הקיץ אמנם נחשב לעונת השיא של התיירות באירופה, אך הוא רחוק מלהבטיח חוויה רגועה ונעימה. מי יכול לשכוח את המחאות נגד תיירות היתר בברצלונה ובמיורקה, את השריפות שהשתוללו ביוון ובפורטוגל במהלך הקיץ האחרון, ואת הרמזורים המיוחדים לסלפי שהותקנו כדי לעזור בשליטה על ההמונים ברחובות הצפופים של רומא ופירנצה?

עבור מטיילים המחפשים להימנע מכל אלה - וגם לחסוך בכסף - ברוכים הבאים לעונה התיירות הסודית של אירופה. מאמצע אוקטובר עד אמצע דצמבר, אירופה הקלאסית מציעה חופשה עם פחות מטיילים, טמפרטורות נוחות הרבה יותר במקומות שנוטים להיות לוהטים בחודשי הקיץ, ומחירי טיסות ולינה הרבה יותר נמוכים.

מפרץ קוטור, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)
מפרץ קוטור, מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)

מאמצע אוקטובר עד אמצע דצמבר, אפשר בדרך כלל למצוא כרטיסי טיסה במחירים הנמוכים בכ-40% בממוצע ממחירי השיא בקיץ ביוני. אמנם כעת אנו בישראל עדיין לא מרגישים את הירידה במחירי הטיסות, כי כמעט ואין חברות תעופה זרות שטסות לישראל בשל המצב הביטחוני, אך לפי ההערכות אחרי חגי תשרי נוכל להתחיל לראות ירידה קלה במחירי הכרטיסים.

כמו כן, גם תעריפי הלינה הממוצעים ב-10 הערים המובילות לתיירות באירופה (כולל מקומות כמו אמסטרדם, פריז ומינכן) יורדים משמעותית בתקופה זו בהשוואה לעונת השיא.

ג'ק אזון, מייסד סוכנות הנסיעות EMBARK Beyond, אמר בראיון ל-CNN כי לאחרונה הוא ראה מעבר של 22% מלקוחות שבאופן מסורתי נסעו לאירופה במהלך חודשי הקיץ, ועכשיו בוחרים לבקר בעונות האביב או הסתיו במקום זאת.

הוא מייחס מגמה זו לעובדה שהקיץ הפך לבלתי נסבל מבחינת החום במקומות רבים, המחירים גבוהים בכ-40% עד 50% ביעדים האירופאיים הפופולריים במהלך הקיץ, ולעובדה שתיירות יתר פגעה במקומות כה רבים.

מדריד (צילום: יחצ)
מדריד (צילום: יחצ)

בין המקומות הטובים ביותר שאזון מפנה אליהם לקוחות לנסיעות סתיו הם מדריד, ברצלונה ואירלנד - שם לא חם מדי ולא קר מדי בסתיו ואפשר להימנע מהמוני הנוסעים בכבישים בקיץ. מקום נהדר נוסף לסתיו? נסיכות מונקו, הגובלת בריביירה הצרפתית.

"למרות שמועדוני החוף בסן טרופה סגורים, מונקו היא באמת יעד לכל השנה, עם מזג אוויר יפה ונעים עד דצמבר", אומר אזון, ומוסיף שהמדינה הקטנטנה בחוף הצפוני של הים התיכון מציעה קניות, אוכל מעולה וגישה לטבע מדהים בקרבת מקום.

גמישות זה שם המשחק

מדלין סטובר, יועצת Virtuoso ומייסדת שותפה של Steuber Travel Group, אומרת שגמישות בנסיעות גם בעונה הנוכחית יכולה להוביל למחירים הטובים ביותר על לינה יוקרתית וכן לחוויית נסיעה מספקת יותר באופן כללי.

"אנחנו מעודדים הרבה מהלקוחות שלנו שרוצים לנסוע בתקופת החגים של סוף דצמבר, לשקול להזיז את התאריכים שלהם לשבועיים הראשונים של דצמבר", היא אומרת.

סטובר מצביעה על שיט נהרות באירופה כאפשרות טובה לסתיו לכיסוי שטח רב עם הוצאות אוכל ומשקאות כלולות. השבוע שאחרי חג ההודיה עד השבועיים הראשונים של דצמבר הוא הזמן הטוב ביותר להשיג עסקאות על שיט נהרות, היא אומרת. ויש בונוס שרבים משיוטי הנהרות לאורך הדנובה, המיין והריין מבקרים בשווקי חג המולד בתקופה זו של השנה.

להזכירכם, אחד משווקי חג המולד המפורסמים של גרמניה נפתח ב-29 בנובמבר בנירנברג, ושוק חג המולד האהוב של שטרסבורג בצרפת נפתח ב-27 בנובמבר.

הקולוסיאום, רומא (צילום: אינגאימג')
הקולוסיאום, רומא (צילום: אינגאימג')

חשבו מעבר ליעדים הרגילים

לונדון, פריז ורומא נשארות היעדים האירופיים המחופשים ביותר לנסיעות ללא קשר לעונה - כולל הטיולים בסוף השנה בין אמצע אוקטובר לאמצע דצמבר. אבל יעדים פחות מוכרים באירופה שמראים עלייה בביקוש כוללים את מרסיי בדרום צרפת, קפריסין, איי פארו בדנמרק, לונגיירביין בארכיפלג סבאלברד של נורבגיה והלסינקי, על פי נתוני Hopper. כל אלה מציעים גם מחירים נמוכים יותר על טיסות מארצות הברית לנסיעות בסוף השנה לעומת אותן תקופות בשנה שעברה וב-2019.

ערי הים התיכון בדרום צרפת, יוון וקפריסין נשארות נעימות עד נובמבר ודצמבר, ויעדים בצפון אירופה כולל איי פארו, פינלנד ונורבגיה מציעים הזדמנות לראות את הזוהר הצפוני.

הגילוי האחרון של Booking.com של היעדים המובילים ל-2025 הראה גם עניין גובר בערים ייחודיות באירופה כמו טריאסטה באיטליה; טין בצרפת; וויליאחויוסה בספרד. האתר מצא שכמעט שני שלישים (61%) מהאמריקאים מתכננים לטייל בעונה המתה בשנה הקרובה כדי להוריד את העלות הכוללת של הטיולים שלהם, לפי בן הארל, מנהל ארה"ב ב-Booking.com.

נסטרו אומרת שבעוד שהחוף הקרואטי וקוטור במונטנגרו מתמלאים במחפשי שמש במהלך הקיץ, עונת זו במקומות אלה מציעה אווירה נעימה שגם היא מושכת.