עקב המשבר עם פולין: בחדשות 13 דווח הערב (חמישי) כי במשרד החינוך שוקלים להעביר את המסעות המסורתיים לפולין למדינות אחרות באירופה, ביניהן גרמניה, ליטא, יוון ומקדוניה. בחירת היעדים נבחנת במספר היבטים, הן במישור הדיפלומטי והן במישור הלימודי.

"מדינת ישראל שכחה את טרבלינקה": משלחות הנוער לפולין יחזרו לפעילות?

הצוות המיוחד שהוקם לשם כך ע"י משרד החינוך והחוץ, בוחן באיזה מהיעדים ישנו הסיכוי הנמוך ביותר להתפתחות של משברים דיפלומטיים כאלה ואחרים. בנוגע להיבט החינוכי, נערכת בדיקה ע"י הצוותים באיזה מן היעדים ישנם אתרים היסטורים רבים יותר ובעלי משמעות חזקה יותר על התלמידים שיגיעו אליהם במסגרת המשלחות.

יש לציין, כי לגורמים המעורים בפרטים ברור כי למסעות שכאלה לא יהיו בסופו של דבר את אותה המשמעות וההשפעה שהיו לאלו בפולין, אך יחד עם זאת הם גם מבינים את המשמעות של המשך קיום המסע בדרך כזו או אחרת, על עיצוב הזיכרון של התלמידים. 

המלצה בנושא תוגש לשר החינוך המכהן עד לחודש דצמבר, לשם אישור השינוי ביעדי המסע. המהלך מצביע על כך שאף על פי הערכות שונות, פיתרון במשבר בין ישראל לפולין אינו נראה באופק.

באמצע חודש אוגוסט האחרון, הודיעו משרדי החינוך והאומר כי על רקע המבוי הסתום אליהן נקלעו שיחות ישראל עם פולין, טיולי המשלחות שהיו צפויות לצאת במועד הסתיו הקרוב, חודשי ספטמבר - נובמבר 2022, יוקפאו. מהמשרדים נמסר כי הם ערוכים לחדש בכל עת את המשא ומתן כדי שיימצא פיתרון מתאים ומוסכם, ובלבד שתתגלה הבנה לצרכים הישראליים בסוגיות המוזכרות.