בצל החשש מהסלמה ביטחונית, כ-26% ממוסדות החינוך ברחבי הארץ, בהם לומדים כ-472 אלף תלמידים, עדיין אינם ממוגנים כראוי, כך מתריעים בשלטון המקומי לקראת פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר.

הנהגת ההורים הארצית נגד השר קיש: "ציוני הבגרות שייך לתלמיד ולא למשרד החינוך"

מהפילוח עולה, כי בירושלים פערי המיגון במוסדות החינוך עומדים בירושלים על כ-35%, בחיפה – כ-33%, בגוש דן – כ-31% ובאזורי המרכז והשרון, הצפון והדרום – כ-20%.

בשלטון המקומי מתריעים, כי האחריות לבניית מוסדות חינוך ובכלל זה בניית מרחבים מוגנים נחלקת בין המדינה, האחראית על אישור תוכניות הבנייה ותקצובן לרשויות המקומיות, האחראיות על הביצוע בפועל. ישנן רשויות מקומיות שניצלו את חודשי הקיץ להאצת פעולות מיידיות כדי למגן את מוסדות החינוך.

בשלטון המקומי ציינו, כי הערים גבעתיים, כפר סבא וגני תקווה מהוות דוגמאות בולטות למאמצים להבטיח סביבה מוגנת לתלמידים. בעיר כפר סבא הושקעו למעלה מחמישה מיליון שקל בהתאמת המיגון לצורכי האוכלוסייה הגדלה. גני הילדים כבר ממוגנים, והעיר עוסקת כעת במיגון בתי הספר.

בשונה מגבעתיים, שנאלצה להתמגן כמעט מאפס, בכפר סבא בהיותה עיר יותר חדשה, חלק ממוסדות החינוך מוגנו בעת הבניה, אך לאור תקופת החירום נעשו בדיקות והתאמות מעמיקות בהתאם לצרכים המשתנים. 

רפי סער, ראש עיריית כפר סבא, מסר: "ההחלטה בנוגע למיגון מוסדות החינוך בעיר נעשתה מתוך מקום של אחריות רבה, המחויבות שלנו כלפי התושבים וההבנה הברורה שנושא הביטחון האישי במהלך הלימודים הוא הכרחי ואינו נתון לפשרות. הדבר חייב אותנו למצוא פתרונות יצירתיים ומהירים ולבנות את תקציב העירייה בהתאם, בכדי שגם במקרה של הסלמה וגם במבט רחוק יותר קדימה - נהיה מוכנים לכל מצב".

מפרוץ הלחימה, עיריית גבעתיים פתחה במבצע חסר תקדים בהיקפו של מיגון מוסדות החינוך והמרחב הציבורי בעיר באמצעות החברה העירונית יעד. לאחר שסיימו למגן את כל גני הילדים בעיר, במהלך חופשת הקיץ בוצעו עבודות אינטנסיביות על מיגון 14 בתי הספר העירוניים. העלות הכוללת של מיגון מוסדות החינוך בגבעתיים עומדת על כ-60 מיליון שקלים.

"מאז תחילת המלחמה, נאלצנו לערוך התאמות רבות בכדי שמוסדות החינוך בעיר, אשר נבנו ברובם לפני שנים רבות, יהיו בעלי מרחבים מוגנים. הבנו, שאם אנחנו רוצים לייצר שגרה לילדים ובני הנוער בעיר גם בזמן חירום, אנחנו יכולים לסמוך רק על עצמינו. העבודה שלנו היא מקיפה והכרחית, ומתבצעת תוך ליווי צמוד של פיקוד העורף ובשיתוף כל אגפי העירייה בכדי לסיים אותה ביעילות ובמהירות", ציין ראש עיריית גבעתיים רן קוניק.

יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, הדגיש כי האיומים המתמשכים מהצפון והדרום, והרצון להחזיר כמה שיותר תושבים לביתם מחייבים מהלך למיגון משמעותי של מוסדות החינוך.

"לפני למעלה מחצי שנה הצגנו לממשלה תכנית ביטחונית להחזרת הביטחון האישי, הכוללת צעדים נדרשים במוסדות החינוך. לצערנו, מוסדות חינוך רבים ברחבי הארץ עדיין חסרים במיגון הולם. הרשויות המקומיות נאלצות לקחת על עצמן את תפקיד המדינה ומוציאות תקציבי עתק על מיגון בתי ספר וגנים", הוא התריע.