יותר ויותר אנשים ברחבי העולם רוצים להפחית את הצריכה של מזונות עתירי קלוריות, בין אם כדי לשמור על גוף רזה ובין אם מתוך רצון לרדת במשקל ולהוריד את אחוזי השומן.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Appetite" בחן טכניקת הדמיה שתסייע בהפחתת בחירת מזון עתיר קלוריות בקרב אלו שרוצים לאכול פחות.

אימון דמיוני הוא טיפול התנהגותי שעל פיו מבקשים מהאדם לדמיין את המזון עתיר הקלוריות האהוב עליו, ולאחר מכן לדמיין את הדיפתו וכך למעשה להיפטר ממנו, תוך כדי ביצוע פעולה הגופנית של הדיפה.

טכניקה נוספת, המכונה 3P, היא תהליך בן שלושה שלבים שמתחיל במשיכה, השהייה והדיפה. האדם ידמיין שהוא נוגס במזון, יעצור, ואז ידמיין שהוא הודף ממנו את האוכל בעדינות.

החוקר סטפן מוריץ ועמיתיו ממספר אוניברסיטאות ומרכזי מחקר בגרמניה, שיערו ששיטת ה-3P תהיה יעילה יותר בשינוי הרגלי האכילה מאשר שיטת האימון הדמיוני.

בניסוי השתתפו 1,016 בני אדם מפלטפורמה מקוונת, שהצטרפו למחקר לאחר שקיוו להפחית את התשוקה שלהם למזון עתיר קלוריות.

לאחר מכן הם הם שובצו באופן אקראי לאחת מחמש קבוצות, כאשר לכל הנבדקים הוצגו אותן תמונות של מזונות שונים עתירי שומן וקלוריות.

הקבוצה הראשונה הייתה קבוצת הבקרה, ומשתתפיה התבקשו להביט בתמונה של מזון עתיר קלוריות. המשתתפים בקבוצה השנייה התבקשו להסתכל בתמונה, ואז לעצום את עיניהם ולדמיין את מה שבתמונה.

בקבוצה השלישית עסקו המשתתפים באימון דמיוני ללא פנטומימה, ואילו המשתתפים בקבוצה הרביעית עסקו באימון דמיוני עם פנטומימה. לאחר מכן, המשתתפים בקבוצה החמישית התבקשו לבצע את טכניקת ה-3P.

לסיום כל המשתתפים התבוננו שוב בתמונות של האוכל ודירגו את רמת התשוקה שלהם למה שתואר. בניגוד למה שציפה צוות המחקר, התוצאות גילו שהמשתתפים בקבוצה הרביעית חוו את הירידה הגדולה ביותר בתשוקה למזון עתיר השומן.

ממצאי המחקר הראו כי אלו שניסו את האימון הדמיוני, דמיינו את המזון עתיר הקלוריות ואחר כך דמיינו שהם נפטרים מהמזון באמצעות הדיפתו, דיווחו כי הם הפחיתו את התשוקה למזון עתיר שומן.

מוריץ וצוות המחקר שלו הסיקו כי אימון דמיוני יכול להיות טיפול יעיל למניעת השמנה והמליצו על ביצוע מחקרים נוספים כדי להבין טוב יותר את הטכניקה ואופן השימוש בה במסגרת טיפולית.