ילדים רבים ברחבי הארץ ינצלו את יום הכיפורים בשביל לרכב על אופניים על הכבישים ברחבי העיר, כאשר מנתוני מד"א עולה כי בשנה שעברה טופלו במהלך היום 285 בני אדם שנפגעו כתוצאה מרכיבה על אופניים, גלגיליות, קורקינטים וסקייטבורד. לפני כשנתיים עמד מספרם על 226 בני אדם. ד״ר דניאל וולטש, רופא ומנתח בכיר ביחידה לאורתופדית ילדים בביה״ח ספרא לילדים, הסביר בשיחה עם מעריב על ההכנות המומלצות להורים וילדיהם, וגם פירט - מה לעשות במקרה של פציעה.

"ביום הכיפורים ישנם הרבה 'נהגים צעירים' על הכבישים - כאשר במקרה הזה מדובר בילדים שרוכבים על כלים שונים - החל מאופניים וקורקינטים, עד כלים כמו גלגיליות וסקייטבורד, לכן צריכים להיזהר במיוחד", ציין, "ישנן פציעות אופייניות למדי ליום הכיפורים - החל משפשופים וחתכים (קטנים או גדולים) ועד שברים בגפיים. במקביל, ישנן גם פציעות מורכבות וקשות נוספות דוגמת פגיעות ראש, חזה ובטן".

"לפני היציאה מהבית - ההורים צריכים לעשות שיחת 'תיאום ציפיות' עם הילדים, בה יקבעו את האזורים בהם מותר לילדים לרכב כאשר הם לבד וכאשר הם עם חברים, ועד איזה שעה עליהם לחזור הביתה. בהמשך, צריכים לוודא עם הילדים שהם יודעים מה לעשות במידה והם או מי מחבריהם ייפצע, מה המספר של ההורים, מה המספר של מד"א ומה אסור או צריך לעשות במקרה זה",  הסביר ד"ר וולטש, "חשוב לוודא שההורים יודעים את מי מהילדים עם מלווים וכמה מהדרך, וגם שהאופניים תקינים, שאין פנצ'ר חלילה באחד הגלגלים ושהבלמים עובדים".

מה לגבי לבוש מומלץ ומיגון?
"חשוב לצאת מהבית עם מים לילדים, ולוודא שהם לובשים בגדים בהירים ושעל האופניים שלהם יש פנסים ומחזירי אור. הדבר הכי חשוב מבחינתי זה המיגון - קסדה, מגיני ברכיים, מרפקים ושורש כף היד - כך מורידים את הסיכון לפציעות, כי מדובר בשכבה נוספת שמפרידה בין הגוף לבין האספלט. במידה ולילד יש טלפון אז לוודא שהוא הוריד את האפליקציה של מד"א, שמאפשר לשלוח מיקום לצוותים, ואם מדובר בילד קטן - אז לוודא שיש לו את מספר הטלפון והשם של ההורים, למשל באמצעות צמיד עליו מופיעים הפרטים הללו".

מה עושים במידה והילד נפצע?
"אם מדובר בפציעה קלה, כמו חבלה יבשה או שפשוף קטן - לזוז למדרכה, שכן גם ביום כיפור ישנם רכבים שעשויים לעבור בכבישים, בהם רכבי חירום. במידה ומדובר בפציעה קשה, למשל במעורבות ראש, חזה או בטן, אסור לזוז, שכן לעיתים מדובר בפציעות שדורשות קיבוע של עמוד השדרה. במצב כזה יש לקרוא באופן מיידי למד"א כדי שיבואו לפנות את הנפגע לבית החולים לקבלת טיפול מתאים. כנ"ל גם לגבי מצב של פריקה או שבר - להזמין אמבולנס ולהתפנות לבית חולים. עד שהאמבולנס יגיע למקום, לא לנסות ולהחזיר את העצם למקום, אלא רק לקבע את המקום, שכן בכל תזוזה - זה רק כואב יותר ויותר".

איך מטפלים בשפשופים הקטנים והדי מעצבנים?
"ההמלצה הכי טובה שלי זה לשטוף באמצעות מים בבית, ורק אחרי שמוודאים שלא נותרו גרגרי חול, חלקי אבנים או כל גוף זר בפצע, לחטא באמצעות פולידין ולחבוש. במידה ומדובר בחתך מדמם - לעצור קודם כל את הדימום באמצעות לחיצה על המקום בעזרת תחבושת או בד, ואז לפנות לטיפול רפואי. בכל מקרה - לא לשים על הפצע דברים כמו קפה או כמון, כי סך הכל, זה יכול להוביל רק לזיהום והחמרה במצב הפצע".