המאבק בתיירות היתר בוונציה מתחזק: העיר האיטלקית, המתמודדת בשנים האחרונות עם עומס בלתי נסבל של תיירים הפוגע בחיי התושבים ובתשתיות העירוניות, מחריפה את צעדיה. לאחר פיילוט מוצלח שנערך בקיץ האחרון, בו חויבו תיירים חד-יומיים בתשלום של 5 יורו, העירייה החליטה להרחיב משמעותית את התוכנית - הן במחיר והן בהיקף.

דמי הכניסה היומיים לעיר יוכפלו החל מקיץ 2025 עבור תיירים שיגיעו ברגע האחרון, והעיר תגדיל את מספר הימים בהם יידרש התשלום במסגרת השלב השני בתוכנית למאבק בתיירות יתר.

בקיץ הקרוב, ונציה תדרוש מתיירים המגיעים ליום אחד לשלם 10 יורו (כ-11 דולר) אם יגיעו ברגע האחרון, כך על פי עיריית ונציה. תיירים שיזמינו מראש - לפחות ארבעה ימים לפני ההגעה - ימשיכו לשלם 5 יורו (כ-5.4 דולר).

חוזרים לשגרה בוונציה (צילום: REUTERS/Yara Nardi )
חוזרים לשגרה בוונציה (צילום: REUTERS/Yara Nardi )

ב-2025, התשלום יהיה בתוקף במשך 54 ימים, מה-18 באפריל ועד ה-27 ביולי. התיירים יידרשו לשלם את המס בכל יום שישי עד ראשון ובחגים, בשעות השיא מ-8:30 בבוקר עד 16:00.

לטייל באמסטרדם כמו מקומיות: המלצות חמות מהבלוגריות שהפכו את העיר לבית שני
הסוד האירופאי: למה דווקא עכשיו זה הזמן המושלם לטוס

"בוונציה אנחנו מנסים להתמודד עם בעיית תיירות היתר באמצעות הנהגת מערכת הזמנות לעיר", אמר ראש עיריית ונציה, לואיג'י ברוניארו, בהצהרה ברשת X. "הודות לעבודה של אנשים רבים... הצלחנו להתחיל את הניסוי הזה מ-2024, למרות ביקורת ומחלוקות".

ונציה, שניצלה מהכללה ברשימת אתרי המורשת העולמית בסכנה של אונסק"ו למרות המלצות להוסיף אותה, החלה ליישם את דמי הכניסה היומיים בקיץ האחרון, כשדרשה מתיירים לשלם 5 יורו במשך 29 ימים, ברוב סופי השבוע מאפריל עד אמצע יולי. אורחים שהזמינו לינה במלון היו פטורים מהתשלום מכיוון שכבר שילמו מס אחר. השנה, ונציה גבתה 2.4 מיליון יורו (2.6 מיליון דולר) במהלך הניסוי.

"ונציה היא העיר הראשונה בעולם שמנסה לנהל את בעיית תיירות היתר", אמר ברוניארו, "השגנו תוצאות חשובות".

דמי הכניסה היומיים אינם המאמץ היחיד של העיר להתמודד עם הצפיפות. מוקדם יותר השנה, העיר נקטה צעדים להגבלת מספר התיירים המורשים בקבוצות סיור הן במרכז ההיסטורי של ונציה והן באיים הפופולריים מוראנו, בוראנו וטורצ'לו.