"ללא שגרת לימודים ומסגרת משמעותית, המעשה לא אחראי, לא מוסרי ולא אנושי, ועלול לגרום נזק בל יתואר לתלמידים ולתלמידות, למצבם הרגשי וליכולתם להשתקם בחיים". כך כתב איתן מורן בשם פנימיית עין גדי לוועדת חריגים של ארגון המורים, במטרה לאפשר לימודים במוסד, אך נענה בסירוב.

רס"מ במיל' יניב יצחק אורן ז"ל, לוחם בגדוד 8119 של חטיבת ׳ירושלים׳ ומנהל פנימיית עין גדי באזרחות, נפל לפני שבוע בקרב במרכז רצועת עזה. ארגון המורים סירב לבקשת המוסד החינוכי להחריג את הפנימיה מהשביתה על אף מצבם הנפשי הקשה של התלמידים.

מי שובת היום ואיפה? השביתה יצאה לדרך
אבוקות, מדורות ורימוני הלם: מאות אלפים הפגינו לשחרור החטופים

תלמידי פנימית עין גדי, רבים מהם מיישובי העוטף, חיים תחת חוויות טראומטיות מאז שבעה באוקטובר. הם מתמודדים עם הידיעה על הירצחם של קרוביהם ועם הפינוי הארוך מביתם (חלקם חזרו מאז). לפני שבוע הם ספגו מהלומה נוספת, כשהותר לפרסום שמנהל הפנימיה יניב אורן נהרג בעזה. מותו של יניב, ששימש עבורם דמות אב נערצת ומקור תמיכה, השפיע קשות על התלמידים.

פנימיית 'ביכורים' למצוינות במוזיקה ואמנות שהוקמה ופעלה במועצת אשכול עד לפני מספר שנים שולבה בהמשך, לפני שלוש שנים, עת נפתחה הדלת עבורה במועצה אזורית תמר אל פנימיית עין גדי. גם מי שהייתה המנהלת בתחילת דרכו של המוסד החינוכי, תמר קדם סימן טוב, נרצחה עם שלושת ילדיה ובעלה בניר עוז ובנו של מייסד תכנית הדגל של התיכון, שגיא דקל חן, נחטף לעזה. 

תמר קדם סימן טוב, בעלה יונתן (ג'וני) וילדיהם ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תמר קדם סימן טוב, בעלה יונתן (ג'וני) וילדיהם ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בניסיון להעניק לתלמידים עוגן ושגרה תומכת, ביקשו ראש המועצה האזורית תמר, ניר ונגר והאגודה לקידום החינוך ירושלים מארגון המורים החרגה מהשביתה ופתיחה של הפנימיה והתיכון, וסורבו באופן מקומם. הארגון השיב שהוא מאשר התכנסות של המורים עם התלמידים ב-1 בספטמבר בלבד וכי "אין בזה ביטול שביתה".

שגיא דקל חן (צילום: באדיבות המשפחה)
שגיא דקל חן (צילום: באדיבות המשפחה)

עדי בן דור, תושב מושב עין הבשור שבמועצת אשכול שמתגורר כעת בירושלים, היה חניך במגמת 'ביכורים' בשנתיים האחרונות שלו במערכת החינוך וכעת הנו בוגר טרי של הפנימיה. עדי מספר לנו: "יניב היה רכז חינוכי שלי ובהמשך גם מנהל. אמנם אני כבר לא חלק מהפנימייה, וכבר יצאתי לחיים הבוגרים, אבל היה לי עדיין מאוד קשה עם הבשורה על המוות של יניב".

לדבריו, "לאבד את יניב הרגיש לכולנו כמו אבדה מדרגה ראשונה". עדי אומר: "בהלוויה ראיתי את כל האנשים שליוו אותי ועזרו לי לצמוח כבן אדם בשלוש השנים האחרונות וראיתי איך כל האנשים שעיצבו אותי גם עוצבו בעצמם על ידו. דיברתי גם עם חניכי פנימייה שצריכים להתחיל עכשיו את כיתה י"ב והיו להם המון חששות לגבי התנהלות הפנימיה".

