בעקבות פרסום סרטון בו נראים תושבי עזה מפגינים כנגד החמאס, ד"ר אורית פרלוב, מומחית לענייני רשתות חברתיות ועוסקת בניתוח הלכי הרוח ומגמות באמצעות המדיה החדשה, שוחחה עם "מעריב" על הנושא והסבירה האם קיימת אפשרות שתושבי עזה ינסו להפיל את משטר החמאס ברצועה.

דורשים להחזיר את החטופים לישראל: המחאה החריגה בעזה נגד חמאס | צפו
חמש שעות מעבר כרם שלום חסום; ליברמן: "אין סיוע עד שחוזרים החטופים"
מסתמן: ההכרעה בהאג בנוגע לצו ביניים להפסקת אש - עד יום שישי

האם הלחץ הצבאי, כפי שטוען נתניהו, משפיע? האם יש כאן שינוי בגישה של הרחוב בעזה?
"לאו דווקא. מהסרטון הזה ניתן ללמוד האם תצליח עסקת החטופים או לא תצליח. לדובר צה"ל יש מחלקת עיצוב תודעה השפעה ולוחמה פסיכולוגית שבמסגרתה בסופו של דבר יש התכתבות עם הקהל העזתי. מטרת העל ומשאלת הלב היא שהציבור העזתי יוצא נגד חמאס. אנחנו כל הזמן רוצים לראות שהם יוצאים נגד חמאס ומוקיעים אותו שיפעילו לחץ על חמאס על מנת שהעסקה תקרה והוא יעזוב וכיד הדמיון".

ומה קורה בפועל?
"יש קבוצות שיש להן כעס אדיר על חמאס, אך זה היה גם קודם. האם יש קבוצות שעכשיו בוזזות ורעבות ומקללות בגלל המלחמה? חד משמעית כן. האם מזה אפשר להסיק שאם עכשיו ינסו להפיל את שלטון חמאס הם יתמכו להפיל את השלטון? הזה התשובה היא חד משמעית לא".

"הרוב המוחלט הוא איסלמיסטי, הוא תומך בשחרור פלסטין באמצעים אלימים. ייתכן שהם נגד הארגון הפוליטי חמאס, שהביא עליהם את האסון הגדול הזה, אז גם אם מחר הם לא בעדו, הם יהיו בעד ארגון אחר שיתמוך בהתנגדות אלימה לישראל. אנחנו רואים שהצבא אוהב להראות הרבה סרטוני כניעה של לוחמי חמאס, אוהב להראות סרטוני ביזה, שבוזזים את הסיוע שמגיע דרך מעבר רפיח, הוא אוהב להראות שחמאס מפנה רובים כנגד האוכלוסייה האזרחית במטרה לקומם אותה נגד חמאס, אוהב להראות שהם גונבים מהם את האוכל וגם במקרה הזה רוצים להראות שיש להם התנגדות, הפגנות, שחלקים בציבור מחזיקים שלטים ומאחלים מוות לחמאס. רוצים לחזור לשאטי ולבית לאהיה".

העזתים בוזזים אחד מהשני את הסיוע (צילום :רשתות ערביות)

"בארבעת החודשים האחרונים אנחנו רואים את דובר צה"ל מוציא סרטונים כאלה שרובם, ככולם, תפקידם העיקרי הוא לוחמה פסיכולוגית, גם להוריד את המורל בציבוריות בעזה, שיש כניעה ביזה והפגנות, ורוצים לגרום לזה שעוד לוחמים ייכנעו ועוד אנשים יצאו כנגד חמאס".

האם זה נושא פרי?
"אני חושבת האם ככל שהמלחמה נעשית יותר לוחצת ויש יותר אש - אז התשובה היא כן. לא בהכרח משנאת חמאס, אלא המצב שלהם באמת רע. אין להם אוכל וברור שהנהגת חמאס נמצאת בחמ"לים 70 מטר מתחת לקרקע והאמירה של עידן רייכל שלא מוציאים אותם ולא תולשים אותם משם - אז אין בלתי מעורבים, היא חארטה."

אולי בהפוך על הפוך החמאס שלח אותם?
"אני לא חושבת. זה יכול להיות אותנטי וגם לא. יש היתכנות, ראינו מקרה אחר בו יש כאלו שחזרו צפונה, האם זה מייצג? לא. האם יש ביזות? כן. האם זה מעיד על הכלל? לא. כן יש לחץ מאוד גדול על האוכלוסייה - בחלק הצפוני יש רעב בלתי מתואר ובחלק הדרומי אתה כבר רואה עזתים רוצים לברוח מעזה, זה אמיתי ואותנטי. הפגנות שאתה רעב נגד חמאס בזמן מלחמה? הסיכוי לכך הוא אפסי ביותר בעייני כמשהו אותנטי לגמרי".

אך הייאוש גובר והרצון לברוח.
"כן, בעיקר בדרום ברפיח ובצפון באמת רואים תופעות של רעב מאוד כבד מאוד, ברמה שאוכלים אוכל של חיות, וזה אותנטי ואמיתי. זה שמתראיין לאל ג'זירה נגד חמאס או ההפגנות הקטנות, יש כאן אינטרס לדובר צה"ל, זה מגמתי. זה לא אומר שזה לא בהכרח אותנטי. גם החמאס פעל ככה ברחוב מסוים. סרטון של כמה שוטרים שניסו להראות: הנה, חמאס חזר לצפון הרצועה, יש תדמית ותודעה, המון לוחמה פסיכולוגית, אבל זה לא נכון. גם הניסיון שלהם להראות 'אנחנו פה' - זה לא אותנטי. עיקר הסרטונים הם לוחמה פסיכולוגית".