דרמה: מועצת התלמידים והנוער הארצית והנהגת ההורים הארצית פרסמו הלילה (בין ראשון לשני) הודעה בה הם קוראים לתלמידים לא להגיע לבית הספר, ולהורים - לא לשלוח את ילדיהם. "לעשות צחוק מתלמידי ישראל ולהודיע ב-23:30 בלילה שמחר יש לימודים בתיכונים, תחת עיצומים - לא בבית ספרנו".

עוד הוסיפו: "אנו קוראים לתלמידי ישראל לא להגיע מחר לתיכונים וקוראים להורים לא לשלוח את ילדיהם, התלמידים הם לא כלי משחק בידי אף אחד מהצדדים", וציינו כי "כבר שנתיים וחצי שתלמידי ישראל סובלים תחת עיצומי ארגון המורים, לימודים עם עיצומים זאת לא שנת לימודים.
אנו נשקול את המשך צעדינו".

זאת לאחר שארגון המורים הודיע מוקדם יותר היום על השהיית השביתה, לאחר כשמונה ימים. לדברי יו"ר ארגון המורים, רן ארז, "המאבק נמשך ואם לא נמצה את המו"מ ונגיע להסכם, נחדש את השביתה. אנו מודיעים על השהיית השביתה מתוך התחשבות במצב הקיים במדינה ובמערכת החינוך, ומתוך אחריות עליהן ועל התלמידים והמורים".

יואב קיש, רן ארז, תסתכלו לדור שהולך לאיבוד בעיניים | הורה מודאגת
קיש על פועלו מול שביתת ארגון המורים: "נתניהו מגבה אותי"

למרות השהייה, העיצומים ממשיכים. המורים לא יתנו ציונים ולא יצאו לפעילויות מחוץ לכתליי בית הספר, למעט הכנה לנסיעות לפולין. ארגון המורים קרא למנהלים שלא להתקשר עם מפעילי טיולים, תיאטראות וכדומה, מכיוון שלא יינתנו אישורים לחריגה, והכסף ששולם ילך לאבדון.

בנוסף, ארגון המורים מודיע כי יינתנו מענקים על ימי השביתה למורים הזכאים, ויאפשר למורים לקבל הלוואות שבהן יחזירו רק את הקרן, כאשר הארגון ישלם את הריבית.

 ההודעה על ביטול השביתה מעידה בעיקר על השתלמות הלחץ שהפעיל משרד האוצר ובראשו השר סמוטריץ׳ והממונה על השכר. האיומים על הפסקת תשלום השכר למורים שייקחו חלק בשביתה, בצירוף שבירת השביתה שנעשתה על ידי חלק מהמורים - עבדו שניהם על רן ארז, שניסה בימים האחרונים למצוא דרך להתגבר על הלחץ.

אף כי בארגון המורים ניסו להרגיע את המורים השובתים, באמירה כי עומדת לרשותם קרן פיצויים שאמורה לדאוג לכיסוי ההפסדים, ההערכה באוצר הייתה כי מדובר בפיצוי שאינו מספיק ליותר מימים בודדים ויפצה רק את חלק מהמורים. ההפסד המשמעותי של שכר ממנו חוששים המורים, ובעת שארגון המורים יתקשה לספק את התמיכה הדרושה לקיום שביתה כזו - החזרה ללימודים הייתה רק עניין של זמן.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ כתב בתגובה: "טוב שארגון המורים עצר את השביתה, שלא היתה מוצדקת מלכתחילה. בוודאי לא בזמן מלחמה. אפשר להמשיך לנהל מו"מ מבלי לפגוע בתלמידים במורים ובהורים". 

יואב קיש כתב: "במלחמה לא פוגעים במורים ובתלמידים. לא בשביתות ולא בעיצומים".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

חלקו של הרצוג

בימים האחרונים אנשיו של הנשיא הרצוג לחצו ופעלו מאחורי הקלעים במטרה להביא לסיום השביתה ולהשלים משא ומתן מואץ תו״כ שהתלמידים נמצאים בביה״ס ושנת הלימודים לא נפגעת.

נזכיר כי שר החינוך יואב קיש תקף אתמול את דבריו של יו"ר ארגון המורים רן ארז בריאיון לחדשות 13, שבו כינה את המורים שלא שובתים "פרזיטים וגיס חמישי". בתגובה חריפה, פרסם קיש הודעה בה גינה את דבריו של ארז: "'פרזיטים' ו'גייס חמישי' - ככה בחר רן ארז לכנות היום נתח הולך וגדל של מורים ומורות שלא מוכנים לנטוש את תלמידיהם בשעת מלחמה". קיש הוסיף: "המורים שלנו הם לא 'פרזיטים' ולא 'גייס חמישי' – הם גיבורים שנתנו ונותנים הכול בשביל התלמידים שלהם".