ציפור הסיס היא בעלת כנף הידועה ביכולתה לתעופה ממושכת. מדובר בציפורים נודדות, קטנות ומיוחדות במינן, המגיעות אלינו מאפריקה, שוהות כאן כ־100 ימים ונודדות בחזרה לאפריקה עם צאצאיהן. מחר (שישי) מציין העולם את יום הסיס הבינלאומי.

היום שהוקדש לציפור המיוחדת הוכרז על ידי האו"ם בשנת 2019, בין היתר מפני שתנופת השיפוצים והבנייה המסיבית בערים בעולם, תוך שימוש בטכנולוגיות בנייה מודרניות ובחומרים חלקים ואטומים, כמו זכוכית וקרמיקה, אינה מאפשרת לסיסים להמשיך ולקנן בערים, ולכן מספרן בארץ ובעולם יורד באופן חד.

מחקר בן עשר שנים, שנערך באירופה והתפרסם ב־2009, העלה כי מספרן של הסיסים ירד בתוך עשור בכ־47%. בשל כך, הן נכנסו לרשימה האדומה של מינים הנמצאים בסכנה קיומית. אובדן אתרי הקינון מאלץ את הסיסים לקנן במקומות מצומצמים במיוחד, מה שמביא לא פעם לנפילת גוזלים מהקן, כשחתולי העיר מצפים לכך בכיליון עיניים.

תל אביב-יפו אימצה את הסיס כציפור העירונית שלה כבר לפני כשש שנים. השנה החליטה העירייה לחגוג את היום הבינלאומי בשורת אירועים, שמהווים גם מעט בריחה ממציאות המלחמה. ביום שישי יתקיים אירוע מיוחד בפארק הצפרות בגני יהושע, שבו ייערך סיור צפרות, בדגש על סיסים, ותוצג תערוכת צילומים שיימכרו במכירה פומבית.

הכנסות האירוע יוקדשו לפעילות עמותת הסיסים. בנוסף, הערב תארח העירייה בבית הספר לקיימות בדיזנגוף סנטר את הרצאתו של אמנון האן, מנכ"ל עמותת ידידי הסיסים, שבה ישתף בעובדות מרתקות על הציפור המופלאה מהידע הרב שצבר בשנים האחרונות וממחקריו.

העמותה שבראשה עומד האן החלה לפעול בשנת 2007, במטרה לשמור על אוכלוסיית הסיסים בישראל, בעקבות הירידה החדה במספרן בארץ ובעולם. לעמותה יש קשר ושיתוף פעולה הדוק עם עיריית תל אביב-יפו. במהלך עונות הקינון של הסיסים, פועלת העמותה בשיתוף העירייה בסיוע לתושבי העיר הפונים אליה, אם כדי לסייע בהצלת גוזלי סיסים שנפלו מקיניהם ושידוכם לקיני משפחות אומנה, ואם כדי להעביר ציפורים פצועות לטיפול בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים.

לשמי תל אביב-יפו הגיע כוח החלוץ כבר בתחילת חודש פברואר, ובאמצע יוני כבר יעזבו בחזרה לאפריקה עם צאצאיהם. גופן של הסיסים צר וקצר וצבען כהה. הן ישנות באוויר, אוכלות ושותות תוך כדי מעוף, ואף מזדווגות באוויר. מהירותן יכולה להגיע לכ־120 קמ"ש, והן נחשבות לעופות המפותחים ביותר לתעופה.

בעיריית תל אביב-יפו מזמינים את הציבור לאירועים ואומרים: "בשעות הבוקר ולקראת השקיעה, אם רק תרימו מעט את הראש, תוכלו לראות את ההצגה הטובה ביותר בעיר. קבוצות קטנות של סיסים טסות במהירות מסחררת בין הבתים, תוך ביצוע תרגילי אווירובטיקה עוצרי נשימה".