על רקע הדיון של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, שהחליטה לאשר ולקדם את בנייתה של שכונת קדמת ציון, שכונה יהודית שעתידה לקום באזור הכפר אבו-דיס שבמזרח ירושלים, בשגרירות ארצות הברית בישראל הודיעו כי השגרירות אינה דנה בפרטי דיונים דיפלומטיים פרטיים, אך הבהירו כי עמדתם נשארת מנוגדת לרעיון, והזהירו מהחרפת המתיחות כתוצאה מהבנייה הצפויה.

לקראת עוד חיכוך עם ארה"ב? שכונה יהודית עתידה לקום במזרח י-ם 

"אנחנו לא דנים בפרטים של דיונים דיפלומטיים פרטיים. עם זאת, עמדותינו היו ברורות ועקביות: הרחבת ההתנחלויות מערערת את הכדאיות הגיאוגרפית של פתרון שתי המדינות, מחריפה את המתיחות ופוגעת עוד יותר באמון בין שני הצדדים", קראו בשגרירות. כמו כן, ציינו כי "זה קריטי שישראל והרשות הפלסטינית ימנעו מצעדים חד-צדדיים שמחריפים את המתיחות ומצמצמים את המאמצים לקדם פתרון שתי מדינות במשא ומתן".

הפרות סדר בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

כאמור, הוועדה אישרה והורתה לקדם את בניית השכונה החדשה, וביקשה השלמות ובדיקות אשר קשורות בעיקר להיבטי התנועה. הוועדה תדון בדיון נוסף להפקדה. פעילי הימין המקדמים את בניית השכונה אומרים כי "חשוב לציין שהקרקע של השכונה היא על קרקעות של יהודים והם גורשו משם בפרעות תרפ"ט בניהם רבה של ירושלים הרב פראנק ועוד. הקרקע שייכת ליהודים שבכל כספם רכשו אותה, ולכן זה הנרטיב הישראלי עוד לפני".

כזכור, מדובר בבנייה של כ-400 יחידות דיור בסמוך לגדר ההפרדה שחוצה את אבו-דיס. נזכיר כי מתוכנית המאה של הנשיא האמריקאי הקודם, דונלד טראמפ, אבו דיס סומן כבסיס לבירה פלסטינית עתידית. תכנית המאה אמנם כבר מזמן לא רלוונטית, אך ספק אם בניית שכונה יהודית באזור אבו דיס תתקבל בברכה אצל ממשלו של ג'ו ביידן, כל שכן - שבוע לפני ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בארה"ב.

לכפר, כאמור, יש חשיבות בנרטיב הפלסטיני שכן שמו הוזכר מספר פעמים בהקשר של חלוקת העיר לשתי בירות במסגרת הסדר מדיני. בתחילת המאה הקימה גם הרשות הפלסטינית את בית המחוקקים הפלסטיני באבו דיס.

בתוך כך, שר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי, המבקר בישראל וברשות הפלסטינית, התחייב לחיזוק קשרי הבטחון בין הצדדים. קלברלי נאם בוועידת הבטחון הבינלאומית והתמקד באתגרי הבטחון של ישראל, השטחים הכבושים והאזור כולו, ובחשיבות קידום פתרון שתי המדינות. הוא הדגיש את תמיכת בריטניה בקיום פתרון שתי המדינות כדרך היחידה להבאת שלום, יציבות ושגשוג לישראלים, פלסטינים ולכלל האזור.