עוד הוא מוסיף ומשתף: "כששמעתי על השביתה, התבאסתי בשביל החניכים". עדי סבור ש"הם צריכים להרגיש שיגרה, ומעבר לזה, הם צריכים את ה'ביחד' שלהם, כדי לעבור את תהליך הפרידה ממנו בצורה הכי תומכת שאפשר". כמו הנהלת הפנימייה, גם עדי מאמין שלאור הנסיבות נכון לתלמידים לפתוח את שנת הלימודים ולא לשבות, וקיווה להבנה ולהכלה בעניין הזה גם מצד ארגון המורים. הוא מדגיש: "החניכים באמת צריכים עכשיו את היציבות הזאת של מסגרת, ואם זה ייתן להם אפילו אשליה לכך, זה כבר אפקט גדול מאוד לדעתי".

במכתב שנשלח לארגון המורים נכתב בין השאר: "ישנה חובה מוסרית ואנושית להימנע משביתה בחטיבה העליונה בתיכון עין גדי בשל הנזק החמור שייגרם עקב כך לתלמידים בתיכון, שאין דרך אחרת להגדירם אלא כמוכי גורל. לא ניתן לתאר במילים את הטראומה שחווים ילדים וילדות אלה, שעולמם חרב עליהם בעקבות מתקפת שבעה באוקטובר. ואם לא די בטראומה עקב חוויות המוות של הקרובים להם ביותר והחשיפה למעשי הרצח והאלימות הקיצונית, בצד השכול הנורא מתמודדים תלמידים ותלמידות בתיכון גם עם הפינוי הממושך מביתם לתקופה ארוכה (הנמשכת עד היום). אלא שסדרת המכות שניחתה על ילדים וילדות אלה לא תמה".   

עוד נכתב: "מאז האסון שימש מנהל הפנימיה, יניב אורן, דמות עוגן ומקור תמיכה, מכל הבחינות. נערים ונערות חבולים אלו מצאו ביניב דמות של אבא, אימא, בית ומשענת", וכן "עבור רבים מהתלמידים והתלמידות היה יניב דמות כל כך משמעותית שהחלל שנפער בלכתו הותיר אותם פצועים וכואבים ושוב יתומים ועזובים".

הכותבים הדגישו כי נכון להיום, הדבר היציב המרכזי שיכול לשמש עוגן לילדים וילדות אלו, הינו מסגרת קהילתית ולימודית המוכרת להם, עם הדמויות שלוקחות חלק משמעותי בחייהם – חבריהם והצוות החינוכי. 

המכתב מתריע: "בנסיבות קשות אלו, הפקרתם של התלמידים והתלמידות להמשך התמודדות עם מציאות כאוטית, ללא שגרת לימודים ומסגרת משמעותית, הינה מעשה לא אחראי, לא מוסרי ולא אנושי, שעלול לגרום נזק בל יתואר לתלמידים ולתלמידות, למצבם הרגשי וליכולתם להשתקם בחיים". לסיכום הוסיפו: "המועצה המקומית רואה חשיבות עליונה בהבטחת רצף חינוכי ושגרת לימודים לתלמידים, על מנת לספק להם מעטפת תומכת וחיונית בתקופה קשה זו".

רן ארז (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
רן ארז (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ארגון המורים סירב להחריג את הפנימייה למרות הפנייה, אישר התכנסות של התלמידים ב-1 בספטמבר והדגיש כי "אין בכך ביטול השביתה". 

ראש המועצה האזורית תמר, ניר ונגר, מסר: "קיבלתי בהלם ובתסכול את תגובת ארגון המורים לבקשתנו החריגה (להביא מורים רק ליום אחד) תגובה זו מעידה לצערי על אטימות לב של הארגון וחוסר הבנת המצב הקשה בו אנחנו נמצאים. לצערי ארגון המורים אולי עוסק במורים אבל בטח לא בחינוך אם זו התשובה שלו לבקשה שלנו". 

מארגון המורים נמסר בתגובה ביום חמישי כי "ארגון המורים גילה הבנה ורגישות לבקשת תיכון עין גדי ואישר לבית הספר, באופן חריג, יום הערכות לשנת הלימודים, שמתקיים היום, חמישי, וכן את פתיחת שנת הלימודים בראשון בספטמבר. החל מהשני בספטמבר, השביתה הארצית תחול גם על בית הספר. מאבק ארגון המורים הוא ארצי ונוגע לכל מורה ומנהל בבתי הספר התיכוניים, לשכרו, לתנאי העסקתו ולביטחון העסקתו כמורה וכמנהל".

התמונה השניה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]