משבר התעופה רחוק מלהסתיים, כשיותר מ-15 חברות תעופה בינלאומיות מובילות הודיעו כי הן שוקלות להשעות את פעילותן בישראל לתקופה בלתי מוגבלת, אלא אם המדינה תערוך שינויים בחוק שירותי התעופה המחייב אותן לפצות נוסעים במקרי ביטול או עיכוב טיסות. את דרישותיהן הן הפנו במכתב רשמי ליועץ המשפטי לוועדת הכלכלה בכנסת.
בין החברות המובילות את המהלך נמצאות דלתא איירליינס, בריטיש איירווייז, וחברת הלואו-קוסט האירופית איזי ג'ט, שכבר הודיעה כי לא תחדש את טיסותיה לישראל עד לאחר חג הפסח. לצידן ניצבות גם חברת התעופה הספרדית איבריה וחברת התעופה ההונגרית וויז אייר.
במוקד המחלוקת עומד חוק שירותי התעופה הישראלי משנת 2012, המבוסס על תקנות האיחוד האירופי. החוק מחייב חברות תעופה לפצות נוסעים בסכום של עד 400 דולר במקרה של ביטול טיסה בהתראה של פחות מ-14 ימים. החוק חל על כל הטיסות היוצאות או נכנסות לישראל, ללא קשר למדינת המוצא של חברת התעופה.
אמנם החוק מאפשר פטור מתשלום פיצויים במקרה של "נסיבות חריגות", אך חברות התעופה מתקשות לטעון שהמצב הביטחוני הנוכחי נופל תחת הגדרה זו. זאת מאחר שרגולטורים בינלאומיים, ובהם הסוכנות האירופית לבטיחות אוויר, חזרו והדגישו כי ישראל מסוגלת לנהל ביעילות את הסיכונים הנוגעים לתעופה האזרחית.
ישירות לשאנז אליזה: ארקיע פותחת קו טיסות לפריז
החלופות מצטמצמות: גל חדש של ביטולי טיסות לישראל
כמו כן, לדבריהם מיד לאחר אירועי 7 באוקטובר, הממשלה אמנם השעתה זמנית את חובת הפיצויים בשל תנאי המלחמה, אך הקלה זו הסתיימה. ללא הארכת ההקלה או תיקון בחוק, טוענות חברות התעופה כי הן עלולות להיאלץ להפסיק את טיסותיהן לישראל אם המצב הביטחוני ימשיך להידרדר.
איך זה ישפיע על הכיס שלנו?
משמעות הפסקת הטיסות של החברות הזרות עלולה להיות דרמטית עבור הנוסעים הישראלים: מחירי הטיסות צפויים לזנק בחדות בשל צמצום דרסטי בהיצע הטיסות, כאשר אל על תישאר המפעילה העיקרית בקווים רבים. בנוסף, הדבר יוביל לצמצום משמעותי במספר היעדים הזמינים לטיסה ישירה מישראל, כאשר נוסעים רבים ייאלצו לבצע עצירות ביניים באירופה בדרכם ליעדים רחוקים. גורמים בענף התעופה מעריכים כי ביטול הטיסות עלול להוביל לעלייה של עד 50% במחירי הכרטיסים ליעדים פופולריים, במיוחד בתקופות השיא של חגי ישראל וחופשת הקיץ.