בשנים האחרונות, אנו עדים לתופעה מעניינת בקרב הציבור הישראלי: יותר ויותר אנשים בוחרים לבלות את יום הכיפורים במלונות ברחבי הארץ. מה שפעם נחשב ליום של צום והתכנסות בבית, הופך לחוויה משפחתית או זוגית במסגרת אירוח מלונאי.

דינה להב, סמנכ"ל תפעול סניפים בדיזנהאוז גרופ, מסבירה את התופעה: "נופש במהלך יום כיפור הוא לרוב בסגנון אחר מאשר בימים רגילים. רבים מחפשים את השקט וההתנתקות מהשגרה". היא מוסיפה כי "לקוחות ביום כיפור מחפשים את סממני החג כגון תפילות מאורגנות, בית כנסת, כשרות ועוד".

להב מציינת גם את המגמה הכללית בתיירות הישראלית: "במבט רחב יותר, תמונת התיירות בישראל בימים אלה היא במגמת עליה, וזאת גם לאור אי הוודאות הנלוות לנופש בחו״ל. על אף העלייה בביקוש, עדיין ניתן למצוא מקומות ליום כיפור בירושלים ובים המלח. ישראלים רבים מנצלים את את הימים האלה למנוחה, התכנסות ואווירת קדושת המועד במלונות בארץ".

קראון פלזה תל אביב (צילום: איה בן עזרי)
קראון פלזה תל אביב (צילום: איה בן עזרי)

אסף בן דב מאפ"י מלונות מוסיף נתונים מעניינים: "מעל למחצית מלונות הרשת שלנו פתוחים לאירוח ביום הכיפורים (פולי, Vert, קראון פלזה ועוד), כשהמלונות רושמים תפוסות של יותר מ-80 אחוזים". הוא מציין גם כי "השנה בעקבות המצב הביטחוני וסגירת אזור הצפון לתיירות השנה גם ישנה עלייה במלונות המרכז לרבות ערים כמו תל אביב ונתניה שזוכים לפופולאריות רבה".

הישג מרשים: זהו המלון הישראלי שהתיירים אוהבים
משטרת האופנה? דייל סילק נוסעות שעלו לטיסה עם חולצת בטן

אז מה בדיוק עושים במלון ביום כיפור?

בן דב מסביר: "ארוחה מפסקת חמה מוגשת בסמוך לשעת כניסת הצום וארוחה בתום הצום לטובת האורחים הצמים". במלונות, ארוחת הערב או הארוחה המפסקת מוקדמת לשעות 16:00-18:00. ביום הכיפורים עצמו, ארוחת הבוקר (עבור אלה שאינם צמים) מוגשת כפס קר ופלטות, בדומה לשבת רגילה.

חשוב לציין כי "במרבית בתי מלון בארץ הארוחות במהלך כיפור מוגשות בצורה קרה (אין ארוחות חמות) והציבור מכיר ומכבד זאת", כפי שמציינת להב.

ההבדל לא נשאר ברמת הארוחות, גם מתקני הספא בדרך כלל סגורים לכל אורך הצום. לעומת זאת, בריכות המלון פתוחות לרווחת האורחים. 

מלון נגה (צילום: ליאור גרונדמן)
מלון נגה (צילום: ליאור גרונדמן)

ומה לגבי המחירים?

השנה ישנה ירידת מחירים ביחס לשנה שעברה בין 10-20%. הדבר נובע בעקבות המחסור בתיירים, מלאי החדרים הפנוי גדול ולכן כפי שההיצע גדל כך המחירים יורדים בהתאם.

הנה כמה דוגמאות לדילים לסופ"ש הקרוב:

מלון כפר המכביה ברמת גן: החל מ-860 שקלים לזוג ללילה.
מלון וורט ים המלח: 1,321 שקלים לזוג ללילה על בסיס חצי פנסיון, כולל ארוחה מפסקת.
מלון קראון פלזה תל אביב: 1,377 שקלים לזוג ללילה על בסיס חצי פנסיון, כולל ארוחה מפסקת.
מלון נגה (רשת ישרוטל) בים המלח: החל מ-1,434 שקלים לזוג ללילה על בסיס חצי פנסיון.
מלון קדמא (רשת ישרוטל) בשדה בוקר: החל מ-1,503 שקלים לזוג ללילה על בסיס חצי פנסיון.