למרות שענף התיירות התאושש מתקופת הקורונה, השנה הקרובה מביאה איתה אתגרים חדשים. המצב הכלכלי הלא יציב, הסכסוכים המתמשכים באוקראינה ואצלנו, וחילופי השלטון הצפויים בארה"ב - כל אלה יוצרים אווירה של חוסר ודאות בשוק התיירות העולמי.
בתוך המציאות המורכבת הזו, אנשים מחפשים דרכים חדשות להתחבר לעצמם ולעולם. זה מתבטא בעלייה של מגמות כמו תיירות כוכבים, רומנטיקה בחופשה, תיירות נוסטלגית ותיירות שינה. כל אלה משקפים את הצורך העמוק שלנו למצוא משמעות ולהתנתק מהשגרה המלחיצה. הנה שבע המגמות המרכזיות שצפויות לעצב את עולם התיירות ב-2025:
1. תיירות לילה
הטרנד החדש העולם לא נעצר כשהשמש שוקעת, ותעשיית התיירות מתחילה להבין את זה. מוזיאונים שפתוחים עד השעות הקטנות של הלילה, חופים זוהרים ומסעות לצפייה בזוהר הצפוני הופכים למוקדי משיכה מרכזיים. ב-2025 צפויה פעילות סולארית חריגה שתיצור מופעי אורות מרהיבים בשמי הצפון. יעדים כמו לפלנד הפינית, איי לופוטן בנורבגיה, סבאלברד ואיסלנד יהפכו למוקדי עלייה לרגל עבור חובבי תופעות טבע ייחודיות.
2. תנו לי שקט
בעידן של רעש בלתי פוסק, השקט הופך למצרך מבוקש. לפי ארגון הבריאות העולמי, זיהום רעש, במיוחד מתנועה, הוא גורם הסיכון השני בחומרתו לבריאות במערב אירופה. חברות תיירות מגיבות לצורך הזה עם יוזמות חדשניות: Havila Voyages מציעה "מפלטי שקט" לאורך החופים הנורבגיים, כולל תחנות ניטור רעש והשוואה חיה לרמות הרעש בערים הגדולות בעולם. Unplugged מפעילה בקתות נטולות טכנולוגיה באירופה, ואילו Majamaja בהלסינקי מציעה בקתות אקולוגיות מבודדות באיים המקיפים את העיר.
View this post on Instagram
3. בינה מלאכותית
לפי נתוני חברת אמדאוס, כמחצית מחברות התיירות מתכננות להשקיע בבינה מלאכותית. חברת Byway כבר פיתחה מנוע AI שמפשט את תכנון המסלולים באירופה, ומסייע בניווט בין לוחות זמנים ונסיעות בין מדינות. TripAdvisor משתמשת בטכנולוגיה דומה לבניית מסלולי טיולים, ורשת מלונות Hyatt מציעה מיטות חכמות שמנטרות את הדופק והתנועה כדי להבטיח שינה טובה יותר. גם חברת גוגל השיקה את טכנולוגיית Gemini שיכולה לסייע בהתאמת חופשה לצרכים אישיים.
4. חזרה לרומנטיקה של פעם
העייפות מאפליקציות ההיכרויות מובילה לתופעה מעניינת: לפי סקר של Forbes Health, כ-80% מבני דור ה-Z מותשים מדייטינג מקוון. התשובה? חברות כמו G Adventures ו-Flash Pack מרחיבות את היצע הטיולים הקבוצתיים למטיילים יחידים, מתוך הבנה שאנשים מחפשים מפגשים אמיתיים והזדמנויות ליצירת קשרים חדשים.
5. יעדי הנישה הופכים למיינסטרים
אחרי שנת 2024 שסבלה מעומס תיירים ביעדים המרכזיים, מטיילים רבים מחפשים אלטרנטיבות. המגמה החדשה היא "חיקויי יעדים" - מקומות שמציעים חוויה דומה ליעדים המוכרים, אבל עם פחות המונים. למשל יעדים כמו אוזבקיסטן, זנזיבר ומדגסקר צפויים לככב השנה.
6. בריחה מהחום
שינויי האקלים משנים את מפת התיירות העולמית. במקום לשאול "איפה חם?", התיירים של 2025 ישאלו "איפה לא חם?". בשל כך אנחנו רואים עלייה בהזמנות לפינלנד ונורבגיה, שם הטמפרטורות בקיץ נעימות יותר. גם עונת הספארי המועדפת משתנה - ממסורתית בדצמבר לחודש מרץ, בעקבות שינויי האקלים.
View this post on Instagram
7. תיירות נוסטלגית
האם Oasis ואמינם ישפיעו על התיירות ב-2025 כמו שעשתה טיילור סוויפט? סיבוב ההופעות של סוויפט ב-2024 הוביל לעלייה בתיירות בכל העולם. מעבר למוזיקה, יש עלייה בביקוש לחוויות נוסטלגיות: מחנות קיץ למבוגרים בארה"ב, חזרה לחופשות קמפינג באירופה, ומיזמים רטרו כמו בית Airbnb בסגנון פולי פוקט. זוהי עדות לכך שבתקופה של אי-ודאות, אנשים מחפשים נחמה בזיכרונות הילדות שלהם.