ארגונים המעודדים עלייה להר הבית ושואפים לבניין בית המקדש צפויים לחנוך מחר מזבח הכשר לעבודות המקדש, ולהדגים הקרבה של קורבן. "חנוכת המזבח" תתקיים במעמד רבנים וקהל רב ביום האחרון של חנוכה בגן הבונים שלמרגלות חומות ירושלים, סמוך להר הבית. ארגוני המקדש החליטו על הקמת המזבח החדש לאור מה שהם רואים כ"התעוררות ציבורית גדולה לחידוש הקרבנות בבית המקדש ולקיום מצוות זבח הפסח בפרט". 
בשנים האחרונות משתתפים יותר ויותר אנשים במעמדי תרגול קרבן הפסח שמתקיים למרגלות הר הבית בראשות רבני ערים וראשי ישיבות. ביניהם גם הרבנים הראשיים לירושלים, צפת וקרית ארבע. פרופ' הלל וייס קמב"ץ במטה ארגוני המקדש מספר שהמזבח החדש כשר להקרבה מיידית בהר הבית. הוא קטן יותר מהמזבח שהיה בבית המקדש אבל גדול יותר מהדרישות ההלכתיות המינימליות. 

מזבח שנבנה. צילום: מטה ארגוני המקדש

 

המזבח החדש עשוי לבנים, כדי לעמוד בסף הדרישות ההלכתיות שהמזבח יהיה בנוי ולא אדמה, ומאידך אינו דורש את ההלכות הייחודיות הנדרשות במזבח אבנים, שחייבות להיות שלמות ללא פגימות ואסור שיגע בהם ברזל. פרופ' וייס המכהן גם כיו"ר "המקדש בציון" ודובר "הסנהדרין המתחדשת" מדווח כי על הקמת המזבח שקדו תלמידי חכמים, והיא אף הובאה להכרעה בבית דין רבני. 
הרבנים סמכו על המפורש במכילתא שניתן לבנות את המזבח מלבנים כמו מאבנים, ועל פי דברי מרן הבית יוסף שמפרש בספרו כסף-משנה כי הרמב"ם נקט זאת להלכה. פעילי המקדש שעסקו בבניית המזבח רואים סימן ברכה בכך שעם ימי בנייתו, החלו גשמי ברכה לרדת בארץ. "נזכרנו בנבואת חגי ביום כ"ד כסליו "שימו לבבכם,  מיום שום אבן על אבן בהיכל ה'... מן היום הזה אברך" את העם שוב בשפע", נכתב בהודעה שפרסמו, "המקדש הוא הלב הפועם של ירושלים והעולם בהיותו מקום החיבור בין ישראל לשמים. משם מקור השפע, הברכה והחיים. לקודש, לחול ולבריאה כולה. ככתוב: יברכך ה' מציון". מעמד חנוכת המזבח ההיסטורי יתקיים, כאמור, ביום האחרון של חנוכה בשעה 10:30, במדשאת גן-הבונים שלמרגלות חומות ירושלים, צמוד למדרגות "ארמון הורדוס", שבין שער יפו לשער ציון.