חברות, בהן ריינאייר, איזי ג'ט, יונייטד ודלתא, שביטלו את טיסותיהן לישראל עד סוף השנה ויותר.

כרגע, למרות המצב, יעברו היום בנמל התעופה בן גוריון כ-49,100 נוסעים ב-290 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות. מריבתם יצאו וישובו לארץ בעיקר עם חברות התעופה הישראליות.