מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל והכניסה הקרקעית של כוחות צה"ל לרצועת עזה, המתח בין סטודנטים וסטודנטיות יהודים וערבים במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ גבר.

בשבועות האחרונים אף נחשף מייצג מקומם משיעור דיאלוג במכללת דוד ילין בירושלים, שם סטודנטים מהמגזר הערבי כינו את החטופה מיה שם "שקרנית", חייל צה"ל "רוצח ילדים", ואף הוסיפו לצייר לבבות וכתובות "אללה אכבר" בערבית סביב תמונת מחבל חמאס.

כתבו לצד תמונתה של מיה שם ''שקרנית'' ולאחר מכן מחקו (צילום: פרטי)
כתבו לצד תמונתה של מיה שם ''שקרנית'' ולאחר מכן מחקו (צילום: פרטי)

התופעה אינה חדשה, ועוד בעבר דווח כי ברוב מוסדות הלימוד המקרים אינם מטופלים כראוי וכי ההנהלה אינה טורחת להרחיק את הסטודנטים או המרצים המביעים תמיכה בטרור. בעקבות אירועים מסוג זה, נחשף במעריב כי התאחדות הסטודנטים צפויה לצאת עם תוכנית למאבק בהסתה לטרור באקדמיה. התוכנית עלתה להצבעה של כל אגודות הסטודנטים ואושרה, אך כמה מהאגודות הצביעו "נגד" בטענה שאינן מעוניינות לשתף פעולה.

מדובר בתוכנית כוללת של התאחדות הסטודנטים הארצית למאבק בהסתה בטרור בקמפוסים שבמסגרתה, כל האגודות - מלבד אלה שהצביעו נגד - התחייבו לפעול מול מרצים או סטודנטים שהביעו או יביעו תמיכה בטרור. בנוסף, הן אף התחייבו לדרוש את פיטוריו של אותו מרצה או להרחקתו של הסטודנט מהקמפוס, תלוי במקרה.

''מיה שם לא שקרנית'', סטודנטים מפגינים במכללת דוד ילין (צילום: פרטי)
''מיה שם לא שקרנית'', סטודנטים מפגינים במכללת דוד ילין (צילום: פרטי)

בין אגודות הסטודנטים שהצביעו "בעד" התוכנית למאבק בהסתה לטרור: האוניברסיטה הפתוחה, הקריה האקדמית אונו, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת אריאל, המכללה למנהל, המכללה האקדמית סמי שמעון, בית ברל, עמק יזרעאל, האקדמית הדסה, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים, אורט בראודה, מכללת נתניה, אחוה, מכללת אורנים, שערי מדע ומשפט, דוד ילין, מכללת קיי, מכללת עזריאלי, המכללה הטכנולוגית ב"ש ויו"ר ההתאחדות.

בין אגודות הסטודנטים שהצביעו "נגד" התוכנית: אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן גוריון, מכללת אשקלון, מכללת ספיר, האקדמית תל אביב יפו, לוינסקי - וינגייט, סמינר הקיבוצים והאקדמית גליל מערבי. נמנעו מלהצביע: אוניברסיטת בר אילן, מכללת תל חי והמרכז האקדמי לב.

עדי גרמה שרעבי, יו"ר אגודת הסטודנטים בקמפוס לוינסקי, מסרה למעריב: "מצער מאוד שבמקום להתעסק בבעיות אמיתיות של עשרות אלפי סטודנטים מפונים, התאחדות הסטודנטים פועלת לקידום הצעות פופוליסטיות בתקציב עתק שמלבד כותרת יפה, לתוכנית שהוצגה שום יכולת השפעה ממשית או תכליתית. ההתאחדות מוזמנת לפרסם את פרוטוקול הישיבה, שם ניתן לראות בפשטות שאותם 'מתנגדים' המתוארים בכתבה כתומכי טרור היו כולם ללא יוצא מן הכלל בעד קידום טיפול בעיית התמיכה בטרור, אלא שהדבר צריך להיעשות במידה ראויה וסבירה".

"אין טעם להוציא פרסום חוצות על נושא שהוא קונצנזוס בחברה הישראלית ושניתן לקדמו ללא מסע יחסי ציבור על חשבון כספי הסטודנטים. לצערי לאור הדמגוגיה הזולה שמועלית בכתבה, עלי להבהיר את הברור מכל, אני מתנגדת לכל הסתה לטרור או הכחשה של פעולות אלו בכל מקום שהוא ובאקדמיה בפרט".