המגרש המוזנח בפאתי העיר, זה שזורקים אליו פסולת בניין ושגדלים בו קוצים, יכול להפוך ליער של ממש ליד הבית. זהו בדיוק "יער האקלים" – פרויקט הקמת חורשות בשטחים שוליים בערים ויישובים, של עמותת "יוזמת האנרגיה הטובה" בשיתוף עם חברת נטפים והרשויות המקומיות.

הזוועה שמתרחשת באחד הלולים הגדולים בארץ - שמגיעה ישירות לצלחת שלנו
ראש עיריית יבנה זועם בשל העתקת המפעלים לאשדוד: "עצרו עכשיו את הסיכון לתושבים"

הפרויקט שיצא לדרכו לפני ארבע שנים בירושלים, בית שמש וטייבה ונחשף ב"מעריב" - מקיף כבר 64 ערים, מועצות מקומיות וישובים כפריים ברחבי הארץ. 

בשנה הראשונה של הפרויקט היו אלה 82 נוטעים, שיחד נטעו 228 עצים על 10 דונם. נכון לאמצע יוני 2024 ציין המיזם את נטיעתו של העץ ה־14,041 על פני שטח של 348 דונם ב־64 ישובים.

עד כה יותר מ־5,500 מתנדבים ותושבים השתתפו באירועי הנטיעות. סך הכל בארבע השנים האחרונות במסגרת המיזם הוקמו 92 חורשות יער בכל רחבי ישראל, מצפון הגולן ועד למצפה רמון.

ייעודו של יער האקלים הוא נטיעת מסיבית של עצים במקום שבו תהיה להם ההשפעה הסביבתית הגדולה ביותר – בתוך ערים ויישובים בכל רחבי הארץ. עצים שכבר הספיקו לגדול ולהתחזק ניטעים בשטחים ציבוריים שהם מוזנחים ונטושים, וכך מונגשים חזרה לציבור התושבים. הנטיעה מתבצעת בצורה אחראית ואקולוגית עם מערכות ההשקיה המתקדמות של נטפים. 

הפרויקט מאתר אדמות בור מוזנחות בתחומי היישובים והשכונות, ומקיים אירועי נטיעות בשיתוף הקהילה. אירועים אלו כוללים הדרכה על משבר האקלים ועל חשיבות העצים להקטנת פליטות גזי חממה, תוך דגש על התאמת הצמחייה והעצים לאזור מבחינה גיאוגרפית ואקלימית. 

הגר קוסטיאנובסקי, מנהלת אחריות תאגידית בנטפים, מספרת: "העצים נותנים צל, מפחיתים את זיהום האוויר, מווסתים טמפרטורה, מפחיתים עומס על מערכות הניקוז, מעשירים את המגוון הביולוגי, מייצרים חמצן ומפחיתים גזי חממה. כחברת ההשקייה המדייקת הגדולה בעולם והמובילה בפתרונות השקיה חכמים - חשוב לנו להוביל את נושא הקיימות והסביבה גם בתוך הערים".

מנכ"ל "יוזמת האנרגיה הטובה" אייל ביגר מוסיף: "עצים הם 'מכונה' עתיקת יומין המיטיבה עם הסביבה. החורשות גם שומרות על שטחים פתוחים וירוקים במרחב הבנוי ומשפרות את איכות החיים. אנחנו מחפשים שותפי אמת ברשויות, שאיתם נוכל להמשיך לנטוע בסיוע השותפים האיתנים שלנו מחברת נטפים ומקק"ל".