משפחה יהודית שומרת כשרות חוותה אירוע מטריד בטיסת אייר פראנס ממאוריציוס לפריז, כאשר דיילת הטיסה הגישה להם ארוחות רגילות מסומנות כארוחות כשרות.

האירוע, שפורסם תחילה באתר DansDeals על ידי הנוסעת דבורה מרינלי, מעלה שאלות חמורות על התנהלות חברת התעופה הצרפתית. מרינלי טסה עם שמונה בני משפחה בגילאים 3 עד 73, והזמינה ארוחות כשרות מראש.

בעת הצ'ק-אין בשדה התעופה במאוריציוס, נאמר למשפחה שהארוחות הכשרות שהזמינו לא יהיו זמינות בטיסה בת 12 השעות. למרות זאת, לאחר ההמראה, הדיילת הגישה להם ארוחות מסומנות ב-"KSML", הקיצור התעופתי לארוחה כשרה.

דבורה הבחינה במהרה שמדובר בארוחות רגילות שעליהן נרשם "KSML". היא מיהרה להזהיר את שאר בני המשפחה, אך חלק מילדיה כבר החלו לאכול את הארוחות הלא כשרות. בנה אף שאל את הדיילת ישירות אם הארוחה כשרה, והיא השיבה בחיוב.

על פי החברה, עקב מחסור באספקה מצד הקייטרינג המקומי, הודיעו ללקוחות בהגיעם לשדה התעופה כי הארוחות המיוחדות שלהם לא יהיו זמינות, וכי יסופקו מגשי אוכל צמחוני כתחליף. לאחר עלייתם למטוס, הוגשו להם המנות, כשהן מסומנות על ידי הקייטרינג המקומי באותיות KSML, וזאת אך ורק כדי שהצוות יוכל לזהות אותן".

מטוס נוסעים של חברת אייר פראנס (צילום: באדיבות אייר פראנס)
מטוס נוסעים של חברת אייר פראנס (צילום: באדיבות אייר פראנס)

סתירות בגרסאות

עם זאת, קיימת סתירה מהותית בין גרסת המשפחה לגרסת החברה. בעוד אייר פראנס טוענת כי "הלקוחות היו מודעים היטב לכך שהוגשה ארוחה צמחונית", המשפחה טוענת שבנה במפורש שאל את הדיילת אם הארוחה כשרה, והדיילת השיבה בחיוב. כמו כן, לפי המשפחה, הדיילת הראשית חקרה את העניין ואישרה שדיילת אחרת אכן רשמה "KSML" על הארוחות.

המקרה מעלה שאלות חשובות על אופן הטיפול במזון כשר בטיסות בינלאומיות, ועל רמת ההבנה וההכשרה של צוותי דיילים בנושא דרישות כשרות, שהן חלק מהותי מהדת היהודית.