שנת הלימודים תשפ"ה נפתחה הבוקר (ראשון) בצפון הארץ תחת צילה הכבד של המלחמה מול חיזבאללה, אך עם נחישות בלתי מתפשרת מצד ראשי המועצות המקומיות, מנהיגי הצבא, ומערכת החינוך להבטיח שילדי הצפון ימשיכו ללמוד ולהתפתח גם בנסיבות המורכבות. ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, ערך סיור נרחב בבתי הספר שבתחום המועצה, כשהוא מלווה במפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, ובמפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא. 

הסיור החל בבית הספר 'מבוא גליל' באיילת השחר, שם התקבלו באווירה רגועה ככל שניתן לאור המצב, אך עם נוכחות מוגברת של כוחות הביטחון, שתפקידם להבטיח את שלומם של התלמידים. אלוף רפי מילוא הדגיש את חשיבות הנוכחות הצבאית בשטח וציין את המחויבות להגן על התלמידים בכל מצב. בהמשך, המשיכו לסיור בבית הספר 'הר וגיא', שהוקם השנה בקמפוס חלופי באזור התעשייה צח"ר, לאחר שקיבוץ דפנה פונה. 

יו"ר ההסתדרות הכריע: מחר - שביתה כללית במשק | אלו המקומות שישבתו
רצח החטופים: חמאס הימר על החברה הישראלית אך ויתר על הנכס היקר שלו

זלץ הביע את שביעות רצונו מכך ש"רוב מוחלט של התלמידות והתלמידים הגיעו היום לבתי הספר, במספרים גבוהים יותר ממה שחשבנו". עם זאת, הוא לא הסתיר את אכזבתו מהשביתה בבתי הספר התיכוניים, שהתקיימה למרות בקשתו החריגה לאפשר את פתיחת הלימודים. "אני מקווה שזה ישתנה", אמר זלץ וביקש מאלוף פיקוד העורף להמשיך ולתגבר את החיילים והחיילות במתחמי החינוך במועצה.

ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ׳, התייחס לפתיחת שנת הלימודים במצב הביטחוני הנוכחי: ״זהו ה-1 בספטמבר הכי לא שגרתי והכי קשה שחווינו עד היום כמדינה, כמועצה, כקהילה", אמר וציין את ביקורם של שר הביטחון יואב גלנט ואלוף פיקוד צפון, אורי גורדין, בבית ספר רגבה, אחד מבתי הספר של המועצה.

דוידוביץ' הביע את רגשותיו הכבדים מול המצב המורכב שבו תלמידים ותלמידות רבים פונו מבתיהם ונאלצים להתמודד עם מציאות קשה: ״אנו פותחים את שנת הלימודים ביום שאמור להיות יום חג - אך נפתח בצל עצב שאין לו מילים. אני עומד כאן הבוקר ומבין היטב שאנחנו כרגע בנקודת זמן היסטורית שבה שום דבר לא מובן מאליו. יש לנו כאן במועצה תלמידים ותלמידות שפונו השנה מבתיהם - ובתוך כך מגלים עצמאות ואחריות וביחד עם הוריהם עושים את הבלתי ייאמן וממשיכים. אני מצדיע לכם הורים, מורים, מנהלים ומחנכים יקרים״. 

משה דוידוביץ' (צילום: דורית ריטבו)
משה דוידוביץ' (צילום: דורית ריטבו)

עוד שיתף בהתלבטויות פתיחת מסגרות החינוך במועצה השנה: "התלבטנו רבות האם לפתוח את השנה כרגיל ואיפה, ואני ער לכל המצוקות שעולות מהשטח. אצלנו במועצה קיימנו היערכות עצומה במחלקת הבטחון ואגף התפעול ובתוך כל ההכנות חשוב להגיד כי כלל המאבטחים עברו רענון וביצעו סיורים בבתי הספר. באגף התפעול במועצה - נהגי האוטובוסים עברו הדרכת עזרה ראשונה והכשרה מקצועית לנהיגה בטוחה כולל התמודדות במצבי חירום והתנהגות בזמן הסעה".

ילדים בגליל העליון נמלטים באזעקה (צילום: ללא)

"אני פונה אליכם תלמידים יקרים, שנת לימודים היא תמיד התחלה של משהו חדש. היכרות עם חברים חדשים, היכרות עם חומרי לימוד מסקרנים ומעניינים, טיולים מלאיי חוויות שעוד יהיו, והרפתקאות רבות שאפשר לחוות רק כשנמצאים בבית ספר. קחו את השנה הזאת בטוב, תנסו להנות מהדרך, תחייכו, תשירו, תרקדו ותהיו ביחד עם החברים שלכם למסע הזה ואנחנו כמועצה  ביחד עם המורים שלכם נהיה לצידכם תמיד כדי ללוות ולהאיר את הדרך".

במקביל, גם במועצה האזורית גולן התקיימה היערכות מקיפה לפתיחת שנת הלימודים, תוך דגש על ביטחון הילדים. 4,000 תלמידים החלו את לימודיהם הבוקר ב-10 בתי ספר יסודיים במועצה, כאשר 538 מתוכם החלו את כיתה א'. אורי קלנר, ראש המועצה האזורית גולן, אמר: "זהו בוקר קשה לכל מדינת ישראל ויחד עם זאת - נעשה הכול על מנת לאפשר לתלמידי הגולן לפתוח את שנת הלימודים כסדרה״. 

תקיפות הכטב''מים בגבול הצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
תקיפות הכטב''מים בגבול הצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

גם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הצטרף למאמצים להבטחת פתיחת שנת הלימודים בצורה מיטבית. הוא פגש את תלמידי כיתות א' והוריהם, ובירך אותם בשנת לימודים טובה ומוצלחת. "במהלך הקיץ עיריית חיפה טיפחה את הסביבה הלימודית בגני הילדים ובבתי הספר, ולצד זאת הוספנו לשפר את המוגנות וההיערכות לשעת חירום", אמר.

שנת הלימודים נפתחה גם בכלל מוסדות החינוך במועצה האזורית עמק יזרעאל, שם בחרו התלמידים לתמוך במשפחות החטופים על ידי לבישת חולצות צהובות. שלומית שיחור רייכמן, ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל, הדגישה את הערך העליון של שחרור החטופים: ״זה לא בוקר רגיל ולא שנה רגילה, מזה חודשים רבים כולנו חיים במציאות מורכבת. מעל לכל יש דבר אחד ברור - שחרור החטופות והחטופים שלנו הוא לא עניין פוליטי אלא עניין ערכי. אנו מייחלים לשובם הביתה במהרה תוך עידוד נקיטת פעולה חינוכית משמעותית לעיסוק בנושא - זהו צו השעה״.