רבים מאיתנו סובלים לעתים, בעיקר בחורף או במזג אוויר יבש, משפתיים סדוקות. רופא בריטי מזהיר כי שימוש משותף בשפתון טיפולי לשפתיים, וזלין, אודם, גלוס ושאר מוצרי טיפוח לשפתיים עלול להגביר את הסיכון למחלות מין, בעיות פוריות ואפילו סרטן.

זה אחד הסימנים המוקדמים שיכול להעיד על אלצהיימר - ואפשר להבחין בו בקלות

סובלים מהמחלה הזו? מחסור בוויטמין D עלול להחמיר את מצבכם

"אם למישהו יש הרפס אוראלי והוא משתמש בתכשיר זמן קצר לאחר סקס אוראלי, השפתיים שלו עלולות להידבק בזיהום״, אמר ל״סאן״ הבריטי הגיניקולוג דירק ברינקמן.

האזהרה מגיעה לאחר מגמת עלייה של 25 אחוזים בשיעור הזיהומים, שמספרם עמד באנגליה על 392,453 בשנה שעברה, כך על פי נתוני סוכנות הבריאות הבריטית (UKHSA).

רוב מחלות המין ניתנות לטיפול באמצעות אנטיביוטיקה, אולם  אנשים שלא מבחינים בסימפטומים או נבדקים ומגלים שנדבקו, עלולים לסבול מבעיות בריאות חמורות.

"מחלות מין שאינן מטופלות עלולות לגרום למגוון של סיבוכים ובעיות בריאותיות ארוכות טווח, כולל בעיות פוריות וסיכון מוגבר לסרטן״, אמר ברינקמן.

מין אוראלי נקשר למספר סוגים של סרטן - בפות, בנרתיק, בפין, בפי הטבעת, בראש ובגרון.

הסיבה לכך היא וירוס הפפילומה האנושי (HPV) - הידוע גם בשם הרפס - שמתפשט באמצעות כל צורה של מגע עם העור, כולל נשיקות וקיום יחסי מין.

ישנם כ-200 זנים שונים של המחלה, רובם אינם מזיקים, אבל שני זנים - HPV16 ו-HPV18 - אחראים לרוב סוגי הסרטן הקשורים ל-HPV.

״בקרב נשים, תסמיני מחזור חמורים לעתים קרובות יכולים להיות סימן לזיהום כמו כלמידיה או זיבה״, אמר הרופא והוסיף כי ״הדבקה מוקדמת ב-HIV יכולה להיחשב בטעות לשפעת, שכן התסמינים דומים וכוללים כאבי ראש, חום, צמרמורות, חולשה וכאב גרון. פריחות בגוף יכולות להיחשב בטעות לתגובה אלרגית למרות שנגרמו גם מזיהום ב-HIV או עגבת״.

ד״ר ברינקמן קרא לסובלים מהתסמינים להיבדק במרפאה לבריאות מינית או לגשת לרופא המשפחה. ״זה עשוי לכלול בדיקות שתן, בדיקות דם ובדיקות שבהן תאים נאספים מאיברי המין, הפה, העור או הגרון באמצעות ספוגית. בנוסף אפשר גם לעבור בדיקה גופנית״, הוסיף.