"מאז תחילת המלחמה, אני נתקלת בהרבה פניות של מטופלים לגבי החמרה במצב הבריאותי, בעקבות המתח והחרדה", מתריעה ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה בשירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה.

מחידוש מרשמי תרופות ועד קווי סיוע נפשי: השירותים הרפואיים למפונים מהדרום
מד"א מזהיר: חלב אם לא מפוקח שהגיע מחו"ל - עלול לסכן את חיי התינוקות

לדבריה, ההחמרה באה לידי ביטוי, בין היתר, בערכי לחץ דם גבוהים אשר יצאו מאיזון, ערכי סוכר גבוהים בחולי סכרת, מאחר ומתח נפשי מעלה את הורמוני הסטרס שמלים בתגובה את רמת הסוכר וכן, בכאבי גב שמחמירים, מיגרנות וכאבי ראש שמתחקים ודלקות גידים שמחמירות.

עד היא מתריעה על כאבים במפרק הלסת, כאשר במצב של סטרס, שילוב של חוסר שינה והפרשה של הומוניע הסטרס – מעלים את מתח הרירים ולכן, יש החמרה של הכאבים הכרוניים.

רויטל קורן, מומחית לפעילות גופנית בשירותי בריאות כללית, ממליצה על פעילו גופנית להפחתת תחושות מתח ולחץ. היא ממליצה על שורת לסוגי פעילות גופנית שיכולים לסייע בהפחתת תחושות מתח ולחץ:

-נשימות: לנשום עמוק ולנשום הרבה. בעזרת נשימה מלאה, הקשבה ותשומת לב לגוף יחד עם היכולת להרפות, אפשרי ליצור שינוי במתח ובלחץ הקיים בשגרת היום יום וליהנות משקט, אושר והעדר דאגות. כאשר יושבים על הכיסא, משחררים את הידיים, לנסות להרפות את הלסת וקחו נשימה עמוקה ומלאה לחזה. 

בנשיפה לרוקן את כל האוויר, לא לשמור אויר לאחר כך. לחזור על הפעולה מספר דקות, גם בעיניים עצומות. ניתן לנשום מהפה וגם מהאף. מתיחה ושחרור המתח מאזור הכתפיים ,  הירכיים והגב התחתון: לעמוד ישר עם רגליים ברוחב הירכיים או לשבת זקוף על קצה הכיסא. לשלוח כפות ידיים מעל הראש ולאחוז אותן יחד. 

להפוך את כפות הידיים לכיוון התקרה וללחוץ למעלה. להחזיק כך במשך 45 שניות עד דקה. תנוחה זו יכולה להיעשות בעמידה או בזמן ישיבה. מנהלת המחלקה לבריאות ומניעה בשירותי בריאות כללית, ממליצה על האופן בו יש לשהות בממ"ד או במקלט עם תינוק:

במידה והתינוק ניזון מתמ"ל ניקח בקבוק מוכן מראש ומחמם בקבוקים אם יש וכמובן כמות של תמל לפחות לשתיים-שלוש ארוחות הבאות, תרמוס עם מים חמים להכנת מנת החלב הבאה. עוד היא ממליצה להכניס לממ"ד מספר בקבוקים נקיים ויבשים להכנת הארוחות הבאות. במידה ונאלצים להישאר מספר שעות במרחב המוגן חשוב לקחת חתולי בד, טיטולים, משחת הגנה , מגבונים, את הויטמינים שנותנים לתינוק/ת, שקיות אשפה לזריקת טיטולים ספוגים, צעצועים שמוכרים לתינוק ועגלה או עריסה לשינה. 

במידה ויש ילדים יותר גדולים לזכור להכניס למרחב גם ספרים ומשחקים מתאימים לאימא מניקה היא ממליצה להקפיד על שתיה ואכילה בין ההנקות.