נראה כי בין ההתקפלות של ארגון המורים לבין ההישג של האוצר - ההודעה על השהית השביתה בתיכונים השאירה צד אחד בחוץ – התלמידים. במהלך הלילה קראה מועצת התלמידים הארצית שלא להגיע לבתי הספר, בטענה שמתייחסים אליהם כ״כלי משחק״ וכי כבר שנתיים וחצי שפוגעים בהם באמצעות העיצומים על הציונים. בעקבות זאת, רבים מתלמידי התיכונים לא התייצבו בבתי הספר, ובערים רבות השביתו הנהגות ההורים את הלימודים.

״לא פתחנו היום את השנה כי התלמידים אצלנו שבתו וכיבדנו זאת״, מספרת לימור מילר, מנהלת תיכון עירוני ה׳ בת״א וחברה בהנהלת ״מנהיגים״, ארגון מנהלי בתי הספר, ״אבל גם מחר כשנעשה זאת באופן רשמי, נעשה זאת כשעדיין אין לנו הסכם ביד, עם עיצומים על ציונים ובחוסר הערכה משווע כלפי המורים״.

נסראללה איבד שליטה: בצה"ל החליטו איך להגיב לירי הכטב"מ לנהריה
אביגדור ליברמן חושף בראיון מיוחד: "ייתכן שגדעון סער ייכנס לממשלה בקרוב"

״בתוך כל מאבקי האגו בין משרדי האוצר והחינוך מול ארגון המורים, התעלמו מהמשבר האמיתי בחינוך״, טוענת מילר, ״למרות שהמורים שלנו משקיעים בהם את כל מרצם, השמיניסטים שלנו ספגו פגיעה משמעותית עוד מתקופת הקורונה. אנחנו דואגים מאוד ממצבם, ממצב הבתים שלהם. הם חייבים השתייכות למסגרת וגורם מקצועי מבוגר שידע לתת להם מענה רגשי ראוי, וכלים להתמודד עם המצב הלא פשוט הזה. במקום להתעסק בסוגיות האלה – יש שבוחרים שלא לחתום על הסכם ולהעניש את המורים על השביתה״.

״צריך לזכור״, היא אומרת, ״שמורה מותש ומתוסכל, ככל שירצה לתת את המקסימום לתלמידיו, לא יוכל לעשות זאת. הם חייבים להבין שדאגה למורה משמעותה דאגה לתלמיד. מוכרחים לשפר לאלתר לא רק את שכר המורים, אלא גם את תנאי העבודה שלהם. השימוש בעונשים ומשחקי כוח הוא מסר שלילי לכלל הציבור הישראלי, ובפרט לאנשי החינוך. אני מצפה להתכנסות שקולה שרואה את טובת התלמידים, בהבנה שמערכת החינוך לא חשובה פחות ממערכת הביטחון והבריאות״.

גם הורי התלמידים זעמו לנוכח הפסקת השביתה עם השארת העיצומים על ציוני התלמידים. כך למשל הדס בקל מקרית אונו, אם לתאומים בכיתה י״ב, לא שלחה הבוקר את בניה לתיכון בן צבי, בו הם לומדים: "זה ברור שלא חידשו את הלימודים כי התלמידים מעניינים אותם, אלא אך ורק על מנת לקבל משכורת לפני החגים. גם האוצר וגם ארגון המורים מנסים לעשות שרירים, וזה יוצא כרגיל על גב התלמידים, שימשיכו להיפגע מהסיטואציה".

בקל היא ממש לא היחידה. "אצלנו בבית הספר פרט לילדים בודדים, כל שכבת י״ב לא הגיעה", היא מעידה, "כך גם בבתי ספר רבים בתל אביב ובראשון לציון. ההורים לא מתכוונים לקחת חלק בזלזול הזה. חזרה ללימודים עם עיצומים איננה חזרה ללימודים, זה לא מקובל. הפגיעה בהם תימשך ביתר שאת - בלי ציונים, בלי מתכונות בלי טיולים. התלמידים פשוט ימשיכו להיות כלי במשחק שלהם, ולכן אני לא מתכוונת לשלוח את הילדים שלי היום לתיכון".

רן ארז. קרדיט: רן ארז (צילום :רן ארז)

מחר צפויה שביתת התלמידים להסתיים, ונראה שלפחות בינתיים שנת הלימודים תיפתח. אבל בעוד הסכם חדש לא נסגר בין האוצר לארגון המורים, ובעוד רן ארז הצהיר כי השביתה לא נגמרה, אלא רק נמצאת ב״השהיה״ – נראה כי לא ירחק היום בו ניתקל במשבר נוסף במערכת החינוך.