זה קורה לכולנו: אנחנו מסתכלים על כרטיס הטיסה ותוהים למה אותו מסלול שטסנו בו בעבר פתאום נמשך יותר זמן. מתברר שיש סיבה לכך - וזו לא בהכרח האטה בקצב הטיסה.

על פי ניתוח של הניו יורק טיימס, זמן הטיסה הממוצע התארך ב-18 דקות בשנים האחרונות. למשל, טיסה משדה התעופה JFK בניו יורק ללוס אנג'לס מתארכת ב-23 דקות בהשוואה ל-1995. אבל למרות זאת, הטיסות נוחתות בזמן, ולעתים אפילו מוקדם מהמתוכנן. איך זה מסתדר?

הסוד של חברות התעופה התשובה טמונה בשיטה שבה חברות התעופה מוסיפות במכוון זמן לטיסות המתוכננות. "זו שיטה שקיימת כבר עשורים והיא נהוגה בכל חברות התעופה", מסבירה סברינה צ'יילדרס-מילר, דיילת לשעבר בחברת ספיריט איירליינס.

טיסה. משחק הישרדות (צילום: שאטרסטוק)
טיסה. משחק הישרדות (צילום: שאטרסטוק)

"הנוסע הממוצע לא שם לב לדקות הנוספות בזמן הטיסה, כי הוא מתמקד בעלייה למטוס ובהגעה ליעד בזמן המצוין בכרטיס", היא מוסיפה. הוספת זמני הביטחון מאפשרת לחברות התעופה גמישות במקרה של עיכובים קלים - ומשפרת את הסטטיסטיקות שלהן בדוחות למשרד התחבורה האמריקאי.

למה באמת הטיסות מתארכות?

מעבר להוספת זמני הביטחון המכוונת, יש כמה סיבות אמיתיות להתארכות זמני הטיסה, כמו עומס תנועה גובר על המסלולים ובאוויר; תיאום מורכב יותר בין חברות התעופה לפיקוח האווירי; וצעדי בטיחות נוספים שדורשים זמן. למשל, צוותי האוויר עשויים לקבל הודעה במהלך הטיסה להאט. זמני הביטחון הנוספים מבטיחים שהנוסע הממוצע לא מרגיש בהשפעות של הנחיות פיקוח האוויר ואמצעי הבטיחות האחרים.

מטוס מדגם MAX737 BOEING (צילום: יח''צ בואינג)
מטוס מדגם MAX737 BOEING (צילום: יח''צ בואינג)

שינוי כיוון: טיסות איטיות יותר למען הסביבה

דו"ח חדש מאוניברסיטת קיימברידג' מציע כיוון מפתיע: להאט את הטיסות במכוון. מומחים וחוקרים ממליצים על הארכת זמני טיסה מתוך מטרה להפחית פליטות פחמן. עם זאת, הם מודים שהדבר עלול להשפיע לרעה על יעילות חברות התעופה ועל שביעות רצון הנוסעים, במיוחד בטיסות ארוכות. הפתרון שלהם, הוא החלפת מטוסים ישנים בדגמים חדישים יותר. כמו כן, התאמת המטוסים למרחקי הטיסה שלהם תוכננו.