לקראת מתווה המילואים שיעלה מחר לאישור במועצה להשכלה גבוהה, התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית שיגרה היום (שני) מכתב לשר החינוך ויו"ר המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) יואב קיש בדרישה לעגן את המתווה בכללי המל"ג. המתווה, שקיבל הסכם ראשונית רחבה, אמור להעניק מענה מסוים לסטודנטים המשרתים במילואים. עם זאת, בוועד ראשי האוניברסיטאות מתנגדים כרגע לשלבו בתוך כללי המל"ג – מה שמשאיר את המתווה ללא עיגון ואכיפה עליו.

"דווקא בנקודה זו, ור"ה מתנגד באופן בלתי מוסבר להכניס את ההסכמות לתוך כללי המל"ג", הסביר יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אלחנן פלהיימר, "המשמעות ברורה: ללא עיגון פורמלי, ההסכמות ייוותרו בגדר התחייבות ריקה, חסרת מנגנון אכיפה ומסוכנת בזמנים שבהם הסטודנטים זקוקים לוודאות ולביטחון. זוהי פגיעה חמורה ואבסורדית באלו שמוסרים את גופם ונפשם למען המדינה, רק כדי למצוא את עצמם נאבקים על זכויותיהם באקדמיה".

יואב קיש (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יואב קיש (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פלהיימר מוסיף: "אנחנו לא נשב בחיבוק ידיים בזמן שסטודנטים משרתים מופקרים מאחור! המועצה להשכלה גבוהה חייבת לעגן את המתווה בכללים מחייבים כדי להבטיח שהמוסדות יעמדו בהתחייבויותיהם במלואן. אנו דורשים החלטה מיידית שתשדר לסטודנטים ולמילואימניקים שהם לא לבד, ושזכויותיהם נשמרות גם כשהם מחוץ לכיתות הלימוד".

יו"ר ההתאחדות הוסיף כי מדובר בשעת מבחן למועצה להשכלה גבוהה. "האם תעמדו לצד הסטודנטים - או תיכנעו ללחצים ציניים שמבקשים להתנער מהתחייבויות?", שאל פלהיימר במכתבו. "התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית לא תאפשר את המצב שבו משרתי המילואים יופקרו מאחור. נפעל בכל האמצעים כדי לוודא שההסכמות ייכנסו לכללי המל"ג ושזכויות הסטודנטים יישמרו במלואן".

אלחנן פלהיימר, יו''ר התאחדות הסטודנטים (צילום: התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל)
אלחנן פלהיימר, יו''ר התאחדות הסטודנטים (צילום: התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל)

עם פרסום המתווה בכלי התקשורת, יו"ר ההתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית הבהיר כי מדובר בצעד ראשון, אך שהוא רחוק מלהיות מושלם ולתת את המענה המלא למשרתי המילואים באקדמיה.

"סטודנטים שמשרתים במילואים מקריבים לא רק את זמנם, אלא גם את גופם ונפשם למען המדינה, ובתמורה הם מקבלים התאמות שלא משקפות את התרומה", מסר. "לא ייתכן שמדינת ישראל תשלח את הסטודנטים לחזית ותשאיר אותם מאחור באקדמיה. אנחנו לא נוותר עד שכל סטודנט יקבל את כל ההתאמות שמגיעות לו, בלי הנחות, בלי פשרות ובלי תירוצים".