המכון למחקרי ביטחון לאומי פרסם היום (ראשון) סקר חדש שבוחן את עמדות הציבור הישראלי בנוגע למלחמת חרבות ברזל. מהסקר עולה נתון מטריד, כי בשיא המתיחות הביטחונית בצל החשש מתקיפה איראנית, כמחצית מהנשאלים מודאגים יותר מהמתחים החברתיים בתוך ישראל. 48% מהנשאלים (51% בקרב הציבור היהודי) מודאגים יותר ממתחים פנים-ישראלים, בעוד 37.5% (39% בקרב הציבור היהודי) חוששים יותר מהאיומים הביטחוניים החיצוניים.

נושא נוסף שנבדק הוא עמדת הישראלים בנוגע להשפעת החיסולים הדרמטיים על מצבה של ישראל. אחוז ניכר מהישראלים סבור כי חיסולי אסמאעיל הנייה ופואד שוכר לא שיפרו את מצבה הביטחוני של ישראל, או אף הרעו אותו. 

מסעוד פזשכיאן ואיסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
מסעוד פזשכיאן ואיסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)

בתשובה לשאלה, 38% מאמינים כי החיסולים די שיפרו או שיפרו מאוד את המצב הביטחוני, 34% מאמינים כי הם לא שיפרו ולא הרעו, ו-20% השיבו כי הם די הרעו או הרעו מאוד.

בנוסף, כ-24% מהמשיבים סבורים שהחיסולים די שיפרו או שיפרו מאוד את הסיכויים לעסקה לשחרור חטופים, בעוד 29% מאמינים כי הם לא שיפרו ולא פגעו בסיכויים. 18.5% סבורים שהחיסולים פגעו מעט בסיכויים, ו-16.5% השיבו כי פגעו מאוד בסיכויים.

פעילות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

הסקר בחן גם את עמדות הציבור בנוגע למערכה המתחממת מול איראן. 44% מהישראלים (52% בקרב האוכלוסיה היהודית) מאמינים שבנסיבות הנוכחיות על ישראל לפעול צבאית ישירות מול איראן. בשאלה נוספת עלתה תשובה מפתיעה: 53% מהנשאלים בטוחים שישראל צריכה לנקוט צעדים מדיניים שימנעו הסלמה למלחמה ישירה.